שיפור הביטחון העצמי – איך לעשות זאת באופן בריא

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
תוכן עניינים

ביטחון עצמי, משפיע כמעט על כל היבט בחיינו, מהקריירה, ועד לזוגיות וחיי החברה.

שיפור הביטחון העצמי, מעבר לתחושת הסיפוק והרווחה האישית שהוא מקנה, הוא גם כלי להשגת מטרות שונות בחיים.

 

מהו ביטחון עצמי

ביטחון עצמי, הוא האמונה של אדם לגבי היכולות שלו, בתחום מסוים. כאשר יש לנו תחושה, שאנו לא מספיק טובים, בתחום שחשוב לנו להצליח בו, הביטחון העצמי שלנו נפגע. דבר זה, פוגם באיכות חיינו, ועלול לגרום לנו אף תחושת נחיתות, חוסר אונים, דיכאון, ואף להחליש את המוטיבציה ויכולת ההתמדה שלנו להישגיות, בתחומים נוספים.

 

3 מנגנוני ההגנה

כאשר נפגע הביטחון העצמי שלנו בתחום מסוים, אנו נוקטים באחד, מ- 3 מנגנוני הגנה אלו:

פיצוי יתר

כדי להסוות את החולשה שנחשפה, עולה בנו הצורך להוכיח לעצמינו, שאנו הכי טובים בתחום. כדי להוכיח זאת, אנו נוקטים במאמצים אובססיביים ומוגזמים, נטולי גמישות ובחירה אמיתית.

 

הפחתת חשיבות התחום

אנו הופכים את התחום בו לא הצלחנו, ללא רלוונטי וחסר משמעות.

 

התאמת הסביבה

אנו מתרחקים מאנשים המצליחים בתחום שאנו נכשלנו בו, ונמנעים מלנסות את כוחנו בתחום, פעם נוספת.

 

מודעות מובילה לבחירה אמיתית

כל 3 מנגנוני הגנה אלו, גורמים לנו נזק לטווח הארוך, ולכן אנו צריכים להיות מודעים להם, ולהבין כי אלו מנגנוני הגנה. רק כאשר התגובה שלנו מגיעה מחופש בחירה אמיתי, אנו יכולים להשתמש במנגנונים, באופן חיובי.

 

הצלחה בכל מחיר

האובססיביות לגבי חוסר היכולת שלנו, להצליח בתחום הרצוי, מייצרת עלינו לחץ רב. בנוסף, ברגע שהפיצוי בו נקטנו, כדי להסוות את חולשתנו, לא מצליח והיא נחשפת, הכאב שלנו גובר באופן לא מידתי. כאב זה, נובע מתוך מקום רגשי ועמוק, שלא טופל. ההתמודדות עם חוסר יכולת זו, נעשית על ידי הכרה בה, שיתוף שלה עם אחרים, והבנה כי התפיסה שלנו את עצמינו, שגויה ולא רלוונטית יותר. בנוסף, ההבנה כי ערכינו כבני אדם, לא תלוי בהצלחות שלנו – מרגיעה ועוזרת לנו, להציב לעצמנו מטרות, ללא תחרות עם אחרים. הדרך המומלצת, ביותר לעשות זאת, היא בעזרת תוכנית לימודי NLP.

 

פיתוח ביטחון עצמי אמיתי

כדי להתגבר על מנגנוני הגנה אלו, חשוב לפתח ביטחון והערכה עצמית אמיתיים, זו הידיעה שיש לנו ערך, ללא קשר לעד כמה אנו טובים, בתחום מסוים. באופן זה, נוכל לוותר על מנגנוני ההגנה, ולהתנהל בטבעיות עם החולשות שלנו, ללא צורך בפיצוי עליהן או בהכחשתן.

 

לסכום

כאשר יש לנו תחושה, שאנו לא מספיק טובים, בתחום מסוים, הביטחון העצמי שלנו נפגע. במקרה כזה אנו נוקטים באחד, מ- 3 מנגנוני הגנה המדחיקים תחושה זו. כדי להתגבר על מנגנוני הגנה אלו, חשוב לפתח ביטחון והערכה עצמית אמיתיים, ללא קשר לעד כמה אנו טובים בתחום מסוים.

 

 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.