האם נשים פחות מאושרות מגברים?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
תוכן עניינים

כנשים, יש לנו הרבה תפקידים בחיים: אם, בת זוג, אשת מקצוע, חברה, מרפאה, מטפלת, והרשימה עוד ארוכה.

המורכבות של כל התפקידים הללו יכולה לגרום לנו לעליות וירידות לאורך החיים.

חלק מהשינויים במצב הרוח שלנו עשויים להופיע כתוצאה מאירועי חיים (למשל, ויכוח עם אדם אחר) או שהם עשויים לנבוע מההורמונים שנוטים לנהל את חיינו בצורות שונות (למשל, גיל ההתבגרות, הריון, מחזור הוסת, גיל הבלות ועוד).

לכל אישה יש תקופות שבהן היא מרגישה פחות טוב עם עצמה ועם החיים שלה.

כולן יודעות שזה טבעי לחלוטין ושיש גם ימים כאלו. זה בסדר גמור כי בדרך כלל, התקופות הפחות טובות נוטות לחלוף מעצמן.

עם זאת, אם את סובלת מדיכאון, ה"מורדות" בחיים שלך לא נעלמים מעצמם ועלולים להכביד על הפעילויות ומערכות היחסים שלך בחיי היומיום.

דיכאון יכול להיות מעגל קסמים מתיש ואכזרי, ויכול להופיע עקב מספר סיבות. התסמינים יכולים להימשך בין שבועות, לחודשים או שנים ויכולים להופיע לסירוגין או באופן מתמשך.

במאמר שלפניכן ננסה לענות על סוגיה "האם נשים פחות מאושרות מגברים", נציע הסבר להבדלים המגדריים בהקשר של הפרעות דיכאון ונסקור מספר פתרונות אפשריים להגברת תחושת הרווחה בחייכן.

המשכנה לקרוא!

 

האם נשים מדוכאות יותר מגברים?

מחקרים זיהו כי השכיחות של הפרעת דיכאון בקרב נשים היא כמעט כפולה בהשוואה לשכיחות של דיכאון בקרב גברים.

הסיבות להתפתחות הפרעת דיכאון אצל נשים הן שונות במהותן בהשוואה לגברים.

הגורמים המעורבים בהתפתחות הדיכאון הנשי כוללים בין היתר: הורמוני רבייה, תגובה נשית שונה לסטרס, וכן לחצים חברתיים הייחודיים לחוויות החיים של האישה.

 

מהם סוגי הדכאון השכיחים יותר בקרב נשים?

להלן צורות הדיכאון השונות הנפוצות ביותר בקרב נשים.

 

דיכאון קליני (דיכאון מז'ורי)

זהו סוג של דיכאון חמור בו אישה מאבדת את יכולתה למצוא הנאה בפעילויות שנחשבו בעבר למהנות.

בנוסף, זה משפיע על יכולתה של האישה לעבוד, לישון ולאכול באופנים רגילים ויעילים ובדרך כלל משפיע לרעה על קשרים בין אישיים וחברתיים.

עם דיכאון חמור, המכונה גם הפרעת דיכאון קלינית או מאז'ורית, מצב הדיכאון שלך עלול להימשך פרק זמן ממושך ולעיתים קרובות הוא מלווה בהערכה עצמית נמוכה.

 

דיכאון לאחר לידה

זוהי צורה מיוחדת של דיכאון המופיעה לאחר לידתו של תינוק – המכונה לעתים קרובות "בייבי בלוז" בשלב הראשוניים.

תסמינים אופייניים לדיכאון אחרי הלידה מתחילים בחודשים שלאחר הלידה, ואילו אצל חלק מהנשים הם יכולים להופיע אף בעודן בהריון.

 

הפרעת דיכאון מתמשכת (דיסתימיה)

סוג דיכאון זה נחשב כדיכאון מתון יותר, זהו מצב רוח דיכאוני מורחב שנמשך כשנתיים ומעלה.

פרקים דיכאוניים משמעותיים (כלומר צורות דיכאון חמורות יותר) עשויים להופיע גם במהלך הפרעת דיכאון מתמשכת.

 

הפרעה דיספורית לפני הווסת

דיכאון הקשור למחזור החודשי של האישה. בצורה זו של דיכאון, האישה חווה שינויי מצב רוח קשים, חרדה ומחשבות שליליות, המציגים את עצמם בשבוע שלפני תחילת הווסת ומתפוגגים ברגע שהתחילה הווסת.

תסמיני דיכאון דיספורי הם חמורים מספיק כדי להשפיע לרעה על קשרים בין אישיים ולהפריע לפעילות היומיומית של האישה.

