ראש בריא בגוף בריא – חשיבותו של הטיפול הרגשי

תוכן עניינים

על אף שמקורן של החרדות שלנו לעתים חיצוני, הטיפול בהן הוא פנימי לגמרי והוא בידינו. כך שיטת הטרילותרפיה מלמדת אותנו לאזן את הנפש ולאמן אותה, כדי להגיע לתודעה הרמונית ושלווה

 

נפש חרדה בעולם מתקדם

לצערנו הרב החרדה נפוצה מאוד בעולם המערבי. אנו מבודדים יותר משאר העולם ומהקהילה שלנו, עובדים המון שעות, מגדלים ילדים, מתמכרים למסכים ולעתים לא ישנים מספיק. אורח החיים המודרני מפעיל עלינו הרבה מאוד לחץ, מה שמצריך מאיתנו יותר מתמיד לפתח תודעה של שלווה ויציבות. יותר מכל חשוב להבין שאנחנו האחראיים לתחושותינו, ועל כל המנעד בין תחושת חוסר נוחות וחרדה לבין יציבות. לכן עלינו לגשת לעבודה פנימית.

 

הטיפול הרגשי

הנפש היא כמו שריר, שיכול להתפתח ויכול להתנוון. כדי להתמודד עם החרדות התוקפות אותנו עלינו לאמן את הנפש שלנו באמצעות טיפול רגשי. עלינו קודם כל לאזור אומץ כדי להודות בכך שיש לנו בעיה. הודאה במשבר נפשי היא הצעד הראשון לקראת הטיפול, כאשר הצעד הבא הוא למצוא באופן אקטיבי את העזרה שאנחנו צריכים.

 

טרילותרפיה

טרילותרפיה היא גישה טיפולית שפותחה על ידי זן מאסטר ניסים אמון. הוא הושפע מתאוריות זן-בודהיסטיות וגם מתאוריות מערביות שונות. הנחת היסוד הבסיסית בגישה היא החלוקה בין המחשבות (הראש), הרגשות (הרגש) והמודעות (האמצע). מטרת הטיפול להגיע למצב האמצעי היציב, לאיזון בין הראש הרציונלי לבין הרגש האינטואיטיבי.

 

הראש והרגש – שני ילדים מתקוטטים

כל אחד מאיתנו מכיר את הפעמים שבהם הראש שלו מתנגש עם מה שהרגש רוצה. שיש מה שנראה לנו נכון או צודק, לעומת מה שאנחנו "באמת רוצים". פעמים רבות מתארים זאת בשיטה כשני ילדים שנמצאים בקונפליקט. חוסר האיזון בין שני חלקי הנפש הללו הוא שמביא לחרדות ולמצוקות שאנו חשים. זה יכול להיגרם מטראומות, מהציפיות של החברה מאיתנו או מהרגלים שאימצנו בלי לשים לב.

 

המודעות – ההורה

כפי שהראש והרגש נחשבים בטרילותרפיה לילדים, כך המודעות נחשבת להורה שמלמד אותם לחיות יחד בהרמוניה. ההורה הוא האני האמיתי שלנו שנמצא באמצע ביניהם, הוא הריבון האמיתי על מה שמתחולל בנפשנו. כמו שלהורים קשה לעתים להשתלט על הילדים שלהם, כך המודעות נמצאת לעתים בחוסר אונים מול קטטת הילדים והסבל שכרוך בזה. זה מביא למצב כרוני של חרדה, תחושת מצוקה ובלבול, שיכולים להוביל להתנהגויות שליליות כמו התמכרויות או דפוסי התנהגות שליליים במערכות יחסים.

 

מדוע דווקא גישה זו?

המשימה שלנו בטיפול היא לעורר את דמות האמצע של ההורה, כדי לדאוג לאיזון מערכת היחסים בין הילדים הפנימיים. עלינו להבין שצריך לתת לראש ולרגש כל אחד את מקומו, מבלי לדכא אותו, אך שכל אחד מהילדים גם יכבד ויחיה בשלום עם הילד השני. כדי לעשות זאת עלינו לחזק את המודעות העצמית שלנו באמצעות מדיטציה, תרגול נשימות ושיח כנה.

רופא

 

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.