דמנציה או אלצהיימר – איך מבדילים ביניהם?

תוכן עניינים

אם הינכם מבחינים בתסמיני איבוד זיכרון אצל הקרובים לכם כמו איבוד מילים במהלך השיחה, קושי בלהיזכר היכן דברים נמצאים, שמות של אנשים ומקומות כדאי שתדעו להבדיל בין המצבים, מהו אלצהיימר ומהי

דמנציה ועוד לגביי טיפול חדשני באלצהיימר.

 

מהי דמנציה ומה תסמיניה?

עם השנים רוב בני האדם חווים פגיעה כלשהי ביכולות שונות של הגוף והמוח. דמנציה היא פגיעה ביכולות קוגנטיביות. דמינציה ובעברית שיטיון הינה תסמונת שניתן לאפיינה בהפרעות התפקוד השכלי ובעיקר בזיכרון ובשינוי אישיותי הנוגע לתפקוד היום יום. כ – 15% מהאוכלוסייה שמעל גיל 65 הינם לוקים בדמנציה וכ 40% ממי שעבר את גיל 80.
תסמיני הדמנציה – פגיעה בזיכרון, קושי לתקשר בדיבור, קריאה וכתיבה. פגיעה ביכולות תכנון ופעולות שונות. דמנציה מתנהגת בצורה שונה בין אדם ואדם באופן ישיר למובן הפסיכולוגי התנהגותי. תופעות פסיכולוגיות נפוצות המתלוות לאדם הלוקה בדמנציה הן חרדה, מצב רוח ירוד והזיות.

 

מהו אלצהיימר ותסמיניו?

מחלת האלצהיימר הינה הס הולך וגבר של תאי המוח, בניגוד לדמנציה אינה משויכת רק לגיל השלישי וגם אנשים בגיל צעיר עלולים לחלות בה ולסבול מאותם התסמינים כמו אנשים מבוגרים.
תסמיני מחלת האלצהיימר גם מתאפיינים בפגיעה בזיכרון, התמצאות, שפה וריכוז בפעולות שונות. אנשים הסובלים ממחלת האלצהיימר עלולים לסבול מתסמינים נוספים כמו אגרסיביות, חוסר שליטה בדחפים, דיכאון ועוד, בשנים האחרונות מתפתחת למחלה אלצהיימר טיפול חדשני.

 

מה ההבדל בין השניים?

על מנת להבין את ההבדל ניתן להקביל את הדמנציה לכאבי גב ואלצהיימר לפריצת דיסק. דמנציה הינה תופעה רחבה בעלת סיבות רבות פוטנציאליות שהנפוצה ביותר הינה אלצהיימר ולצידה הפרעה בזרימת הדם, תרופות ועוד… הבדל משמעותי נוסף הוא שעם דמנציה ניתן לחיות שנים רבות בעוד שמחלת האלצהיימר ניתן לחיות עוד 10 שנים בערך.

 

כמה זה שכיח?

מקרי מחלת האלצהיימר נמצאים בעלייה כנראה בקו מקביל אל העלייה הכללית בתוחלת החיים. כיום בארץ משוער מספר של כ 150 אלף אנשים הסובלים מאלצהיימר, המספר הינו משוער מפני שישנם מקרים רבים של חולים לא מאובחנים. על מנת לאבחן את האלצהיימר יש לבצע הערכה רפואית ששוללת סיבות אחרות הפוגעות בתפקוד המוחי.

 

איך מטפלים באלצהיימר?

ישנן שתי קבוצות עיקריות לתרופות הטפלות בתסמיני המחלה ולא בריפוי או עצירת המחלה. הקבוצה הראשונה מתאפיינת בעיכוב האנזים כולינאסטראס המעורב בתהליכים נוירולוגיים. הקבוצה השנייה מתמקדת בחסימת הקולטן אנא מ די אי. פעולה מוגברת של קולטן זה יכולה להגביר את הזדקנות המוח.

 

סיכום

חשוב מאוד להבדיל בין שתי התופעות ולאבחן את הסובלים מהתסמינים השונים על מנת לתת את הטיפול המתאים, מתבצעים מחקרים קליניים והעולם כולו מתעסק במשימת ריפוי האלצהיימר התוקף רבם מאיתנו. בתקווה שהטיפול הראוי יימצא בקרוב בינתיים תהיו חזקים וסבלניים עם הקרובים אליהם ועזרו להם להתמודד עם תופעות הלוואי ההתנהגותיות שעלולות להיות קשות יותר מהמחלה עצמה.

דופר לב

 

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.