 

האם נשים חוות את הדיכאון באופן שונה מגברים?

להלן חלק מן ההבדלים באופן בו הדיכאון נחווה אצל נשים לעומת גברים:

  • נשים חשות חרדה ומפוחדות. גברים חשים צורך להתגונן.
  • נשים מאשימות את עצמן בדיכאון. גברים מאשימים אחרים.
  • נשים חשות בדרך כלל עצובות, חסרות ערך ואדישות כאשר הן מדוכאות. גברים נוטים להרגיש עצבניים וכועסים.
  • נשים נוטות יותר להימנע מעימותים כאשר הן מדוכאות. גברים נוטים יותר ליצור קונפליקטים.
  • נשים פונות לאוכל, לחברות ולכלים לסיוע עצמי כדי למצוא נחמה בעיתות דיכאון. גברים פונים לאלכוהול, טלוויזיה, סקס או ספורט כדי להקל על עצמם.
  • נשים מרגישות עצבניות כשהן בדיכאון. גברים חשים נסערים וחסרי מנוחה.
  • נשים מדברות בקלות על רגשות הספק והייאוש העצמי שלהן. גברים מסתירים תחושות של ספק עצמי וייאוש – מתוך אמונה כי אלו עשויים להיתפס כסימן לחולשה.

 

מה גורם לדיכאון אצל נשים?

ישנם המון גורמים גנטיים, הורמונאליים, פסיכולוגיים וחברתיים אשר נכנסים לתמונה כאשר מחפשים את סיבת הדיכאון אצל נשים:

 

ביולוגיה והורמונים

מבחינה ביולוגית, דיכאון הוא הפרעה נפשית אשר עוברת בתוך המשפחה, בין דורות – עם עדויות מדעיות לכך שנוכחות של גנים מסוימים הופכת אנשים להיות מועדים יותר לדיכאון.

למרות זאת, גורמים סביבתיים עשויים לקיים אינטראקציה עם נטיות גנטיות.

כלומר, רק מכיוון שאת נוטה יותר לדיכאון בגלל הגנים שלך, אין פירושו של דבר שבהכרח תלקי בהפרעת דיכאון.

קשרים משפחתיים וחברתיים בריאים יכולים להגביר את החוסן הנפשי של האדם.

גורמים ביולוגיים והורמונליים אחרים עשויים גם הם להגדיל את הסיכוי שלכן לסבול מדיכאון.

סוגיות הנוגעות להריון, פוריות, גיל המעבר, גיל המעבר ומחזור הווסת מגבירות את גורמי הסיכון של נשים לפתח דיכאון.

רוב אלה נובעות מחוסר איזון הורמונלי ותנודות מהירות בהורמוני הרבייה.

בעיות בריאותיות, באופן כללי, במיוחד בעיות שקשורות למחלה כרונית או מוגבלות, יכולות לעורר דיכאון אצל נשים, כמו גם שינויים בהרגלים האישיים –

כמו דיאטה תכופה והפסקת עישון.

 

סיבות פסיכולוגיות

גורמים פסיכולוגיים נוטים לשחק תפקיד משמעותי יותר בהקשר של התפתחות דיכאון אצל נשים לעומת גברים.

ככלל, לנשים יש נטייה להיות רגשניות יותר, ונשים נוטות יותר לחזור למחשבות שליליות במהלך התקפי דיכאון.

אמנם זו תגובה נורמלית לבכות, או לדבר עם חברים על המצב הנפשי שלך כדי לנסות ולהתאושש.

עם זאת, מחקרים הראו כי השיח על דיכאון דווקא יכול לגרום לו להימשך זמן רב יותר ואף להחמיר אותו.

לעומת זאת, גברים נוטים להסיח את דעתם ממצבם הדיכאוני – מה שהוכח כמפחית את משך הסימפטומים.

גורמים פסיכולוגיים נוספים הנוטים להשפיע על נשים יותר מאשר על גברים הם דימוי גוף שלילי ודיכאון הנגרם על ידי לחץ.

נשים נוטות יותר ללחץ מגברים מכיוון שהוכח כי רמות הפרוגסטרון המוגברות שלהן מונעות את התפוגגות הורמוני הלחץ.

 

סיבות חברתיות

כישורי התמודדות, בחירת מערכות יחסים ובחירות באורח החיים משפיעים על נשים באופן שונה מאשר על גברים.

כאישה, יש סיכוי גבוה יותר שתפתחי דיכאון עקב בעיות בזוגיות או במערכת יחסים אחרת בחייך, בעיות באיזון בין חיים לעבודה, בעיות כלכליות ואירועי חיים מלחיצים, כולל אובדן של אדם אהוב.

