כיצד התקפי חרדה ליליים מפריעים לשינה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
תוכן עניינים

אם התעוררתם אי פעם מהתקף חרדה, יתכן ואתם סובלים מתופעה שנקראת התקפי חרדה ליליים.

אירועים אלה גורמים לתסמינים כמו כל התקף חרדה אחר – הזעה, דופק מהיר ונשימה מהירה – אך מכיוון שישנתם כשהם התחילו, אתם עלולים להתעורר מבולבלים או מבוהלים מהתחושות הללו.

כמו התקפי חרדה ביום, תוכלו לנקוט צעדים בכדי להקל על המצוקה או הפחד העזים ותסמינים אחרים שמגיעים עם התקף חרדה לילי.

אם התקפים כאלו מתרחשים באופן קבוע, יתכן שתמצאו טיפולים שיכולים לעזור בהפסקת התקפי החרדה שאתם חווים מתוך שינה לחלוטין.

המשיכו לקרוא כדי ללמוד עוד על התקפי החרדה שמעירים אתכם באמצע הלילה.

 

מה בעצם קורה במהלך התקף חרדה?

ניתן לחלק את התסמינים העיקריים של התקף חרדה בכל שעה ביום לשלוש קטגוריות.

כדי שניתן יהיה לאבחן את ההתקף שחוויתם בתור התקף חרדה, עליכם לחוות ארבעה או יותר מהתסמינים השונים הללו בו זמנית:

 

תסמינים גופניים:

  • הזעה
  • צמרמורות
  • בחילות
  • דפיקות לב
  • חולשה או אי יציבות
  • רעידות
  • תחושת סחרחורת
  • קוצר נשימה
  • אי נוחות בחזה או כאב
  • תחושות של עקצוצים או אובדן תחושה
  • גלי חום

 

תסמינים רגשיים:

  • חשש פתאומי למות
  • פחד לאבד שליטה
  • פחד להיות תחת מתקפה


תסמינים נפשיים:

  • תחושת מחנק או חנק
  • הרגשה של ניתוק מהמציאות או מהגוף

 

מה מעורר התקפי חרדה בלילה?

למען האמת, לא ברור מה בדיוק גורם להתקפי חרדה, או מדוע 1 מכל 75 אנשים מפתחים את המצב הכרוני יותר המכונה הפרעת פאניקה.

אמנם חוקרים זיהו גורמים בסיסיים העלולים להגביר את הסיכון שלך להתקף חרדה לילי, אך למרות זאת, לא כל אדם שנמנה על אחת מקבוצות הסיכון האלה יתעורר בהכרח באמצע הלילה עם התקף חרדה.

 

להלן הטריגרים הפוטנציאליים לכל סוג של התקף חרדה:

 

גנטיקה

אם יש לך בני משפחה עם היסטוריה של התקפי חרדה או הפרעת חרדה, יתכן שיש סיכוי גבוה יותר לחוות התקפי חרדה.

 

לחץ

חרדה אינה אותו דבר כמו התקף חרדה, אך שני המצבים קשורים זה לזה.

הרגשה של לחץ, הצפה או חרדה מאוד גדולה יכולה להיות גורם סיכון להתקף חרדה עתידי.

 

שינויים בכימיה המוחית

שינויים הורמונליים או שינויים שנגרמים בעקבות שימוש בתרופות מסוימות, עלולים להשפיע על הכימיה של המוח שלך. גם זה עלול לגרום להתקפי חרדה.

 

אירועי החיים

התקדמות בחיים האישיים או המקצועיים שלך יכולה להביא לדאגה או לחרדה רבה.

זה עשוי להוביל להתקפי חרדה.

 

גורמי סיכון להתקפי חרדה שמופיעים בזמן השינה

מצבים רפואיים והפרעות נפשיות עשויים להגדיל את הסיכוי להתקף חרדה לילי. אלה עשויים לכלול:

  • הפרעת חרדה כללית.
  • הפרעת לחץ חריפה.
  • הפרעת דחק פוסט טראומטית.
  • הפרעה טורדנית כפייתית.
  • אנשים עם פוביות ספציפיות עשויים לחוות התקפי חרדה המעירים אותם.

 

כיצד התקפי חרדה קודמים עלולים לגרום להופעת התקף חרדה לילי?

הפחד מפני התקף חרדה נוסף עלול להגביר את החרדה הכללית שאדם חווה ביומיום שלו.

זה לכשעצמו, יכול להוביל לאובדן שינה, לחץ מוגבר וסיכון גבוה יותר לחוות התקפי חרדה בשעות הלילה ובמהלך השינה.

 

כיצד מאבחנים התקפי חרדה ליליים?

בדיקות דם, בדיקות הדמיה ובדיקות גופניות אינן יכולות לקבוע אם אתם חווים התקף חרדה או אם אתם סובלים מהפרעת פאניקה.

עם זאת, הם יכולים לשלול מצבים אחרים העלולים לגרום לתסמינים דומים, כמו מחלות בלוטת התריס ומחלות לב, בין היתר.

אם תוצאות בדיקות אלה אינן חושפות את הימצאותה של בעיה רפואית קיימת, הרופא שלך עשוי לדון בתסמינים ובהיסטוריה הבריאותית שלך.

הוא או היא עשויים לשאול גם לגבי רמות הלחץ הנוכחיות שלך ועל כל אירוע שקורה שעלול לעורר התקפי חרדה.

אם הרופא שלך מאמין שאכן עברת התקפי חרדה או שיש לך הפרעת חרדה, הוא עשוי להפנות אותך לרופא מומחה בתחום בריאות הנפש לצורך הערכה נוספת.

