איך ראייה טובה משפיעה על מצבנו הנפשי ?

תוכן עניינים

הקשר בין גוף ונפש, או במילים פשוטות בין מצבנו הגופני למצבנו הנפשי, ידוע כבר שנים רבות לחוקרים, וכולנו חווינו זאת בדרך מסוימת. בין אם זה לחץ במבחנים שמשפיע על דפיקות הלב או תחושת פחד שבאה לידי ביטוי בגוף בזיעה קרה. טוב להיות מודעים לקשר הזה, וכדי לחיות באיזון נכון נזכור את ההשפעה של הגוף על הנפש ולהיפך. בשנים האחרונות עולה העניין של הקשר בין איכות הראיה לבין מצבנו הנפשי. לקות ראיה, קושי בלהתפקס על משהו, קושי בלקרוא או לראות למרחק – כל אלה משפיעים על מצבנו הנפשי ויכולים לשפר אותו או לדרדר אותו. גם פתרונות טכניים כמו עדשות מגע במקום משקפיים, יכולות להעלות את הביטחון ולשפר את המצב הנפשי.

 

השפעות של ראייה טובה

  1. התפתחות

שלב הגדילה והילדות, ובעצם כל שלב ההתפתחות חשוב מעין כמוהו, במיוחד כשמדובר בראיה טובה – יכולת זו תפתח בילד ביטחון עצמי, הכרה ביכולות שלו, ותחושת מסוגלות במה שהגוף מסוגל לעשות, ובמה שהעיניים יכולות לראות. יכולת ראיה טובה תעזור לילד להתפתח במשחקי כדור ובספורט בכלל, וכתוצאה מזה מעמדו החברתי והאישי יתפתח.

 

  1. התמצאות

היכולת להתמצא במרחב, לראות עצמים ממרחק רב, לזהות מרחוק חברים, אנשים, או גם בעלי חיים – היא יכולת חשובה ומפתחת אצל המחזיק בה תכונות נפשיות חזקות וטובות.

 

  1. ראייה מסבה עונג

מתי פעם אחרונה טיילתם בטבע וראיתם מקום שאתם מכירים או ציפור גבוהה בשמיים ממרחק רב? זה יכול להיות נפלא להגיע לקצה של צוק, לראש של הר ולזהות מקומות, לראות מכוניות קטנות מרחוק וחשוב שהם לא מודעים בכלל לזה שמישהו מסתכל עליהם מרחוק כל כך.

 

השפעה של מצבים נפשיים על הראייה

החוקיות הזו עובדת גם הפוך – כמו שהראייה משפיעה על הנפש, הנפש גם משפיעה על הראייה – אחת הדוגמאות לכך היא הלקות שנקראת קוצר ראייה. קיימים מגוון סוגים של לקויות ראיה, אך הלקות הנפוצה ביותר היא קוצר ראיה, שבה קשה למי שלוקה בה לראות דברים מרוחקים בבירור. ההסבר מאחורי הלקות הוא שהעין ממקדת את האור חזק מדי במיקום לא טוב, לפני מרכז הרשתית. הסיבה לליקוי זה יכולה להיות גם גנטית, אך מחקרים רבים הראו שהיא יכולה להיגרם גם על ידי מתח בתקופות לחץ כמו מבחנים, תקופת ההתבגרות, בצבא או באוניברסיטה. עקב תחושת הלחץ שנוצרת מבחוץ, כלומר מהסביבה שבעל הלקות נמצא בה, השרירים באיזור העיניים מופעלים יתר על המידה. כתוצאה מזה השריר שגורם להתמקדות בעין מתכווץ גם הוא ונוצרת לקות ב"פוקוס" של הראיה. חשוב במקרה זה לא להתחיל לחבוש משקפי ראייה על דעת עצמכם אלא להתייעץ עם רופא. תוצאה זו של לחץ או סטרס חיצוני שגורם ללקות ראיה נקראת קוצר ראיה מדומה, בגלל שהגורם התורשתי לא אחראי עליה.

 

סיכום

"נפש בריאה בגוף בריא" אמרו פעם חכמינו, וגם עכשיו האמרה הזו רלוונטית – ראיה טובה תשפיע על החוסן המנטלי, על הביטחון העצמי, ואפילו על הנפש שלנו.

 

העין

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.