 

בנוסף לסיבות הביולוגיות, הפסיכולוגיות והחברתיות לדיכאון שהוזכרו לעיל, המכונים הלאומיים לבריאות מצביעים על הנסיבות הבאות בתור גורמי סיכון נוספים שמגבירים את הסיכוי לדיכאון בקרב נשים:

  • מות הורה לפני גיל 10
  • אובדן עבודה, בעיות בזוגיות, גירושין
  • התעללות גופנית או מינית במהלך הילדות
  • היסטוריה של הפרעות במצב הרוח
  • שימוש בתרופות מסוימות

 

האם התסמינים של דיכאון בקרב נשים הם אחידים?

התסמינים של דיכאון משתנים מאישה לאישה. להלן כמה מן התסמינים הנפוצים ביותר:

  • תחושות של ריקנות, חוסר תקווה, ייאוש ועצב
  • עצבנות, חרדות ואשמה
  • תחושות תשישות, עייפות קשה
  • אובדן עניין בפעילויות מהנות בעבר
  • חוסר יכולת להתרכז או לזכור פרטים
  • מחשבות אובדניות או ניסיונות התאבדות
  • הפרעות שינה – ישנות יותר מדי או מעט מדי, נדודי שינה
  • שינויים בתיאבון – אכילה רבה מדי או מועטה מדי
  • תסמינים גופניים – כאבים ועוויתות, התכווצויות, כאבי ראש, בעיות עיכול, רגישות בשד, נפיחות
  • חוסר אנרגיה
  • מרגישות מחוץ לשליטה
  • תנודות במצב הרוח ונטיה לבכי
  • התקפי חרדה
  • תחושות מתח
  • חוסר עניין בפעילויות ויחסים יומיומיים

 

על מגוון אפשרויות הטיפול בדיכאון נשי

אם את אישה וסובלת מדיכאון, עדיף לפנות מייד לטיפול בכדי לשפר את איכות חייך.

דרך הפעולה הראשונה שלך צריכה להיות ביקור אצל הרופא שלך או איש מקצוע בתחום בריאות הנפש.

הרופא שלך ישאל אותך סדרת שאלות ויבצע בדיקות כדי לשלול מצב רפואי בסיסי הגורם לדיכאון שלך או לקבוע אם תרופות מסוימות עשויות להיות קשורות במצבך הנפשי המדוכא.

הרופא המטפל העיקרי שלך ישאל אותך גם מספר שאלות על התסמינים שלך – כמה זמן הם נמשכו, מתי הם התחילו, מה חומרת הסימפטומים שלך, כמה הם חזרתיים ועקביים (שיעור ההופעה מחדש) וההיסטוריה המשפחתית

שלך בהקשר של הפרעות דיכאון.

אם הרופא שלך חושד שאת סובלת מדיכאון, אפשרויות הטיפול הנפוצות ביותר לנשים הסובלות מדיכאון כוללות טיפולים תרופתיים וטיפולי פסיכותרפיה.

חובה ליידע את הרופא שלך אם את בהריון או מתכננת להיכנס להריון במהלך הטיפול מכיוון שתרופות מסוימות לטיפול בדיכאון עשויות להשפיע על תינוקך הגדל.

אם את בדיכאון, הרופא שלך עשוי לרשום לך תרופות נוגדות דיכאון שיעזרו לך להתמודד ולהפחית את תסמיני הדיכאון שלך.

 

תסמיני לוואי של תרופות נוגדות דיכאון שרושמים לנשים

אם את מתחילה ליטול תרופות נוגדות דיכאון, חשוב ביותר לעקוב אחר התסמינים שלך ולדווח לרופא שלך במידה ואת מבחינה בתופעות לוואי.

תופעות לוואי מסוימות של תרופות נגד דיכאון יכולות להחמיר את הדיכאון אצל אחוז קטן מן המטופלים.

באופן ספציפי, סיכון מוגבר למחשבות אובדניות, ניסיונות התאבדות ועצבנות נמצא קשור בשימוש בתרופות נוגדות דיכאון אצל אנשים מסוימים.

תופעות לוואי נפוצות נוספות כוללות:

  • בחילה
  • כאבי ראש
  • הפרעות שינה
  • עצבנות
  • בעיות מיניות


עם זאת, בעיות אלה בדרך כלל פוחתות עם הזמן.

