איך משתחררים מצה"ל? משלב הגיוס ועד המילואים

תוכן עניינים

שחרור מהצבא או שחרור מצה״ל הוא אינו ביטוי גס וגם לא אומר שמדובר בהשתמטות. כיום, במדינת ישראל, כל נער או נערה אשר נמצאים בגיל גיוס, מחויבים לפי חוק להתגייס לצבא. אך לעיתים החוק הזה אינו מתאים לכולם, והחוק חובת שירות מדבר הכלל ולעיתים לא בעיות הפרט. אז איך אפשר לקבל פטור ולהשתחרר מבלי להיחשב משתמט?

 

פטור חוקי ולא השתמטות

גם מל״שבים (מועמדים לשירות ביטחון) שעוד לא גויסו, מוצאים את עצמכם בחוסר אונים מול המערכת הצבאית, ולעיתים החוסר אונים הזה מתבטא בהשתמטות מצידם. במידה וגם מלש״בים אינם מתייצבים לצווים שלהם, הם יכולים להיחשב משתמטים, ואילו חיילים שאינם מתייצבים לצווים שלהם נחשבים עריקים.

 

עדיף לדבר על הדברים

מאחר ולהיות משתמט או עריק, לא יביא לפטור מצה״ל, חשוב לבקש את הפטור באופן חוקי. חשוב מאוד לדעת, שלא מומלץ לפעול באופן נמהר ועל דעת עצמכם, ועדיף ומומלץ להשתחרר מצה״ל באופן חוקי בהתאם לבעיה שלכם. חשוב במקרה כזה להתייעץ, ומומלץ עם עורך דין. עורך דין צבאי מירי יעקב גביש מלווה צעירים רבים המבקשים להשתחרר באופן חוקי מהשירות הצבאי, ומביאה להצלחה רבה בתחום.

 

ההיבט הנפשי

בהיבט הנפשי, ניתן לאפיין אירועים או תסמונות נפשיות שליוו את המועמד במשך החיים שלו, כמו למשל אירועים טראומתיים שהתרחשו והם הופכים את המועמדים ללא כשירים לשירות. מצב זה יכול לקרות למלש״בים, חיילים, וגם חיילים המשרתים במילואים. הרקע הוא בדרך כלל רקע של דיכאון, חרדה, בעיות התמכרות, מחלות נפש מטופלות ועוד.

 

אי התאמה בסיסית

ישנם פטורים רבים, כמו בעיות נפשיות, קשיים במסגרות, תיקים פלילים ועוד. מועמדים בעלי תיקים פלילים למשל, יכולים לקבל פטור משירות הצבאי. מועמדים בעלי קשיי הסתגלות או נסיבות קשות מהבית. או מועמדים בעלי נתונים אישיים דלים כמו יכולות השכלה נמוכות, צה״ל ישחרר אותכם בהקדם.

 

נישואין, הריון, דת ועוד

כמו כן, ניתן לקבל שחרור מהצבא או פטור בעקבות הריון. חיילות אשר נמצאות בשירות, משתחררות מיד. דבר זה אינו תופס לגביי חיילים-גברים, שיקבלו רק חופשות והקלות. במקרים של נישואין – חשוב לפנות לעורך דין צבאי בעניין משפטי. בנוסף ניתן לקבל בגין מגורים בחו״ל עם המשפחה, בגין נסיבות כלכליות, שכול, דת ועוד.

 

התאמה לשירות

בכלא הצבאי וגם ביחידות שונות, ישנה ועדה אשר בוחרת את התאמה של החייל לשירות שלו. הועדה בודקת את ההתאמה של החייל למסגרת ובודקת את הנסיבות האישיות, משפחתיות ועוד. במידה ולאותו חייל בעיות אישיות קשות, ימי תב״ן רבים, ויש המלצות ממפקדיו לאי התאמה שירות – הועדה תמליץ על פטור מהצבא.

 

לסיכום

ישנם הרבה פטורים שניתן לקבל מצה״ל, החל משלב הגיוס עד שלבי המילואים. הפטורים על בסיס נפשי, אי התאמה, הריון, דת ועוד. מומלץ לפנות לעורך דין מקצועי המתמחה בתחום על מנת לקבל פטור באופן מסודר ולהימנע מהשתמטות או עריקות.

צבא ישראל

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.