מידע רפואי אונליין – איך תדעו שמצאתם אתר אמין

תוכן עניינים

האינטרנט הנגיש מידע וידע באופן כללי, לרבות מידע רפואי באופן חסר תקדים בהיסטוריה האנושית. הדבר שינה לחלוטין את אופי היחסים שבין הרופא למטופל ואת היכולת לאבחן ולטפל בבעיות רפואיות. שפע המידע הרפואי באינטרנט יכול להיות ברכה של ממש אך גם מקור למידע מטעה ומזיק וחשוב לדעת כיצד לצרוך מידע רפואי אונליין. במאמר זה נתמקד בדרכים לזהות אתרים אמינים בתחום הרפואי.

 

מטרות האתר והעומד מאחוריו

הדבר שאולי החשוב ביותר בזיהוי אתר אמין בתחום הרפואי הוא להבין מי עומד מאחוריו. מידע רפואי ברשת מתפרסם על ידי מגוון גופים ואנשים וכאשר מבינים מיהם ומה מטרות האתר והמידע המוצג בו ניתן לדעת אם המידע מבוסס וניתן להסתמך עליו. כאשר אתם רואים אתר שמסתיר את העומד מאחוריו או שהוא לא מפרט לגבי מטרות הפרסום יש מקום לחשד.

כאשר אתר רפואי מופעל על ידי גורמים שמצהירים באופן גלוי שבריאות הציבור הוא שעומד לנגד עיניהם כגון ,עמותות הפועלות בנוגע למחלה מסוימת, איגודים מקצועיים מתחומי הבריאות, או גופי אקדמיה וממשל העוסקים בתחום לרוב ניתן יהיה לסמוך על המידע המוצג בו. היו ערניים לשיקולים מסחריים כאשר מדובר על מידע רפואי במיוחד כאשר מנסים למכור לכם משהו.

 

אתר עדכני למידע רלוונטי

גם כאשר אתם מזהים שמפעיל האתר אמין חשוב לראות שמדובר באתר עדכני. המחקר הרפואי עובר שינויים על הזמן ושיטות האבחנה והטיפול מתקדמות לאורך השנים. כאשר אתם נכנסים לאתר מיושן שהאינפורמציה בו לא מתעדכנת התוכן יכול להיות כבר לא רלוונטי. במקרים רבים חשוב לנסות לראות מתי המידע פורסם או על בסיס אילו מחקרים מהעת האחרונה הוא מתבסס.

 

דעה או עובדה

אתר אמין בתחום הרפואי צריך לספק מידע המבוסס על מחקר ועובדות ולא על דעות אישיות. כאשר דברים מוצגים במסגרת בלוג או ברשתות החברתיות, קל יותר לזהות מתי מדובר בדעה אישית, אך גם באתרים שנראים מבוססים יותר חשוב לנסות להבחין בכך. מידע רפואי עובדתי בדרך כלל יציין על מה הוא נסמך בספרות המחקרית הרלוונטית, תוך הכוונת הגולש למקורות.

 

הצלבת מידע

בחיפוש מידע רפואי אונליין חשוב שלא להסתמך על אתר יחיד. כאשר מדובר על מידע בתחום רפואי מסוים לרוב תוכלו למצוא מקורות נוספים אמינים לגבי הנושא ולוודא את אמינות, רלוונטיות והעדכניות של המידע שקראתם. אתרים מקצועיים רבים אף יפנו באתר שלהם למקורות מידע נוספים שהם ממליצים עליהם ומומלץ להשתמש בקישורים הללו.

 

חשדנות בריאה למידע ברשת

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו במהפכת המידע הרפואי ברשת לטוב ולרע. הסברנו את החשיבות של צריכת מידע ממקורות אמינים בלבד והרחבנו כיצד ניתן לזהות שהידע באתר מבוסס מחקרית ועדכני לעת הזו. עמדנו על החשיבות של ידע מבוסס עובדות לעומת דעות אישיות והאופן שבו ניתן להצליב את המידע ולוודא את אמינותו.

אתר אינטרנט

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.