להוציא ראש בריא מנפש חולה: כיצד נשמור על בריאות הגוף והנפש

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
תוכן עניינים

האם הגוף והנפש הם אותו הדבר? כיצד הרגשות שלנו משפיעים על המערכת החיסונית? נבחן את התשובות לכך ונמצא את הדרכים להיות בריאים יותר, מבפנים החוצה.

משחר ההיסטוריה, התנצחו הפילוסופים בדיון האם הגוף והנפש הם ישות אחת (להלן: תומכי המוניזם) או זוג ישויות נפרדות (מתחריהם, תומכי הדואליזם). הדיון חצה עשורים ומאות, כשהמוניסטים טענו שהנפש היא תוצר של תגובות כימיות של המוח, ותו לא. הדואליסטים התקוממו בטענה שהנפש הינה ישות עצמאית, שקשה למדוד אותה בצורה מדעית.

גם במאה ה- 21 כולנו מפולגים בדעתנו לגבי הנושא, וזה נהדר – פלורליזם זה אנחנו. אך מה שכן חשוב לדעת, זה שבכדי לשמור על בריאות הגוף יש לשמור ולטפח את בריאות הנפש, ולהיפך. הנפש והגוף קשורים ושזורים האחד בשני באופנים שאף פעם לא חשבנו עליהם, ואולי כדאי לחשוב. 

 

הכל בראש

בכל פעם שאנו מרגישים משהו – שמחה, עצב, התרגשות או חרדה – כל אמוציה שנחווה מפעילה מערכות רבות בגופנו. תחילה מתרחש שחרור הורמונים וכימיקלים שונים ברחבי המוח, כמו אדרנלין בעת דריכות או כעס, סרוטונין ברגע של התרוממות רוח ודופמין בזמן של הנאה רגעית.

רוב חלקי המוח מחוברים ברשת עצבית, כך שבאותו הרגע, רובו נתון לרגש הזה. משם, הוא מפעיל עוד מערכות בגוף: מערכת השרירים, הקשב והריכוז שלנו, מערכת העיכול.

למשל, אם נתעמק במערכת העיכול ובתחושות הבטן, רובנו נוכל להעיד שבמידה ואנחנו מרגישים תחושה חיובית מאוד, נחווה תחושת פרפרים בבטן, ואולי שינויים בתחושת התאבון. מנגד, במידה ומדובר בחוויה פחות נעימה, אנו עלולים לחוות בחילה, כאב בטן ואף בעיות מעיים. 

המוח שלנו לא טיפש – לא רק שכל המערכות יופעלו באותו הרגע, אלא יופעלו כך שנשרוד בצורה הטובה ביותר את המצב. במידה ונרגיש כעס כלפי הבוס המתעמר, הגוף שלנו יפרש את מטרת הכעס כאיום, יכין אותנו לקרב גדול, ויזרים מיד יותר דם אל השרירים.

אבל, כידוע לנו, אין מתנות בחינם – הדם שמוזרם במהירות אל השרירים הינו דם שהמוח 'שואב' ממערכת העיכול, ומותירה עם פחות דם מבעת פעילות סדירה. 

ניתן לומר, אם כך, שהתחושות הנפשיות שלנו מפעילות כבובה על חוטים את רוב המערכות הפיזיולוגיות שלנו. אתם יכולים לשאול את עצמכם – למי אכפת? ובכן, לכל אדם שמעוניין לשמור על גוף בריא לאורך זמן.

 

חרדה ותפקידה

חרדה, או בשמה המקצועי "דחק", מפעילה שרשרת של תגובות בגוף, שתפקידה להכין את הגוף למצב של "הילחם או ברח" (fight or flight). מדובר בתהליך קצר – כמה הורמונים, דם לשרירים, אישונים מתרחבים – עד שהסכנה חולפת והגוף חוזר למצב רגיעה.

