מה המגבלות הקיימות אצל ילדים מחוננים והאם ניתן לטפל בכך

תוכן עניינים

כאשר אנו מדברים על המגבלות הקיימות אצל ילדים מחוננים, אנחנו למעשה מדברים על האתגרים הייחודיים של ילדים מחוננים אל מול העולם שהם חיים בו.

אמנם, קצת משונה להניח שלילדים עם אינטליגנציה כמותית (או כל סוג אחר של אינטליגנציה) גבוהה יהיו אתגרים ייחודיים להם, אך הדבר בהחלט מתקבל

אם מבינים שלכל אדם, לא משנה סט כישוריו – אתגרים ייחודיים עבורו.

 

אילו אתגרים יכולים להיות?

כפתח דבר, נשתף שלפי תצפיותינו נדמה שניתן להבחין בהתפתחות א-סינכרונית אצל ילדים מחוננים. המשמעות היא, שההתפתחות איננה אחידה. מצד אחד, יש לנו כישורים גבוהים, כמו לדוגמה – אינטליגנציה "כמותית" (IQ). ומצד שני, רמה התפתחותית נמוכה יותר בסוגי אינטליגנציות אחרות. כמו לדוגמה אינטליגנציה בינאישית (חברתית), מוטורית, רגשית (אולי, לדוגמה: תוך אישית) וכן הלאה. כתוצאה מכך, ניתן להבחין בילדים המפגינים מסוגלות גבוהה במסגרת אינטליגנציה מסוימת, אך מסוגלות נמוכה במסגרת אינטליגנציה אחרת. ומתוך כך, יכולים להירשם אתגרים מסוימים הייחודים רק להם. וזאת, כי סוג מסוים של אינטליגנציה טרם התפתח. השאיפה היא לתת לכך הכרה ומענה כדי לתמוך בהתפתחותו של הילד.

כדוגמה, ניתן לקחת ילד שאולי יודע לפתור בעיות חשבוניות בזמן שיא – אך לא בהכרח יודע איך לדבר עם בני כיתתו בהפסקות. ואם הוא יודע לפתור בעיות מתמטיות, הוא לא בהכרח מצליח לכתוב את האותיות (עקב אתגרים גרפו מוטוריים, וכן הלאה).

 

מי הם ילדים מחוננים?

באופן עקרוני, משרד החינוך מכיר בכל מי שצלח את שני שלבי המבחן המיועד לאיתור מחוננים – כמחונן. ויש בכך בעיה, כי אם התפתחות א-סינכרונית יכולה לאפיין ולבטא מצב בו ילד אינו מתפתח בצורה אחידה, כך, שלדוגמה, כישורי הכתיבה שלו לא באים לידי ביטוי: יכול להיות שלא תהיה לו הקיבולת להשלים את המבחן בהצלחה. כך שמבחינת משרד החינוך – הוא איננו ילד מחונן.  וזו רק סיבה אחת שהבאנו, מבין אלו האפשרויות – לכך שמשרד החינוך לא יכיר בילדים מחוננים, כמחוננים.

 

איך ניתן לעזור לילדים מחוננים לקבל הכרה ותמיכה בהתאם?

אי לכך ובהתאם לזאת, אנו טוענים שאחד הקשיים הייחודיים של מחוננים – זה שלא מזהים אותם ככאלה. הבעיה באה לכדי ביטוי, בכך שיש לנו ילד שמצד אחד לא מקבל את התמיכה הדרושה לו כדי להמשיך לפתח את התחומים בהם הוא טוב, ובו בזמן לא בהכרח מקבל הכרה על התחומים בהם הוא מתקשה. אם ידוע שהוא מחונן, יכול להיות ששאר התחומים בהם צבר פערים – ייראו באור ובהקשר אחר. כך שלהכרה באינטליגנציה הגבוהה שלו, שני יתרונות (מבין רבים) ממשיים:

  1. להכניס אותו למסגרות שיכולות לעניין, לאתגר ולתמוך בהתפתחות שלו
  2. לתת מענה על האתגרים הייחודיים הקיימים בהתפתחות א-סינכרונית אם ישנה

אנו ממליצים לאתר ולהצביע על קיומה של מחוננות כדרך אבחון מכוננים במכון פסיכולוגי המתמחה בתחום. וזאת כדי לאפשר התאמה למסגרות החינוך, ובכך לתמוך במימוש ובפיתוח הפוטנציאל של הילד.

ילדים לומדים

 

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.