היחידה ל​טיפול יום פסיכיאטרי – מה זה ואילו טיפולים ניתן לקבל?

תוכן עניינים

יחידות לטיפולי יום נועדו עבור אנשים שסובלים מהפרעות נפשיות ומעוניינים לקבל טיפול המשתלב בחיי היומיום שלהם.

במסגרת הטיפול במרכזים לטיפול יום המטופל מגיע ליחידת טיפול היום מספר פעמים בשבוע למשך כמה שעות מדי יום.

כיצד ניתן לקבל טיפול במסגרת יחידת טיפול יום? מה כלול בטיפול יום? האם הטיפול ביחידות לטיפול יום כרוך בתשלום? על כל אלו נענה במאמר שלהלן.

 

מה זה ​טיפול יום ואשפוז יום?

טיפול יום ואשפוז יום הינם פתרונות חלופיים לאשפוז פסיכיאטרי מלא, שמסייעים לאנשים המתמודדים עם קשיים נפשיים לקבל טיפול נפשי אינטנסיבי ללא הצורך להתאשפז במחלקה סגורה.

המטופלים ביחידות לטיפול יום למעשה ממשיכים ללון בביתם ומגיעים לטיפול הנפשי שלהם בשעות היום.

היחידות לטיפול יום משויכות על פי רוב למרפאות קהילתיות, בעוד שהיחידות לאשפוז יום מופעלות על ידי בתי חולים.

 

מהי יחידת טיפול יום?

יחידות לטיפול יום או אשפוז יום באות להציע מסגרת לקבלת תמיכה נפשית וטיפול משקם, עבור אנשים המתמודדים עם הפרעות נפשיות קשות, שחלה החמרה במצבן ולכן מצריכות טיפול שוטף וליווי צמוד יחסית.

טיפולי יום ביחידות לטיפול יום מאושרים עבור מטופלים המתמודדים עם הפרעת דיכאון קשה, פסיכוזה, הפרעות אישיות, נטיות אובדניות או נטיה לפגוע בעצמם, הפרעות חרדה חמורות וכדומה.

 

אילו אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש מועסקים ביחידות לטיפול יום?

צוות אנשי המקצוע של יחידות טיפול יום כולל פסיכולוגים, פסיכיאטרים, אחים ואחיות, עובדים סוציאליים ומרפאים בעיסוק.

כל אלו עובדים עם המטופלים במרכזים לטיפול יום להתגבר על המשברים הנפשיים שהם חווים, ולהתמודד עם החמרה בהפרעות נפשיות שאי אפשר לתת להן מענה טיפולי במסגרת המרפאות הקהילתיות לבריאות הנפש.

 

כיצד מסייע הטיפול ביחידת טיפול יום למתמודדים עם הפרעות נפשיות?

יחידת טיפול יום היא מסגרת המסייעת למטופלים להשיב לעצמם את האיזון הנפשי שלהם ולשמור עליו, לצד הקניית כלים שיאפשרו להם להשתלב מחדש בחברה ובשוק התעסוקה.

היתרון הגדול של אשפוז היום במסגרת זו, טמון בכך שמסגרת טיפולית זו מציעה למטופלים ליווי יומיומי ומענה לצרכיהם הרגשיים מבלי לנתק אותם ממרקם החיים שלהם ומביתם.

זאת בניגוד לאשפוז פסיכיאטרי מלא, שבו שוהה המטופל במחלקה פסיכיאטרית בבית חולים כשהוא מנותק לחלוטין ממשפחתו ומכל מה שהוא מכיר.

ההגעה היומיומית ליחידה לטיפול יום מאפשרת למטופלים להתמודד עם האתגרים שהם חווים בקונטקסט של החיים האישיים שלהם והמאבקים היומיומיים שלהם בתחומי התעסוקה, הלימודים, חיי המשפחה והחיים החברתיים

שלהם. כל זאת מבלי לבודד אותם פיזית או נפשית מהחיים האמיתיים ומבלי לייצר תלות מסוכנת במסגרת האשפוז. הדגש כאן הוא על טיפול משקם.

 

האם דרושה הפניה לאשפוז יום במסגרת יחידת טיפול יום?

כן. את ההפניה לאשפוז יום במסגרת היחידות לטיפולי יום ניתן לקבל באחד משני אופנים:

  1. מהמחלקה הפסיכיאטרית באחד מבית החולים הציבוריים או בתי החולים הפסיכיאטריים. ההפניה מהמחלקות הפסיכיאטריות לרוב ניתנת לטובת המשך טיפול לאחר שחרור של המטופל מאשפוז פסיכיאטרי מלא.
  2.  דרך חדר המיון בבתי החולים או אחת מן המרפאות  הקהילתיות לבריאות הנפש, שם לרוב ירשמו את ההפניה לאשפוז יום בתור אלטרנטיבה לאשפוז פסיכיאטרי מלא.

 

מה קורה במסגרת אשפוז יום ביחידת טיפול יום?