 

כיצד טיפול פסיכולוגי מסייע לנשים בדכיאון לשפר את מצבן הנפשי

הוכח כי טיפולי פסיכותרפיה (טיפול בשיחה) הם שיטת טיפול יעילה מאוד אם אתן סובלות מדיכאון.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא אחת מן הצורות הנפוצות ביותר לטיפול בדיכאון במסגרת טיפולי פסיכותרפיה.

שיטת טיפול זו מתמקדת בהוראת דרכי חשיבה והתמודדות חדשות שמסייעות לנשים להמשיך לתפקד גם כאשר תסמיני הדיכאון פוגעים בהן.

בנוסף, הטיפול מועיל גם בהיבט של הסיוע לנשים להבין מערכות יחסים קשות ואיך לשפר אותן, וכיצד לשנות הרגלים שעשויים לתרום לדיכאון שלהן.

בנוסף לטיפולי פסיכותרפיה אשר מוצעים במסגרת פרטנית של אחד על אחד, גם טיפול קבוצתי או טיפול משפחתי הם שיטות מועילות לטיפול בדיכאון הנשי, אם לחץ משפחתי מהווה גורם תורם למצבך המדוכא.

לרוע המזל, דיכאון אצל נשים יכול להיות בשיעורי אבחון שגוי של עד 50% ופחות ממחצית מהנשים שחוות דיכאון קליני יבקשו אי פעם טיפול.

למרבה המזל, דיכאון משיג שיעורי הצלחה גדולים בטיפול.

יותר מ 80% מהנשים הסובלות מדיכאון מטופלות בהצלחה באמצעות תרופות נוגדות דיכאון, טיפולי פסיכותרפיה או שילוב של שניהם.

 

כך תסייעי לעצמך להפוך לאישה בריאה ומאושרת יותר

בנוסף לטיפול התרופתי וטיפולי פסיכותרפיה, טכניקות העזרה העצמית שלהלן יכולות לעזור לך בשיפור מצב הרוח שלך אם את סובלת מדיכאון:

אל תשמרי את הכל בבטן

קבלי תמיכה מנשים אחרות שאת מרגישה בנוח במחיצתן וסומכת עליהן. שתפי את הרגשות שלך.

הישארי פעילה

חשוב להמשיך להיות מעורבת בפעילויות חברתיות ותפקודים חברתיים.

התאמני באופן קבוע

פעילות גופנית הוכחה כתורמת לאיזון נפשי ותחושה כללית של אושר וסיפוק.

קבלי מספיק שעות שינה

8 שעות בלילה זה אידיאלי. ללכת לישון בשעה קבועה מאד עוזר.

שלבי פעילויות מרגיעות בשגרה שלך

מדיטציה, יוגה, תרגילי נשימה או טכניקות הרפיה אחרות.

 

בדרך אל האושר

אם את או אדם אהוב בחייך סובלים מדיכאון, דעי כי יש דרכים לצאת מזה.

כדי לשפר את איכות חייך, את חייבת לבקש תמיכה וסיוע מגורם מקצועי ו / או מהסביבה שלך.

אם אינך בטוחה למי לפנות, נסי את המשאבים הבאים:

  • רופאי משפחה
  • תכניות סיוע לעובדים
  • מרכזים לבריאות הנפש
  • ארגונים חברתיים או עמותות
  • מומחי בריאות הנפש (פסיכולוגים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים, יועצים לבריאות הנפש, מאמן אישי)
  • מרפאות פרטיות
  • מרפאות חוץ של בית חולים ממלכתי

 

וזכרי – את לא לבד!

 

דיכאון קליני, דיכאון לאחר לידה, הפרעת דיכאון מתמשכת והפרעה דיספורית לפני הווסת, הם סוגי הדיכאון השכיחים ביותר בקרב נשים. פירוט על כל אחד מסוגי הדיכאון האלה, במאמר הבא.

הגורמים מתחלקים לכמה סוגים ביניהם: ביולוגיים (גנטיים) והורמונאליים, פסיכולוגיים וחברתיים. היכנסו והמשיכו לקרוא על הגורמים לדיכאון בקרב נשים.

חשוב לזכור כי התסמינים יכולים להשתנות בין אישה לאישה. תסמינים כמו: תחושות של ריקנות, חוסר תקווה, חוסר אנרגיה ואובדן עניין בפעילות מהנה, יכולים להעיד על בעיה. המשיכו לקרוא על כל התסמינים, באתר שלנו.

ישנן מספר דרכים לטיפול. דרך מערכות הבריאות, הטיפול יהיה ע"י תרופות וטיפול פסיכותרפי. ישנן גם דרכים בהן אפשר לסייע לעצמך להתמודד עם הדיכאון. היכנסו לאתר למידע נוסף אודות דרכי הטיפול.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.