הישרדות: כיצד להתמודד עם תקופות מלחיצות בחיים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
תוכן עניינים

לעתים קרובות כשאנשים מתמודדים עם סיטואציה חדשה ולחוצה – עבודה קצת מאתגרת מדי, משוכה של מערכת יחסים רעילה שייקח קצת זמן לעבור, שינוי מאתגר באורח החיים – יש נטיה לחוש המומים.

המחשבה שאולי הם יצטרכו להתמודד עם הלחץ הזה לפרק זמן ממושך, היא מלחיצה משהו. לאנשים הסובלים ממתח כזה לטווח הארוך יש סיבה לדאגה:

מתח כרוני – לחץ מתמשך שאינו פוחת, יכול לגבות מאיתנו את המחיר הגבוה ביותר. אנשים המתמודדים עם גורמי לחץ כרוניים עשויים לתהות אם הדברים יהפכו מתישהו להיות קלים יותר – האם הם יסתגלו.

אחד הדברים הטובים ביותר שתוכלו לעשות למען עצמכם, הוא לאמץ כמה כלים פשוטים ומהירים לשחרור לחצים, ולמצוא דרך להפוך אותם לחלק קבוע מחייכם.

במדריך שלפניכם תמצאו טיפים שאספנו ממטפלים שונים בתחום בריאות הנפש, שמציעים מגוון דרכים לחידוש מצבורי האנרגיה, ניהול יעיל של לחצים ופינוי זמן נוסף בלו"ז העמוס שלנו.

אז פנו לעצמכם 5 דקות והתחילו לקרוא!

 

איך מתמודדים עם מתח כרוני?

החדשות הטובות הן שיש דברים שניתן לעשות כדי להקטין את הלחץ בכל סיטואציה כמעט, גם אם המצב המלחיץ אינו עומד לחלוף בזמן הקרוב.

אם אתה עומד בפני מכשול חדש, מצב חיים מאתגר, או סתם תוהה אם ניתן להפוך את החוויה לקלה יותר או איך להאיץ את התהליך, להלן כמה אסטרטגיות להקלה על מתח שיכולות לעזור.

הערה: אם אתם מתמודדים עם משבר חיים או לחץ מוחץ, טכניקות אלה יכולות לעזור משמעותית, אך פנייה לעזרה של איש מקצוע עשויה להיות נחוצה בשלב מסוים אם הלחץ אינו ניתן לשליטה.

 

טיפ מספר 1: לבחור את הפרספקטיבה הנכונה

אנחנו לא תמיד יכולים לשלוט במה שאנחנו מתמודדים עמו, אבל יש לנו יכולת לבחור את האופן שבו אנו מסתכלים על המצב.

אנו יכולים לבחור את הגישה שאנו נוקטים, ולהחליט האם אנו עומדים בפני המצב שלפנינו ומתבוננים בו בתור איום או כאתגר.

מחקרים מראים כי התבוננות על מצב כאתגר עוזרת לך לגייס את המשאבים הנפשיים שדרושים להתמודדות מוצלחת וקלה יותר עם מצבים.

באותו האופן, זיהוי סיטואציה בתור איום יכולה להוביל לתחושות של לחץ גדול יותר וחוסר יכולת.

לסיכום, הגישה שלך למצבים שונים בחייך, יכולה לעזור לקבוע עד כמה מצב נתון ילחיץ אותך, וכיצד אתה ניגש לאפשרויות שלך.

למעשה, גישה קרת רוח יכולה להשפיע על מגוון אפשרויות ההתמודדות והכלים שזמינים לך, מה שיכול בתורו להשפיע על רמות הלחץ שלך ועל תוצאות פעולותיך.

 

טיפ מספר 2: תרגלו שיח עצמי חיובי

שיחות עידוד עם עצמכם עשויות להשמע לחלקכם כמו דבר מגוחך, אבל שמעו – הן עובדות!

שיח עצמי חיובי פירושו שימוש בשפה אופטימית יותר בראש, והתמקדות רבה יותר באפשרויות.

זה כרוך בפיתוח של הרגל להסתכל תמיד על חצי הכוס המלאה, גם במצבים מאתגרים יותר בחיים.

לכן חשוב לנסות וללמוד מהם התחומים הספציפיים בחייך שבהם אתה יכול לשנות את צורת ההתבוננות (הפרספקטיבה) שלך ובתוך כך, לבחור להתמקד בחיובי ובאפשרויות הזמינות לך לטיפול בקשיים.

לא תאמינו כמה לחץ זה יכול להסיר מהחיים שלכם.

 

טיפ מספר 3: נסו לשנות רק את מה שנמצא בשליטתכם

לפעמים ישנם היבטים מסוימים של מצבים בחיים שאתה יכול לשנות, גם אם אינך יכול לשנות את המצב בכללותו.

לדוגמה, אתה עלול, מסיבות כלכליות, לא להיות מסוגל לפרוש ממשרה שאינך נהנה ממנה, אך עם זאת, אתה יכול לבחור להתחבר לעובדים נוספים, לשנות את הגישה שלך בזמן שאתה בעבודה ולהשתמש בזמן ההפסקה שלך

לניהול מתחים.

פעילויות מסוג זה יכולות לשנות לחלוטין את הרגשתך כשאתה נמצא בעבודה – גם אם התפקיד הספציפי שאתה מועסק בו כרגע אינו מסב לך סיפוק.

