לחיות בצל הטראומה – על התמודדות עם הפרעת דחק פוסט טראומטית

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
תוכן עניינים

כל שנה ביום הזיכרון ויום השואה אנשים רבים בישראל חיים מחדש את הימים הכי קשים שעברו בחייהם.

בין אם מדובר בפלאשבקים מקרבות קשים במלחמה או מראות שצפים ועולים מחדש מפיגוע טרור, ובין אם מדובר בזכרונות מכאיבים ממחנה ריכוז – חוויות טראומטיות רבות עוצמה מותירות על האדם חותם שלעולם לא דוהה.

בשפה מקצועית קוראים לזה הפרעת דחק פוסט טראומטית (Post Traumatic Stress Disorder ובראשי תיבות: PTSD) ולמעשה, עבור האנשים הסובלים ממנה, כל יום הוא יום זיכרון.

מדוע אנשים ממשיכים לסבול מדי יום מחוויות קשות שעברו בחייהם ולא מצליחים להניח אותן מאחוריהם, והאם יש מה לעשות כדי להקל על אנשים הסובלים מפוסט טראומה או הלם קרב? על כך נרחיב במאמר שלפניכם.

 

מהי הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD)?

הפרעת דחק פוסט טראומטית או PTSD, היא הפרעה נפשית שיכולה להופיע לאחר שאדם עובר אירוע טראומטי.

הסיכוי לפתח PTSD תלוי בסוג הטראומה שהאדם חווה, כאשר אירוע טראומטי עשוי להיות כרוך באיום ממשי או סיכון לפציעה או מוות לאדם עצמו או לאנשים שסביבו.

אנשים עם PTSD חשים תחושת סכנה מוגברת.

תגובתו הטבעית של מוחם למצבי לחץ (תגובת "הילחם או ברח") משתנה, וגורמת להם לחוש דרוכים או מבוהלים, גם כשהם בטוחים.

בעבר נקראה הפרעת לחץ פוסט טראומטית "הלם קרב" מכיוון שלעתים קרובות היא פגעה באנשי צבא שהשתתפו במלחמות.

אולם PTSD יכול לקרות לכל אדם בכל גיל.

זה מתרחש כתגובה לשינויים כימיים ועצביים במוח לאחר חשיפה לאירועים מאיימים.

 

במה אירוע מלחיץ שונה מאירוע טראומטי?

חשוב להבין שטראומה שונה מאוד מאירועים מלחיצים מסוגים אחרים, כמו התמוטטות מערכות יחסים או מוות של אדם אהוב בנסיבות טבעיות.

אירועים אלה יכולים להשפיע על בריאותו הנפשית של האדם, אך הם אינם זהים לאירועים הטראומטיים שתוארו לעיל.

הכרה בהבדל זה חשובה מכיוון שהטיפולים המומלצים לסיוע לאנשים להתאושש מטראומה, הם שונים במהותם מאלה המשמשים בדרך כלל להתמודדות עם בעיות נפשיות הנגרמות כתוצאה מאירועי חיים מלחיצים.

 

מה מוגדר כאירוע טראומטי?

כל אירוע שכולל קרבה או עדות למוות ממשי או מאוים, פציעה קשה או אלימות מינית עשוי להיות טראומטי.

כמעט כל מי שחווה טראומה יושפע מכך רגשית, וישנן דרכים רבות ושונות בהן אנשים יגיבו.

רוב האנשים יתאוששו די מהר בעזרת משפחה וחברים. אולם עבור אחרים, ההשפעות יכולות להמשך לאורך זמן.

 

חוויות טראומטיות עשויות לכלול:

  • תאונה קשה
  • תקיפה פיזית
  • מעורבות במלחמה – כאזרח, חייל או שבוי
  • אסון טבע, כמו שריפה, שיטפון או סופה
  • תקיפה  או התעללות מינית

 

אירועים טראומטיים כוללים דברים שקורים לך ישירות, או למישהו שאתה קרוב אליו.

