מהם התסמינים של גמילה מאלכוהול?

תוכן עניינים

כשאדם מנסה להיגמל מצריכת אלכוהול הגוף שלו צריך ללמוד לתפקד בלי צריכה מתמדת של המשקאות החריפים.

הסתגלות הגוף לאורח חיים בריא מלווה בחוויות פיזיות ונפשיות לא נעימות כלל.

עוצמת התסמינים והסבל מהם תלויה כרמת ההתמכרות ובטיב הטיפול – גמילה פתאומית ללא ליווי צמוד יכולה להביא לסבל רב ואף למוות במקרים רבים.

כמו כן, אם המטופל ביצע בעבר ניסיונות גמילה פתאומיים שלא צלחו, זה עלול להחמיר את התסמינים.

 

מהם התסמינים ומתי הם מופיעים ?

התסמינים הקלים יחסית של גמילה מופיעים מ6 שעות מהמשקה האחרון והלאה, ביניהם – חרדה, כאבי ראש, בחילות, הקאות, חוסר יכולת להירדם, הזעת יתר ורעד קל בידיים. כמה שעות מאוחר יותר יופיעו תסמינים חמורים יותר כמו – בלבול, הזיות ופרכוסים. הזמן בו מופיעים התסמינים החמורים יותר משתנה מאדם לאדם – יש כאלה שהם מופיעים אצלם שעות ספורות לאחר תחילת הגמילה ויש כאלה שרק לאחר ימים. כל נגמל יעבור דרך חוויות קשות אלה גם אם לא בכולן. במקרים הטובים החוויות עוברות אחרי כמה ימים או שבועות ולא נסחבות עם המטופל לאורך זמן ממשוך.

 

מה זה דליריום טרמנס ?

זוהי תופעת לוואי קשה של גמילה פתאומית ולא מבוקרת מאלכוהול המתרחשת בחמישה אחוזים מניסיונות הגמילה. התסמינים שלה הם – הזיות, הכרה מעורפלת, רעד בלתי נשלט,  חוסר התמצאות בזמן ובמרחב, הזעת יתר, הזיות מישוש (למשל תחושה שחרקים זוחלים על העור), חום גבוה, דופק מואץ, לחץ דם גבוה ועוד. התסמינים נמשכים בדרך כלל יומיים או שלושה והם מחמירים בזמן הלילה. שלושים וחמישה אחוזים מהנגמלים שסובלים מדליריום טרמנס ולא מקבלים טיפול מתאים הולכים לעולמם, אך גם עם טיפול מתאים יש סכנת מוות.

 

תסמינים שנשארים לאורך זמן

ישנם מקרים חמורים בהם התסמינים נשארים מספר חודשים ואף שנים. תופעה זו נקראת Post-Acute-Withdrawal syndrome ותסמיניה באים והולכים עם הזמן ורמת החומרה משתנה גם היא. בתופעה זו הנגמל עלול לסבול מ – דיכאון, אי נהנות, תקשורת חברתית לקויה, בעיות ריכוז, תחושת אשמה, הפרעות שינה ועוד. הץסמינים בדרך כלל מתפרצים מטריגרים מסוימים, כגון – מתח נפשי, כעס ועוד. בעקבות טריגרים מסוימים כמו מתח נפשי או לחץ וכן בעקבות קונפליקטים חברתיים, ריבוי משימות, כעס ועוד.

 

לסיכום

גמילה מאלכוהול היא תהליך ארוך בו המטופל זקוק לליווי צמוד, תמיכה והרבה הכלה. במקרים הטובים התסמינים יחלפו לאחר מספר ימים ובמקרים קשים יותר הם ילוו את המטופל במשל שנים. חשוב לדאוג שהגמילה היא לא פתאומית ומוסתרת, כיוון שזה עלול להביא לסכנת חיים. טיפול מתאים להדרגתי יבטיח ברוב המקרים תסמינים קלים יותר. על אף שגמילה מאלכוהול היא אתגר גדול, כל אחד יכול לצלוח אותה עם הרבה אהבה ועזרה מהאנשים סביבו. מוזמנים לקרוא עוד על טיפול בהתמכרות לאלכוהול כאן.

 

בקבוקים

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.