איך לייעל עסק משפחתי בלי כאבי ראש

תוכן עניינים

הצעות ייעול של עסק משפחתי

עסק משפחתי

במשפחות רבות ההורים הקימו לפני עשרות שנים עסק משפחתי בתחום ההתמחות שלהם. לאורך השנים הם ניהלו את החברה בתבונה ובזהירות רבה וזאת כדי להגיע להישגים ברמה העסקית אשר מקבלים ביטוי בתדמית מעולה של החברה, מוניטין רב שנים, הכנסות גבוהות ורווחים נאים. לאחר שנים רבות דור המייסדים מתעייף ולאור גילו הוא מעוניין להפעיל את העסק גם באמצעות דור ההמשך.

מדובר בהליך שיש לבצע תוך חשיבה רבה ולכן ההמלצה היא להיעזר באנשי מקצוע שמתמקצעים בנושא שילוב של הדור הצעיר באופציה של עסק משפחתי. באופן טבעי מדובר בהליך לא פשוט כיוון שהצעירים רואים את הדברים בצורה שונה ולכן יש להם הערות, ביקורת ורצון לבצע שינויים שיהפכו את החברה למודרנית, מתוחכמת ובעלת יכולות רבות יותר.

 

החשיבה של דור המייסדים

לעומת הצעירים, דור המייסדים של עסק משפחתי הוא שמרן, ההורים אינם רוצים לבצע שינויים דרסטיים ובטח בלי כאבי ראש ולא בבת אחת. לאורך כל השנים הם ביצעו שלבים שונים בהתפתחות של העסק. זה תמיד בוצע תוך חשיבה על הדרכים הנכונות לבצע זאת וכאשר התקבלה ההחלטה, השינוי בוצע באופן מדורג. גם כעת הם מבקשים לנקוט משנה זהירות ואף על פי שמדובר בחברה יציבה, הם לא מאשרים לבצע צעדים שעלולים לגרום לחברה נזק ממוני, תדמיתי או לכל בעיה אחרת.

 

קביעת דרכי פעולה בעסק

המחלוקות בין דור המייסדים לדור הצעיר הן מחלוקות ענייניות אשר מוכרות בכל עסק שבו הדור הצעיר עושה בו את צעדיו הראשונים. לא כולם מבינים את האחריות הגדולה של ניהול עסק שכוללת התנהלות נכונה מול עובדים, לקוחות, ספקים, בנקים וגורמים נוספים. לכן רבים מהם פונים לעזרה מקצועית בנושא שילוב דור ההמשך כדי לקבוע את תוואי הדרך שיהיה מקובל על כולם.

 

פגישות בשקיפות מלאה

במהלכן של כל אחת מהפגישות עולים נושאים מהותיים הקשורים לתחום עסק משפחתי שעליהם דור ההמשך מקבל את כל המידע. במקרים רבים לאחר שהם שומעים את הנתונים ומבינים את הדברים לעומק, הדברים מקבלים זווית ראייה וחשיבה אחרת. לכן רבים מהם מבינים שחלק מהדרישות שלהם לא היו מעשיות וכל הצדדים מחפשים פתרונות הגיוניים ומעשיים לקידום העסק.

 

תפקידו של דור ההמשך

אין ספק שתפקידו של דור ההמשך הוא להמשיך ולנהל את העסק, אך כל התהליך הזה אמור להיות תוך גיבוש הסכם לגבי ההתנהלות. לאחר שהיועץ מעלה כמה הצעות ומתקבלות החלטות שונות, הוא מעלה זאת על הכתב בכל פגישה מדברים על סעיפים נוספים שיהיו בהסכם ומתקבלות החלטות שמקובלות על כולם.

כמו לדוגמה גובה השכר של כל עובד מהמשפחה כמו בן או נכד, כללי התנהלות מול בן הזוג או בת הזוג שגם הם הצטרפו אל עסק המשפחתי וגם חלוקת כספים לבני המשפחה שבחרו לא לעבוד בעסק המשפחתי אך עם זאת מגיע להם נתח מתוך הרווחים של המפעל המשפחתי.

 

 

מטבעות

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.