פסיכיאטר או פסיכולוג יכולים לעזור לך להבין את הגורמים להפרעת פאניקה וללמוד להתמודד איתם.

 

איך לגרום להתקפי חרדה לדעוך

אמנם התקפי חרדה עשויים להיות לא נעימים, ובפרט אם הם מופיעים בזמן שאתם ישנים, אך הם אינם מסוכנים.

התסמינים יכולים להיות מטרידים ועשויים להיות מפחידים, אך אמצעי טיפול אלה עשויים לעזור להפחית ולעצור אותם לחלוטין.

 

טיפולים אלה להתקף חרדה בלילה כוללים:

  1. עזור לעצמך להירגע: במקום לחשוב על הרגשות המלחיצים שיש לך, התרכז בנשימה שלך. התמקד בנשימות איטיות ועמוקות. נסה לחוש את המתח בלסת ובכתפיים, ולומר לשרירים שלך להשתחרר.
  2. הסח את דעתך: אם הסימפטומים של התקף הפאניקה מכריעים אותך, תוכל לנסות להתרחק מהתחושות הגופניות על ידי התמודדות עם משימה אחרת. נסה לספור אחורה מ 100 במרווחים של שלוש. שוחח עם חבר על זיכרון שמח או סיפור מצחיק. מיקוד מחשבותיכם הרחק מהתחושות בגופכם עוזר לכם להקל על הלחץ שהתחושות הפיזיות מייצרות.
  3. הירגע: שמור על קרחומים במקפיא. הנח אותם על הגב או הצוואר שלך בזמן ההתקף. לגום כוס מים צוננים באטיות. נסה לחוש את התחושה הקרירה כשהיא עוטפת את גופך.
  4. צא להליכה: קצת פעילות גופנית קלה עשויה לעזור לגופך להרגיע את עצמו. בקש מחבר או קרוב משפחה ללכת איתך אם אתה יכול. ההסחה הנוספת תהיה הקלה מבורכת.

 

טיפולים ארוכי טווח להתקפי חרדה

אם אתם חווים התקפי חרדה קבועים, מומלץ לשוחח עם הרופא על טיפולים שיכולים לעזור לכם להפחית את ההתקפים ולמנוע את התרחשותם בעתיד.

 

טיפולים אלה כוללים:

 

טיפולים פסיכולוגיים (פסיכותרפיה):

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא סוג של פסיכותרפיה.

במהלך הפגישות תעבוד עם מטפל בכדי לזהות סיבות אפשריות להתקפי חרדה.

תוכלו גם לפתח אסטרטגיות שיעזרו לכם להקל במהירות על הסימפטומים אם הם מתרחשים שוב.

 

טיפול תרופתי:

הרופא שלך עשוי לרשום תרופות פסיכיאטריות מסוימות כדי לעזור במניעת התקפי חרדה בעתיד.

אם אתה חווה התקף חרדה כשאתה מטופל בתרופות אלה, התסמינים עשויים להיות פחות חמורים.

 

מתי כדאי לפנות לרופא בהקשר להתקפי חרדה ליליים?

סימנים אלה עשויים להעיד שהגיע הזמן לדבר עם הרופא שלך על התקפי החרדה וטיפולים אפשריים:

  • אתה חווה יותר משני התקפי חרדה במהלך החודש.
  • אתה מתקשה לישון או לנוח מחשש להתעורר עם התקף חרדה נוסף.
  • אתה מראה סימנים לתסמינים אחרים שעשויים להיות קשורים להתקפי חרדה, כמו הפרעות חרדה או הפרעות מצב רוח.

 

למה אפשר לצפות כשמתעוררים עם התקף חרדה

אם אתה מתעורר עם התקף חרדה, טבעי להרגיש מאוד מבולבל.

התסמינים עשויים להיראות בלתי אפשריים. יתכן שאתה מתקשה לדעת אם אתה חולם או לא.

אתה יכול אפילו לחשוב שאתה סובל מהתקף לב. תסמינים כמו כאבים בחזה אינם נדירים.

מרבית התקפי הפאניקה נמשכים לא יותר מ 10 דקות והתסמינים ילכו ויתגברו עד לפרק זמן זה.

אם אתה מתעורר עם התקף חרדה, יתכן שאתה מתקרב כבר לשיא של ההתקף.

התסמינים עשויים ללכת ולדעוך מאותה נקודה.

 

בשורה התחתונה

לא ברור מדוע אנשים מסוימים חווים התקפי חרדה, אך טריגרים מסוימים עשויים להסביר את הסיכוי להתעורר עם אחד מהם.

יתכן שיש לך התקף חרדה אחד בלבד, או שתיתקל בכמה.

אולם זהו מצב שניתן לטפל בו. אתה יכול לנקוט צעדים מיידיים כדי להקל על הסימפטומים.

אתה יכול גם לפעול למניעת התקפי חרדה עתידיים באמצעות קבלת טיפול ותרופות.

 

התסמינים של התקפי החרדה מתחלקים לגופניים, רגשיים ונפשיים. פירוט על הקטגוריות, במאמר הבא.

טריגרים גנטיים וטריגרים של לחץ, יכולים לעורר את התקפי החרדה. פירוט על אלה ועל טריגרים נוספים, אצלנו באתר.

אחד הגורמים העלולים להגדיל את הסיכון להתקפי חרדה ליליים הוא הפרעת חרדה כללית אצל האדם. למידע נוסף על גורמים נוספים המעלים את הסיכון, המשיכו לקרוא.

טיפולים פסיכולוגיים וטיפולי תרופות יכולים לעזור להפחית את האירועים ולמנוע אותם. במאמר הבא, תוכלו למצוא טיפים לסיוע עצמי ולטיפולים נוספים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.