5 דרכים לטפל בחרדת נהיגה לאורך זמן

תוכן עניינים

חרדת נהיגה היא תופעה אותה חווים נהגים שהיו מעורבים בתאונת דרכים, בין אם נפגעו פיזית ובין אם לא.

המתח הנפשי בו הם שרויים משפיע עליהם פיזית והתנהגותית ובכך יש לטפל.

המאמר יציע 5 דרכים לטיפול בחרדת נהיגה לאורך זמן.

 

1 – טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול בחרדת נהיגה הוא סיוע שצריך להשפיע על החרדה לאורך זמן ולא רק לתקופה ארעית. כשמונה אחוז מהאוכלוסייה ובעיקר נשים סובלות מחרדת נהיגה המשפיעה עליהן בתגובות פיזיות כמו: הזעה מוגברת, סחרחורות, דופק ונשימה מהירים, לחצים בחזה ומחשבות מה יקרה אם… לפיכך, הן אינן מוכנות לנהוג או במקרים קיצוניים אף לא לעלות כלל למכונית. אחת הדרכים לטיפול בתופעה היא טיפול קוגניטיבי התנהגותי על ידי מטפל CBT. מדובר על שיטה המשפרת את איכות החיים שהתוצאות שלה מהירות. זוהי שיטה המעניקה כלים למטופל שיסייעו לו להתגבר על החרדה לאורך כ-20 מפגשים בידי מטפלים מוסמכים.

 

2 – ייעוץ פסיכולוגי

בדומה לשיטת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, שיחות עם פסיכולוג גם הן מהוות דרך יעילה לפתרון הבעיה של חרדת נהיגה. באמצעות הייעוץ הפסיכולוגי המטופל מזהה את החרדה והתגובות שהיא מעוררת בו, הוא לומד כיצד לשלוט בה וכיצד להשיג את המטרה שהיא לחזור לנהוג ללא פחד. הייעוץ מלווה בתרגול מעשי גם בבית ומפחית את רמת החרדה בהתאם לקצב של המטופל.

 

3 – חזרה לשיעורי הנהיגה

אפשרות נוספת היא לקחת שיעורי נהיגה המשלבים שיחות טיפוליות על מנת שהנהגים ייחשפו בצורה מדורגת ומבוקרת לנהיגה. מדובר על טיפול קוגניטיבי עם הדרכה בנהיגה המעשית בקצב של המטופל ובאווירה רגועה שתסייע לו להתגבר על הפחדים. הטיפול המעשי מתחיל ברכב ללימוד נהיגה ובשלב מאוחר יותר עובר לרכב הפרטי של המטופל.

 

4 – טיפול המשלב הדמיית מחשב

בדומה לשיטות האחרות מדובר על שיטת טיפול קוגניטיבית והדרגתית. להבדיל מהשיטות האחרות החלק המעשי נעשה בתחילה באמצעות הדמיה ממוחשבת המדמה נהיגה ולאחר מכן ישיבה בתוך הרכב עצמו, נהיגה באזור פתוח ורק בסוף נהיגה באזור הומה. השיטה מנוהלת על ידי פסיכיאטר מקצועי ויכולה להיות מלווה בתרופות נגד דיכאון ובקבוצת תמיכה.

 

5 – התמודדות עצמית

במידה והחרדה היא קלה ניתן לנסות ולהתמודד איתה לבד בשיטות שונות. ראשית פעילות של יוגה או מדיטציה תסייע להרגעה. גם צריכת קופאין מופחתת יכולה לשפר את רמת הלחץ לפני שעולים על ההגה. חשוב לשמור על תזונה בריאה ועל שינה איכותית ולא לנהוג מבלי לאכול דבר לפני כן. במידה ועדיין קשה להתמודד עם נהיגה אפשר להצטרף לנסיעה שיתופית שיכולה לסייע הן בשל החברה והן בשל הצורך לתרגול ישיבה ברכב. אם טיפול עצמי אינו עוזר לכם יש לפנות לאחת מהדרכים שצוינו ולקבל טיפול מקצועי לטווח ארוך שיצמצם את רמות החרדה ויחזיר אתכם לנהוג בכבישים.

 

נהג

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.