איך להגיע מוכנים נפשית לניתוח החלפת מפרק הברך

תוכן עניינים

ניתוח יכול להיות אירוע טראומתי מאוד. ניתוח קטן כמו הסרת שומה, או ניתוח גדול כמו ניתוח קיסרי – כולם עשויים להיות מאיימים ולהכניס אותנו למתח נפשי רב.

במאמר הזה ננסה לתת לכם, הקוראים, כמה שיטות איך להתכונן נפשית לתהליך ניתוח להחלפת מפרק הברך, אבל העצות הללו נכונות גם לגבי כל ניתוח באשר הוא.

 

לשאול, לחקור ולהסתקרן

אחד הדברים הראשונים שילדים לומדים בבית הספר הוא שידע זה כוח. המורים מנסים להטמיע בהם את המשוואה הזו כדי לעודד אותם לצבור עוד ועוד ידע. יש אמת בקלישאה, וידיעה אכן נותנת לאנשים כוחות נפשיים להתמודד עם מצבי דחק ומצבי קיצון, כפי שהוכח במחקרים רבים.

אם למשל יש לכם נפיחות בקרסול – אתם יכולים לתת לדמיון שלכם להשתולל, ואתם יכולים לפנות לרופא או לקרוב משפחה עם ידע רפואי יותר נרחב משלכם כדי להבין בפני מה אתם עומדים.

כמובן שלא כל מקורות הידע שווים באיכותם, וידע שנרכש מחיפוש באינטרנט לא משתווה לידע שנרכש מהתייעצות עם איש מקצוע. חשוב לשאול ולחקור, אבל חשוב גם לדעת איפה ואיך לעשות את זה.

 

להתכונן מראש

התכוננות מראש, קצת כמו ידיעה, עוזרת לכם להגיע לניתוח רגועים יותר. הרוגע הזה מגיע מההבנה שיש חיים אחרי הניתוח, ושאתם ערוכים ומוכנים אליהם. למשל, אם אתם אכן עומדים לקראת ניתוח החלפת מפרק הברך – אתם יכולים לרכוש או לשכור מראש מקל הליכה, או לקבוע כבר תורים לפיזיותרפיה. אלו דברים שיעזרו לנפש שלכם להיערך לשינוי הקיצוני שהגוף שלכם עומד לעבור.

עוד דבר שטוב לתכנן מראש הוא יצירה של רשת תומכים. הימים הראשונים אחרי הניתוח עשויים להיות לא פשוטים, והידיעה שביום שאחרי הניתוח יש מי שקיבל על עצמו לדאוג לכם ולעזור לכם עשויה לעזור לכם להירגע.

 

מדיטציה

מדיטציה היא לא רק ישיבה מזרחית וחזרה על מנטרות שנזירים בטיבט עושים, אלא דרך שלכם להרגיע את הנפש שלכם באופן מודע.

הנה דוגמא למדיטציה קצרה ואפקטיבית שאתם יכולים לתרגל לפני ניתוח:

  1. כשאתם מרגישים לחוצים ומבינים שזה בגלל הניתוח – תעצרו. שימו לב למחשבות שלכם.
  2. הפעילו את השרירים שלכם. כל תנועה הכי פשוטה תעבוד, למשל כיווץ והרפיה של הידיים או תיפוף על הברך.
  3. מתחו את הכתפיים לאחור וקחו נשימה עמוקה.
  4. שימו לב לדיבור הפנימי שלכם. נסו לומר לעצמכם, גם אם אתם לא מאמינים בזה כרגע, שהכל בסדר עכשיו, והכל יהיה בסדר אחר כך.
  5. אם אתם מרגישים את מפלס הלחץ יורד – המשיכו הלאה.

מדיטציה היא לא אקמול או אנטיביוטיקה, ואפשר להשתמש בה כמה פעמים ביום שרק רוצים.

 

סיכום

לסיכום, ניתוח עשוי להיות מלחיץ ולעורר מתח נפשי. נסו לקבל עליו מידע, התכוננו אליו ואל הימים שאחריו ונסו להרגיע את עצמכם עם תרגילי נשימה ומדיטציות.

 

רגליים

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.