מחלה נפשית משפיעה על הזכויות הרפואיות

תוכן עניינים

מתמודדי נפש הם אנשים אשר נזקקים לבדיקה או טיפולים פסיכיאטריים.

המדינה מעניקה למתמודדי נפש במגוון דרכים לשיקום במגוון תחומים עניין שונים בחיים.

הסיוע הניתן למתמודדי נפש ניתן באמצעות מתן קצבאות נכות וגם שירותים אחרים כמו סל שיקום למתמודדי נפש.

 

מחלות נפש

כאשר אנו מרגישים כאב ממושך בגוף, אנחנו בדרך כלל פונים לבדיקות או לרופא על מנת לבדוק את מצב הבריאות שלנו.  אך מחלת נפש יותר קשה לאתר. ההגדרה למחלות נפש היא תחת הפרעות או מחלות אשר נגרמות לחולה, או לאנשים סביבו. המחלה או הפרעה פוגעת בתפקוד התקין של החולה ומשבש את היחסים שלו, בין אם אישיים או בין-אישיים. ישנן מגוון רחב של הפרעות כמו הפרעות אישיות, הפרעות אכילה, הפרעות בספקטרום הסכיזופרני, הפרעות אפקטיביות, הפרעות חרדה ומגוון של התמכרויות.

מחלה נפשית מוגדרת כשילוב של רגשות, מחשבות והתנהגויות שסוטות מהנורמה. לעיתים ההפרעה גורמת לפגיעה משמעותית בתפקוד של אותו האדם. הפרעות נפש סוטות באופן בולט מהנורמות החברתיות המקובלות, ויכולות להופיע במצבים שונים של אדם בכל התחום בחיים כמו זוגיות, יחסים בין אישיים וגם בעבודה. הפרעת הנפש הנחשבת הנפוצה ביותר היא חרדה ודיכאון.

 

מה הם הגורמים למחלות והפרעות נפשיות

בתחום המדע עדיין קשה מאוד לזהות את הגורמים הביולוגים, הגופניים ונסיבתיים שיכולים להסביר את הסימפטומים של הפרעות נפש. ישנה סבירות שנטייה גנטית היא כמעט גורם הכרחי להפרעות נפש. ישנן סיבות נוספות, שהגורמים לכך יכולים סביבתיים או נסיבתיים. ישנם מחקרים רבים שהפרעת נפש יכולה להתפתח לפי מקום המגורים, כמו למשל ישובים הנמצאים בסכנה תמידית.

או מקרים כמו משברים שעוברים בחיים, או מצב כלכלי. אך ישנו אור בקצה המנהרה – יש גם גורמי חוסן סביבתיים שתורמים לעמידות בפני התפתחות של הפרעות נפש, כמו למשל מודעות למצב ואבחון בזמן של קשיים, בעיקר בזמן הילדות. סביבה חברתית ומשפחתית תומכת יכולה מאוד להועיל בכך.

 

דרכי טיפול וזכויות רפואיות

דרכי הטיפול בהפרעת נפש יכולה להיות באמצעות שיחות עם פסיכולוג, פסיכותרפיסט או מטפל מוסמך לכך. במצבים של הפרעות אישיות, בדרך כלל ניתן טיפול תרופתי על מנת לייצב את המצב שבו נמצא החולה. לכן מאוד מומלץ לייעוץ אצל מומחה לבריאות הנפש, על מנת לאבחן את המצב ולנסות להקל כמה שניתן.

הזכויות הניתנים למתמודדי נפש הן קבלת טיפול נפשי ופסיכיאטרי, טיפולים רפואיים אחרים כמו סלי שיקום, קבלת נכות מהמוסד ביטוח לאומי, סל שיקום שניתן ממשרד הבריאות, אפשרויות דיור, לימודים, תעסוקה והתערבות משפחתית וייעוץ למשפחה המתמודדת עם מתמודד נפש. מלבד זאת מתמודדי נפש יכולים לקבל זכויות והטבות נוספים כמו פטור מהמתנה בתורים במקומות מסוימים, או סלי שיקום מגוונים.

 

לסיכום

הפרעות נפשיות יכולים להתפתח מגיל מאוד צעיר וגם במהלך החיים. הדרך המומלצת ביותר היא לגשת לייעוץ על מנת להקל על המצב. ישנן מגוון זכויות שמגיעות למתמודדי נפש וחשוב להיות מודעים אליהם.

 

שופט

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.