מה הבעיה עם ריאקטיביות בעסק?

תוכן עניינים

אם אתם אכן נמצאים בנקודת הזמן שבה אתם מטפלים בבעיות בעסק שלכם רק לאחר הופעתן, סביר להניח שזה כבר מאוחר מדי ונגרם לכם נזק כתוצאה מכך.

אף שלא תמיד ניתן לזהות את הנזק באופן מיידי, בטווח הארוך – ריאקטיביות בניהול העסק גורמת לכם הפסדים כבדים.

כמובן, לא כל בעיה ניתנת לחיזוי לפני שהיא מתרחשת.

אולם פעמים רבות, במבט לאחור אנחנו מבינים שהיתה לנו יכולת למנוע את הופעתה של הבעיה או להתמודד עימה מבעוד מועד, אך בחרנו להתעלם ממנה, מכיוון שהיא עדיין לא גרמה

לנו לנזק.

לדוגמה, חשבו על עסק שמוכר קו מוצרים מסוג מסוים, למשל – קולקציית בגדים או תכשיטים.
ישנם עסקים רבים מסוג זה, שנדרשים לעדכן כל הזמן את קו המוצרים שלהם כדי למשוך לקוחות. כעת, חשבו על מצב שבו המכירות נראות טוב, למרות שבעל העסק לא שינה דבר בקולקציה שלו, לעומת השנה החולפת. האם זה נבון מבחינה עסקית להותיר את הקולקציה של חורף 2020 זהה לקולקציה של החורף שעבר ולקוות שהמכירות ישארו אותו הדבר?

קיים סיכוי בלתי מבוטל שמכירות עלולות לרדת בתרחיש זה, בתוך זמן קצר, כאשר בפועל ניתן היה למנוע זאת על ידי עדכון קו המוצרים הרבה לפני שהנושא הפך לבעיה. זוהי דוגמא קלאסית למצב שבו חשיבה פרואקטיבית יוזמת, עדיפה לא רק בהיבט של מניעת הפסדים, אלא גם במובן של יצירת תשתית לצמיחה והגדלת הרווחיות לטווח הארוך יותר.

 

כשנערכים מראש להתמודדות עם אתגרים הם לא הופכים לבעיות

וזה אולי אחד היתרונות השימושיים ביותר של להיות פרואקטיבי, ולא ריאקטיבי. להיות אדם יוזם או בעל עסק יוזם, פירושו להיות מוכן להשקיע יותר זמן בתכנון מקדים ובהכנות לעתיד מאשר בהתמודדות עם מצבי חירום. כאשר אנחנו נערכים מבעוד מועד להתמודדות עם מכשולים פוטנציאליים, אנחנו מונעים מעכברים להפוך לפילים – כלומר, מנטרלים את האתגר לפני שהוא הופך לבעיה ענקית שיצאה משליטתנו. ההתנהלות הפרואקטיבית, אם כן, מפנה לנו גם זמן יקר וגם משאבים יקרי ערך.

 

פרואקטיביות פירושה להקדים תרופה למכה

דוגמא להתנהלות פרואקטיבית שכזו, ניתן למצוא בתחום שירות הלקוחות, שכל עסק – גדול כקטן, נדרש להתמודד עימו בשלב כזה או אחר של פעילותו. עסקים רבים נתקלים במצבים שבהם "יום בהיר אחד" מגיע לפתחו של העסק זרם של תלונות מלקוחות בנושא ספציפי, שהעסק לא נדרש להתמודד עימו בהיקף כזה לפני כן. למרות מרכיב ההפתעה לכאורה, סביר להניח כי בעל העסק דווקא ידע כי בעיה זו עלולה לצוץ בשלב כזה או אחר, עוד לפני שכולם התחילו להתלונן.

ניתן לקרוא עוד על הנושא במדריכים החינמים של אתר סטרונגר – https://stronger.co.il

כיצד ניתן היה להקדים תרופה למכה ולמנוע את הצפת התלונות, אם כן? גם כאן, באופן לא מפתיע – פרואקטיביות היא התשובה. הדרך הטובה יותר להתמודד עם בעיה מסוג זה, היא לגלות יוזמה מבעוד מועד, ולשאול את הלקוחות שלכם אם הם חווים קשיים כלשהם. אם תעשו מאמץ כנה לפתור את הבעיות הללו הרבה לפני שכולם מתחילים להתלונן, תרוויחו גם לקוחות מרוצים יותר, גם עובדים לחוצים פחות וגם שליטה רבה יותר בהוצאות ובתוצאות.

 

בשורה התחתונה

במאמר זה הבאנו מספר דוגמאות לאופן בו חשיבה פרואקטיבית מאפשרת לנו להתמודד טוב יותר עם האתגרים הנקרים בדרכנו ולהשיג את התוצאות הרצויות לנו ממקום של שליטה ואיזון.
אף שמרבית הדוגמאות שלעיל, נוגעות לתחום העסקי, הדבר נכון לכל תחום בחיים, באופן כללי.
פרואקטיביות פירושה לדעת לעצור בעיות לפני שהן "צצות", ולהימנע מלהיות במצב תמידי של בקרת נזקים. זהו המפתח להשגת צמיחה אישית מבלי לאבד את השקט הנפשי בתהליך.

 

גרף נתונים

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.