אירוע יכול להיות טראומטי בין אם הייתם עדים לדבר נוראי שקרה למישהו אחר, ובין אם הייתם מעורבים בו בעצמכם.

 

על האפקט המושהה של פוסט טראומה

תסמינים של פוסט טראומה עשויים להופיע אצל אדם שחווה אירוע הטראומטי, בסמוך לאירוע –

או לחילופין, גם כעבור חודשים או שנים אחרי שהתרחש.

בימים ובשבועות הראשונים לאחר אירוע טראומטי, אנשים חווים לעתים קרובות רגשות עזים של פחד, עצב, אשמה, כעס או צער.

כשהם מתחילים להבין מה קרה להם, בדרך כלל הרגשות האלה מתחילים לשקוע.

רוב האנשים יתאוששו בתוך פרק זמן סביר בתמיכת בני משפחה וחברים.

אולם עבור חלק מהאנשים אירוע טראומטי יכול להוביל לבעיות בריאות הנפש כמו הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD), דיכאון, חרדה, שימוש באלכוהול וסמים, כמו גם להשפיע על מערכות היחסים שלהם עם משפחה, חברים

ועבודה.

 

על האופן שבו אדם שחווה טראומה רואה את העולם

כשמשהו טראומטי קורה, לעתים קרובות זה מכניס אותנו למצב של הלם, וזה יכול להיות קשה להשלים עם מה שקרה.

החוויה עשויה להיות שונה מאוד מכל מה שעברת בעבר.

זה יכול לגרום לאדם להטיל ספק בדברים שהאמין שהם נכונים עד אותו הרגע.

לדוגמה, יתכן שאתה כבר לא מאמין שהעולם הוא מקום בטוח, שאנשים הם בדרך כלל טובים, או שאתה שולט במה שקורה לך.

כשאנשים מדברים על כך שהעולם שלהם מתהפך אחרי אירוע טראומטי, זה עשוי להתבטא בשינויים דרסטיים כאלו במערכת האמונות שלהם.

 

מה חווה אדם שסובל מפוסט טראומה

המראות והתחושות הקשות מזירת פיגוע, מלחמה, התעללות, אסון טבע, תאונה או כל אסון אחר – נוטות לשוב אל האנשים שסובלים מפוסט טראומה בתור פלאשבקים חוזרים ונשנים.

הרבה פעמים הפלאשבקים הם תוצר של טריגרים סביבתיים: קולות רמים, צעקות, תמונות וסיפורים שמזכירים את הסיטואציה הקשה שהאדם חווה.

לכן ימי זיכרון עלולים לגרום להצפה רגשית מוגברת בקרב הסובלים מהלם קרב או פוסט טראומה על רקע אירועי מלחמת העולם השניה והשואה.

כאמור, במקרים מסוימים תסמיני הפוסט טראומה וביניהם החזיונות הטראומטיים, עשויים להיעלם מעצמם עם הזמן.

לעתים יתכן גם שלא יופיעו בכלל.

אך במקרים אחרים – הסימפטומים של פוסט טראומה מסרבים להרפות את אחיזתם באנשים – מה שעשוי להצביע על כך שהם לוקים בהפרעת דחק פוסט טראומטית שמצריכה פניה לטיפול מקצועי.

 

כיצד הטראומה עשויה לשנות את חייו של אדם מקצה לקצה

אירועים טראומטיים יוצרים עקה רגשית בקרב אנשים.

בעוד שרוב האנשים יתאוששו בעצמם, עבור אחרים החוויה הטראומטית יכולה להוביל להתפתחות של בעיות נפשיות כמו הפרעת דחק פוסט טראומטית, דיכאון, חרדה, או התמכרות לחומרים כמו סמים או אלכוהול.

רבים שחוו אירועים טראומטיים מתארים את התהום שנפערה בין החיים שחיו לפני האירוע המצלק לבין החיים שלהם לאחריו.

לעתים נפגעי הטראומה והאנשים בחייהם חשים כאילו לא רק חייהם השתנו אלא גם האישיות שלהם.