בסך הכל לגוף שלנו יש כוונה טובה: להציל אותנו מפני איומים. הוא היה כזה עוד מהימים שהדברים שהכניסו אותנו לחרדה היו מבול פתאומי על המזון שלנו, או דוב גדול ומפחיד – מצבים בהם יש לנהוג מהר מול האיומים.

מה הבעיה? במאה ה- 21 יש יותר גורמי חרדה משהיו אי פעם, והם שונים בתכלית מהאיומים שהיו כשהגוף שלנו למד איך להתמודד עם חרדה. עבודה, משפחה ומערכות יחסים, כל אלה ועוד מציבים בפנינו גורמי לחץ רבים. יותר ויותר אנשים מוצאים עצמם חשים סטרס מול דד-ליין אימתני, פרידה מבן זוג, חמות ביקורתית או חברה כועסת.

מול כולם הגוף שלנו מגיב באותה הצורה, ומאחר והם מגיעים בתדירות הרבה יותר גבוהה, זה מעייף אותו. המערכות נשחקות, המערכת החיסונית נחלשת ונפגמת, לחץ הדם עולה והלב נפגע. לא סתם הסטרס מכונה "הרוצח השקט" של המאה ה- 21. 

 

לנשום עמוק ולהירגע

אז אחרי שהפחדנו אתכם, נפצה ונרגיע – יש דרכים לשמור על נפש מאוזנת, ובכך לשמור על גוף בריא. 

 

תזונה

מעבר להשפעה על המספר המופיע על מד המשקל שמתחתינו, לתזונה יש תפקיד חשוב באיזון הנפש. מזון מהיר, שתייה מתוקה וכל דבר אחר שיקפיץ את רמת הסוכר בדם, יכול לפגוע בהתמודדות הגוף עם מתח וחרדה. גם למערכת החיסונית זה לא כל כך נוח, כשאחד מתפקידיה הוא לחסל תאים סרטניים, ומזון מעובד ועתיר בשומנים וסוכרים משחרר רדיקלים שמפריעים לה לעשות זאת. 

חשוב לשמור על אורח חיים בריא ולאכול מזון פחות מעובד ויותר טבעי, לשלב את כל אבות המזון ולהפחית בסוכר. מומלץ להיוועץ בתזונאי בכדי לבנות תפריט מתאים.

 

ספורט

כושר גופני הוא אחד מהמרכיבים הידועים לגוף בריא. מלבד לעיצוב וחיטוב הגוף, ספורט מסייע בשמירה על רמת סוכר בריאה, שיפור סיבולת לב-ריאה ומניעה של מחלות לב והצטברות כולסטרול. 

אבל מה עם הנפש? הספורט מסייע בפורקן מתחים, שיפור הביטחון העצמי, ואף הנאה – אנדורפינים שמשתחררים במוחנו בזמן ההתעמלות גורמים לנו להתרוממות רוח ותחושת מסוגלות. תוסיפו לזה גם ארוחה בריאה ויש לנו מתכון מנצח.

 

תמיכה חברתית

זה אולי הסעיף המהנה ביותר – תפגשו חברים כדי לשמור על נפש בריאה. המעטפת החברתית חשובה מאין כמוה כדי לשמור על איזון, למצוא פורקן לצרות היום-יום ולהפיג תחושות דריכות וחרדה. פסיכולוגים מעידים כי מעטפת חברתית יציבה הינה טיפול, ואף פתרון מנע, להרבה הפרעות נפש שקשורות בדכדוך, חרדה ואף דיכאון. 

 

תהיה בריא

ההבנה כי בריאות הגוף מושפעת מבריאות הנפש הינה הצעד הראשון בשמירה על עצמנו. האימוץ של הרגלי תזונה בריאים, פעילות גופנית סדירה וביסוס מעטפת חברתית תומכת, הוא החלק החיוני ביותר בכל הנוגע לשמירה על נפש מאוזנת, הימנעות מהצטברות סטרס ומכך – שמירה על גוף בריא. 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.