איך בריאות השיניים משפיעה על המוח?

תוכן עניינים

עד היום חשבנו שבריאות השיניים חשובה מסיבות אסתטיות ומסיבות בריאותיות.

אנחנו משקיעים בשיניים שלנו הרבה, על מנת לחסוך כאבים (מאוד חזקים) ואלפי שקלים על טיפולי שיניים יקרים.

אבל, מחקרים חדשים מראים כי בריאות השיניים קשורה גם למחלות שונות לדוגמה סכרת.

כאן אנחנו הולכים להתמקד בהשפעה של בריאות הפה על מחלות שקשורות לזיכרון.

מה הקשר ביניהם? וכיצד אפשר להימנע מכך?

 

מהי דמנציה?

דמנציה היא מחלה שגורמת להידרדרות בתפקוד המ וח. המאפיינים שלה היא שהיא פוגעת באופן הדרגתי בזיכרון, ביכולות החשיבה, ביכולות לזהות אנשים, בהתמצאות בזמן ובמרחב וביכולת לבצע פעילויות שגרתיות. יש סוגים שונים של דמנציה שהמוכר והמרכזי שביניהם הוא מחלת האלצהיימר, שמהווה בין 60% ל70% מכלל המקרים המאובחנים בדמנציה.

 

מהי מחלת האלצהיימר?

מחלת האלצהיימר מתאפיינת בכול התופעות המתוארות של מחלת הדמנציה. בשלבים מתקדמים של מחלת האלצהיימר, בנוסף לניוון המוחי, נפגעים גם היכולות המוטוריות של החולה, כושר האכילה, כושר ההליכה והשליטה על הסוגרים. למעשה בערוב חיו של החולה הוא נעשה סיעודי ומחלות זיהומיות או פצעי לחץ מביאים לבסוף למותו.

 

ומה הקשר בין אלצהיימר לדלקות חניכיים?

מחקרים מראים כי אנשים, שפיתחו נוגדים נגד חיידק הגורם לדלקות חניכיים, היו בסיכון מוגבר לפתח את מחלת האלצהיימר בגיל מבוגר יותר. בנוסף לכך, החולים באלצהיימר, שנמצאו בדמם נוגדים אלה, היו בסיכון מוגבר למות בשלב מוקדם יותר. השערה הרווחת היא כי אחד החלבון, שתורם להתפתחות האלצהיימר, עלול להיות תוצר לוואי של התגובה החיסונית בגוף לחיידק. נכון לתאריך זה לא הוכחה השערה זו.

 

איך מזהים דלקת חניכיים?

דלקות חניכיים מתאפיינות בנפיחות של החניכיים, דימום החניכיים בעת אכילה או צחצוח שיניים ואדמומיות. במקרה קשה – דלקת החניכיים תגרום לכם לריח רע או טעם מתכתי.

 

איך מונעים דלקת חניכיים?

כאשר יש אחד מהסממנים למעלה, צריך קודם כול לבקר אצל רופא השיניים או מומחה למחלות חניכיים. ישנם משחות שיניים ומי פה יעודים לדלקות בחניכיים, גם ללא מרשם רופא וגם עם מרשם רופא, שאפשר להשיג ברשתות הפארם. בנוסף לכך, אפשר למנוע את דלקת החניכיים במספר דרכים: הקפדה על צחצוח שיניים 2 דקות, פעמיים ביום. צחצוח השיניים בצורה נכונה –  בזווית של 45 מעלות על מנת להגיע גם לקו החניכיים, וצחצוח גם את הלשון. הקפדה על חוט דנטלי לאחר צחצוח השיניים.

 

מחלות שיניים אחרות

כרגע אין מחקרים עם תוצאות תקיפות בנוגע לשאלה – האם יש עוד מחלות שיניים שפוגעות ב"איברים" אחרים בגוף? אבל, הדבר החכם לעשות הוא לשמור על בריאותינו מכול משמר, במיוחד לאחר המחקרים בנוגע לדלקות החניכיים. ישנם כול מיני סוגים של טיפולים למחלות שיניים אחרות. לדוגמה סט דנטלי שמשמש נגד חריקת שיניים ומקל בנחירות. לטיפול בצמיחה לא נכונה של השיניים משתמשים ביישור שיניים מסוגים שונים: קשתיות שקופות, ישור שיניים באמצעות סמכים ("גשר") ועוד.

 

ראש

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.