לא רק תו נכה: זכויות בעלי מוגבלויות ועזרה לזולת

תוכן עניינים

20 אחוזים מתושבי ישראל מוכרים כבעלי מוגבלויות.

הם שווי זכויות ככל אזרח אחר במדינת ישראל, מכורח החופש הבסיסי שלהם לצאת מהבית, לחוות חוויות, לראות עולם, לערוך קניות ופשוט לחיות את החיים כמו כל אדם אחר.

במדינת ישראל ישנו חוק הנועד להקנות שוויון זכויות לאזרחים בעלי מוגבלות, כאשר המטרה היא לספק הגנה לכבודם ולחירותם, וכן לעגן את זכותם להשתתף באופן פעיל ובשוויוני בכל אחד מתחומי החיים.

כמו כן, יש חשיבות רבה למתן מענה הולם לצרכים המיוחדים של בעלי מוגבלויות, כך שיוכלו לחיות את חייהם בצורה הכי עצמאית שניתן.

יישום החוק בא לידי ביטוי בדרכים שונות – הנגשת מבנים ציבוריים, תשתיות ותנאים סביבתיים, הנגשת השירות הציבורי ועוד.

כל אלו נועדו לאפשר לאדם בעל מוגבלויות להיכנס ולנוע מחופשיות, כך שיוכל ליהנות מכל מקום או שירות שניתן לו.  

החוק מתייחס בין היתר לאוכלוסיות נוספות, אשר שורה של פעולות להנגשת הסביבה יכולה לסייע להם לנהל חיים קלים יותר (הגדלת המלל בשילוט ציבורי עבור קשישים למשל ועוד.

 

מי נחשב לאדם בעל מוגבלות?

  1. אוטיזם
  2. לקות שכלית התפתחותית
  3. לקות חושית (לקות ראייה, שמיעה או דיבור)
  4. נכות פיזית
  5. לקות נפשית

 

כל אדם שלוקה באחד מהסעיפים הנתונים מעלה, נחשב כאדם בעל מוגבלות ויהיה זכאי לזכויותיהם של בעלי מוגבלויות. מי שנחשב לבעל מוגבלות הוא מי שקיבל אבחון מאת רופא מוסמך, כמו למשל אבחון אוטיזם.

 

נגישות על כל נגזרותיה

הנגישות חשובה בשני מישורים – התאמה פיזית של מבנים, תשתיות וסביבה לאנשים בעלי מוגבלויות, וכן במישור האנושי באמצעות הנגשת שירות. הנגישות היא תיווך בין הזכויות שלהם לבין היכולות הרגשיות, החושיות, השכליות והפיזיות של אותם אנשים בעלי מוגבלות, כך שיוכלו לתפקד באופן עצמאי ומלא.

  • מבנים תשתיות וסביבה – מדובר בהתאמה של המרחב, הן החיצוני והן הפנימי, ליכולות של אנשים בעלי מוגבלויות, כך שיוכלו להתנייד באופן שוטף וחלק ויקבלו את השירות הראוי להם. דוגמאות לכך הינן חניית נכים, מעליות, הקצאת גישה לבעלי כיסא גלגלים ועוד.
  • שירות – מתן שירות שמותאם לצרכים של אנשים בעלי מוגבלות, כך שיוכלו לצרוך אותו בצורה מכובדת ועצמאית, בתזמון זהה שניתן ליתר האנשים בציבור. כחלק מזה יש להתאים את המקום לבעלי המוגבלויות, זאת על ידי תליית השילוט המתאים, ריהוט תומך, דלפקי מודיעין ושירות וכו'.

 

הירתמותם של אזרחים ועזרה לזולת

כיום ישנם ארגונים וגופים רבים, שעובדים ללא מטרת רווח, ופועלם הוא להנגיש את העולם עבור אנשים בעלי מוגבלויות. אותם הגופים מארגנים פעילויות מסודרות וימי כיף, וכן מגייסים תרומות שיסייעו למשפחותיהם של האנשים להתמודד עם עלויות הטיפול והקיום שלהם. אותם הארגונים מהווים מעין מסגרת תומכת עבור בעל המוגבלות ומשפחתו, ומקלים במידה על ההתמודדות.

 

אישה נכה

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.