 

טיפ מספר 4: נסו התמודדות ממוקדת פתרונות

התמודדות ממוקדת פתרונות פירושה נקיטת פעולה כדי לשנות את חייך במקומות המהותיים עבורך.

שינויים אלה יכולים להיות גדולים בהיקף, או קטנים אך ממוקדים. עצם השינוי עצמו יכול להביא למתח נוסף, ולכן חשוב לבחור בשינויים החשובים ביותר.

הידיעה לאן תרצו להגיע, יכולה לעזור למזער את הלחץ שאתם חווים בהווה.

ישנה חשיבות רבה לבניה של תוכניות לעתיד.

אם אתם חשים כאילו אתם צועדים במקום ותקועים בסיטואציה מוזרה או מלחיצה בחייכם, הרי שתכנון של שינויים בהתאם לערכים ולסדרי העדיפויות שלכם יכול להיות מועיל ומעורר השראה, גם אם אינכם יכולים להביא לפועל

את התוכניות הללו למשך זמן מה.

 

טיפ מספר 5: נפש בריאה בגוף בריא

בנו חוסן נפשי באמצעות שילוב של הרגלים בריאים בחיי היומיום שלכם.

גם אם אינך יכול לעשות הרבה כדי לשנות את מצבך בעבודה או בחשבון הבנק כרגע, אתה עדיין יכול להפחית את הלחץ שאתה מרגיש כשאתה מנהל את חיי היומיום שלך.

פעילויות מסוימות יכולות לקדם חוסן ולעזור לכם להרגיש פחות לחוצים בסך הכל, ופחות רגישים ללחצים העומדים בפניכם כאשר הם מופיעים.

להלן כמה פעילויות בונות חוסן שתוכל להוסיף לחיים שלך.

ככל שהן יהפכו להרגל אוטומטי, כך גורמי הלחץ שלך יפריעו לך פחות:

 

הקשבה עצמית

כשאנחנו עייפים, רעבים או מדוכדכים, הכל מרגיש מלחיץ יותר, ויש לנו פחות משאבי התמודדות לרשותנו.

אנו נוטים להגיב ללחץ ולא להגיב אליו.

לכן התמקדו בטיפול בגופכם, ותהיה לכם יכולת גדולה יותר להתמודד עם תסכול ולחץ בחייכם.

 

פעילות גופנית

פעילות גופנית היא אחד מאותם משככי לחץ נפלאים שיכולים לבנות חוסן בכך שיעזרו לכם לשחרר אנרגיה.

יתרה מכך, פעילות גופנית סדירה יכולה לעזור לך להיות פחות פגיע ללחץ.

לכן חשוב לשלב פעילות גופנית מסוגים שונים בשגרת יומכם – גם אם היא נראית לכם עמוסה מתמיד.

 

מדיטציה

מדיטציה יכולה לעזור לכם להישאר ממוקדים במצבי לחץ ויכולה לעזור להחזיר תחושת שלווה לחייכם גם כשאתם מרגישים לא מאוזנים.

ישנן טכניקות מדיטציה רבות שעובדות טוב, אז נסו כמה סוגים והיצמדו לטכניקה או שתיים שמצאו חן בעיניכם ומרגישות לכם טוב.

עם הזמן סביר מאוד להניח שתמצאו את עצמכם מגיבים ללחץ בעוצמה פחותה ותהנו מיכולת להישאר רגועים ושלווים גם במצבים מלחיצים.

 

גישה חיובית

שמירה על גישה חיובית זה דבר אחד שאתה יכול לעשות כדי להקל על כל מה שמשתבש בחיים שלך.

גישה חיובית גם עוזרת לך להסתדר טוב יותר עם אחרים (מה שעלול להוביל לתמיכה חברתית גדולה יותר ופחות קונפליקטים) ויכול לעזור לך להמשיך ולהרגיש טוב, גם כאשר הדברים בסביבתך לא בהכרח מסתדרים כפי שרצית.

 

בשורה התחתונה – איך לקחת את החיים בקלות גם בזמנים קשים

בסך הכל, זה יהיה נהדר אם נוכל פשוט להימנע מכל הלחצים בחיים או לחסל לחלוטין את גורמי הלחץ השונים בחיינו.

לרוע המזל, הדבר אפשרי רק במידה מסוימת, ויהיו זמנים בחיים שבהם כולנו נאלץ לעמוד בפני גורמי לחץ בלתי צפויים או בלתי נמנעים, כאשר אנו צריכים להסתמך על החוסן הנפשי שלנו כדי לצאת מהם.

יתכן שלא תוכלו לשנות הכל בחייכם, אך אם תיישמו את הטיפים ששיתפנו אתכם בהם במסגרת המדריך הזה, תוכלו להסתגל ביתר קלות למצבים מלחיצים שאיתם אתם מתמודדים כחלק מהשגרה שלכם.

 

אפשר להקטין את הלחץ כמעט בכל סיטואציה. במאמר הבא הבאנו לכם רשימה של טיפים ואסטרטגיות למטרה זו.

אחד הטיפים הוא להתרכז רק בדברים שאתם יכולים לשנות בעצמכם. פירוט על כך, ועל טיפים נוספים, בהמשך.

אחד הדברים שיעזרו לבניית החוסן המנטלי הוא מדיטציה. מידע נוסף על הפעילויות שיסייעו בבניית החוסן הנפשי, באתר שלנו.

לרוע המזל, יהיו מקרים בהם נאלץ להתמודד עם גורמי לחץ בלתי צפויים. על התמודדות עם לחץ, במאמר הבא.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.