פוסט טראומה מסוגלת להפוך אדם פעיל ומתפקד עם שמחת חיים לשבר כלי, אדם כבוי ונפיץ שנוטה להבהל בקלות ולאבד את עשתונותיו גם במצבים יומיומיים.

שינויים אישיותיים מסוג זה לעתים גורמים לנפגעי הטראומה להרחיק מעצמם את בני משפחתם והאנשים שאוהבים אותם ואף להפגע במישור התעסוקתי והזוגי.

 

מהם התסמינים של הפרעת דחק פוסט טראומטית?

אנשים שחווים אירוע טראומטי חווים מגוון סימפטומים המסווגים כתסמינים אופייניים להפרעת דחק פוסט טראומטית, ביניהם:

  • נטיה לחיות מחדש את האירוע הטראומטי באמצעות זיכרונות טורדניים, לא רצויים, חלומות מוחשיים ו / או פלאשבקים.
  • תחושת עצבנות רבה או תגובות גופניות קיצוניות כמו דפיקות לב או אי יכולת לנשום כשנזכרים באירוע הטראומטי.
  • הימנעות מתזכורות לאירוע הטראומטי, כולל פעילויות, מקומות, אנשים, מחשבות או רגשות שמחזירים זיכרונות מהטראומה.
  • מחשבות ורגשות שליליים כמו פחד, כעס, אשמה, או תחושת דכדוך, אדישות או קהות חושים שנמשכות הרבה זמן.
  • תחושות אשמה, בושה ותיעוב עצמי או טינה כלפי אחרים – אדם עלול להאשים את עצמו או את אחרים במה שקרה במהלך האירוע הטראומטי או לאחריו, להרגיש מנותק מחברים ובני משפחה, או לאבד עניין בפעילויות היום יום.
  • קשיי שינה וסיוטים קשים.
  • נטיה להבהל בקלות או דריכות מתמדת.
  • נטילת סיכונים מיותרים –  יש אנשים שעלולים לפתח הרגל של שימוש באלכוהול או בסמים  כדרך התמודדות.

 

זה לא יוצא דופן שאנשים הסובלים מ – PTSD חווים גם בעיות נפשיות אחרות, כמו הפרעת דיכאון  או הפרעות חרדה.

 

מדוע חשוב לפנות לקבלת עזרה עבור פוסט טראומה

אם חוויתם חוויה טראומטית ואתם ממשיכים לסבול מאחד או יותר מן התסמינים שתוארו לעיל בחלוף שבועיים או יותר מהאירוע הטראומטי, חשוב ביותר לדבר עם רופא המשפחה שלכם או לפנות ליעוץ מול איש מקצוע בתחום

בריאות הנפש.

גם אם הקולות והמראות הקשים חוזרים אליכם רק מדי פעם, בנסיבות כמו ימי זכרון, אין הצדקה לכך שתמשיכו לסבול.

כיום קיימים טיפולים יעילים הכוללים ייעוץ פסיכולוגי (פסיכותרפיה), טיפול תרופתי או שילוב של שניהם שיכולים לעזור לכם להתמודד עם החוויה הקשה שפגעה וממשיכה לפגוע בחייכם.

טיפולים אלה יכולים לעבוד גם אם החוויה הטראומטית שלך התרחשה לפני זמן רב.

זכרו: אף פעם לא מאוחר מדי לקבל עזרה. אתם ראויים לה.

 

תאונה קשה או תקיפה פיזית הם אירועים שיכולות להיות להם השפעות לאורך זמן. על עוד חוויות טראומטיות, המשיכו לקרוא.

התסמינים יכולים להופיע בסמוך לאירוע, או לחילופין, כעבור כמה חודשים. עוד מידע על זמני ההופעה של התסמינים, באתר שלנו.

פלאשבקים הנגרמים מהסביבה הם חלק מהחוויות המגיעות עם ההפרעה. על עוד חוויות של האדם, כתבנו במאמר הבא.

דריכות מתמדת ותחושות אשמה הם סימפטומים אופייניים להפרעה. המשיכו לקרוא על שאר התסמינים באתר שלנו.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.