הקשר בין ספורט לבין מצב נפשי בריא

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
תוכן עניינים

בעיות נפשיות יכולות לפגוע במצב הבריאותי, החברתי, האישי ובכלל במצב התפקודי של אנשים.

ישנה השפעה ישירה בין פעילות גופנית לבין הבריאות הפיזית.

בנוסף, נמצאו גם עדויות לכך שפעילות גופנית עשויה לשפר בעיות נפשיות של אנשים, במיוחדים במצבים כמו חרדה ודכאון.

 

״נפש בריאה בגוף בריא״

זה לא עוד סיסמא, זה באמת כך. ביטוי זה הומצא החל מימי יוון העתיקה. הביטוי מסביר את הקשר הישיר בין הבריאות הפיזית לבין הבריאות הנפשית. למעשה, הביטוי מצביע על כך שהם משלימים אחד את השני והופכים לישות אחת. כמו למשל מצבים של חרדה כמו הזעה, דופק מהיר, כאבי בטן הם חלק מתסמינים פיזיים של חרדה. המצבים הפיזיים הללו יכולים לבוא לידי ביטוי גם ברגשות חיובים ושליליים, כמו דיכאון, חרדה, התרגשות, לחץ ועוד.

מעבר לתסמינים הגופניים שאפשר לחוות עקב מצב נפשי, נוכל לראות במחקרים שונים שפעילות גופנית יכולה להשפיע רבות על מצב הרוח של האדם. למעשה פעילות גופנית יכולה הרבה פעמים לשחרר מתחים, לבטא כעס, ״לנקות את הראש״. כאשר אנו עושים ספורט משתחרר הורמון האנדורפין שמשפיע על מערכת העצבים וגורם לכם להיות הרבה יותר רגועים ושמחים. למה אתם מחכים? נעלו נעלי ספורט וצאו לעשות פעילות!

 

מצב רוח טוב

פעילות גופנית תורמת רבות למצב רוח מרומם. מלבד האנדורפין, הגוף מייצר עלייה בייצור נוראדרנלין וסרטונין במוח. כתוצאה מכך תחושו מיד אחרי אימון מצב רוח מרומם. ההשפעה מביאה גם לערנות בעקבות המאמצים הגופנים של הגוך. הנורדאלין משמש בעיקר למתווך למי שזקוק לזריקת ערות טובה. הורמון הדופמין קשור בעיקר להנאה ולגם להתמכרות. ההורמון הזה משוחרר בעזרת אזור ההנאה שלנו במוח. כאשר רמת הדופמין עולה בשעת הפעילות אנו אוטומטית הרבה יותר שמחים מאשר התחלנו את הפעילות.

 

המנגונים העיקריים המשפיעים על מצב הרוח

ישנם שלושה הורמונים עיקריים שמשוחררים בגוף כאשר אנו עושים ספורט, ההורומים הם: הורמון ביטא-אנדרופין, קרטיזול, הורמוני האדרנלין: הדופאמין וסרטונין.

ביטא-אנדרופין – הורמון המשוחרר לדם מבלוטת יותרת המוח. ההורמון יוצר בגופנו תחושה של שיכוח כאבים ותחושה של אופוריה. תכונה זה נוכל לראות בקרוב אצנים בעיקר. תופעה זו מזכירה אפילו תופעה של סמים אופיאטים.

קורטיזול – משפיע בעיקר על תחושת הערנות והדחק. ישנם מחקרים שהוא גם משפיע על הרגשות. לאחר פעילות גופנית ממושכת, גוברת תחושת התאים למעבירים העצביים״ שהם אנדרלין וסרוטונין.

דופאמין וסרטונין – הם מופרשים בעיקר בעת פעילות גופנית. הורמונים אלה גורמים לנו להיות מאוד ערניים. הפרשת ההורמונים האלה תורמים להרגשת אופוריה, הפחתה של עייפות וגם משככים כאבים.

 

לסיכום

בכדי לשפר את מצבכם הגופני, הנפשי ולהגביר את תחושת הערנות עליכם לעסוק בספורט. ספורט הוא למעשה תרופת הנוגדת הדיכאון הכי טובה שקיימת היום בטבע. ברגע שאתם מרגישים מדוכאים, עייפים או עצבניים, נעלו נעליים וצאו להליכה טובה ומרגיעה.

 

איש רץ

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.