כחלק מהתהליך הטיפולי ביחידה לטיפול יום עובר המטופל אבחון פסיכיאטרי, טיפול תרופתי בהתאם לצורך, טיפולי פסיכותרפיה, סדנאות של ריפוי בעיסוק, טיפולים משפחתיים והתערבויות שיקומיות.

ההערכה הפסיכיאטרית מסייעת להתאים את תכנית הטיפול לכל מטופל באופן פרטני, בהתאם למצבו וצרכיו האישיים.

במחלקות לטיפול יום בדרך כלל מועסק צוות מגוון של אנשי מקצוע מומחים בתחום בריאות הנפש.

לכל אחד מן המטופלים מוצמד איש מקצוע מיומן שמשמש בתור המטפל העיקרי שלו.

בנוסף, במרבית היחידות לטיפול יום מתקיימים גם טיפולים קבוצתיים שהמטופלים משולבים בהם.

קבוצות הטיפול עוסקות במגוון תחומים – החל מלימוד ותרגול של כלים ומיומנויות שנועדו לשפר את התפקוד החברתי של המטופל, ועד הקניית מסגרת חברתית תומכת שמאפשרת למטופל לקיים אינטראקציה בונה עם אנשים

נוספים בסביבה בטוחה ומכילה. 

 

מי רשאי לפנות ליחידת טיפול יום?

יחידות לטיפול יום או מרכזים לאשפוז יום, נחשבים בתור חלק מן המערך האמבולטורי של טיפולים שמבוצעים מחוץ למסגרת של אשפוז מלא.

טיפולים אלו באים לתת מענה לפגועי נפש מעל גיל 18 אשר חיים בקהילה.

אנשים הסובלים מהפרעות נפשיות קשות או שחלה החמרה במצבם הנפשי, וזקוקים לליווי מקצועי אינטנסיבי אך אינם מסוכנים לעצמם ולסביבתם – יכולים לעשות שימוש במסגרות לטיפול יום או אשפוז יום כדי להשתקם.

זאת בהנחה ויש להם מקום לגור בו ומשפחה שיכולה ללוות אותם בתקופת השיקום. 

 

לאילו מטופלים יחידת טיפול יום אינה מתאימה?

מסגרת זו אינה מתאימה לאנשים הנמצאים במצב קטטוני או בלתי יציב המונע מהם לתפקד ולדאוג לצורכיהם הבסיסיים, וגם לא למטופלים הנמצאים בעיצומו של התקף פסיכוטי או סובלים מהפרעת אכילה שמעמידה אותם בסכנת

חיים מיידית.

טיפול יום הוא לא המסגרת המתאימה גם למטופלים במצב אובדני שיש חשש שיפגעו בעצמם או באחרים, או כאלו שמציגים התנהגות אגרסיבית.

 

מה התהליך הדרוש לקבלת טיפול יום והאם הוא כרוך בתשלום?

על מנת שתהיה למטופל זכאות להשתלב במסגרת הטיפולית המוצעת ביחידה לטיפול יום, או במרכז לאשפוז יום, דרושה הפניה מאיש מקצוע בתחום בריאות הנפש.

הקבלה של מטופלים לטיפול יום מותנית בהערכה פסיכיאטרית ומצריכה התאמה של תכנית טיפולים ראשונית.

תכנית זו נבנית בשיתוף פעולה עם המטופל בימים הראשונים לטיפול שלו ביחידת טיפול היום.

הטיפול ביחידות לטיפול יום או אשפוז יום מוצעים למטופלים שהתקבלו למרכזים הללו ללא עלות.

 

האם חיסיון מטפל מטופל חל על טיפולים ביחידות לטיפול יום?

עבור המטופלים אשר רשומים לתכנית טיפול ביחידה לטיפול יום נפתח תיק רפואי מקומי ששמור ביחידה בלבד, ועל כל המידע המופיע בו חלה סודיות רפואית בהתאם לחוק.

לאף גורם מחוץ ליחידה לטיפול יום אין גישה למידע האישי בתיק הרפואי של המטופל, אלא אם המטופל ביקש לאפשר זאת והגיש בקשה לכך בכתב.

 

מה הליך הקבלה לטיפול יום כאשר ההפניה היא מטעם חדר מיון או מרפאה קהילתית לבריאות הנפש?

כדי להתקבל ליחידת טיפול יום, על הפסיכיאטר במרפאה הקהילתית לבריאות הנפש או רופא המשפחה במרפאת האם בקופת החולים להפיק עבור המטופל טופס 17 עבור מנוי אבחוני למרפאה האמבולטורית בבית החולים.

לאחר קבלת ההפניה יש צורך לקבוע תור לטיפול ראשון במרפאה האמבולטורית בביה"ח.

במידה ובתום האבחון יוחלט כי המטופל/ת מתאימ/ה לטיפול במסגרת יחידה לטיפול יום, הבקשה תועבר לאישור הפסיכיאטר המחוזי של קופת החולים (או לבקר חיצוני אם מדובר במטופל מקופה אחרת).

כאשר האבחון מבוצע במסגרת מרפאה אמבולטורית בבית חולים ציבורי – המרפאה האמבולטורית תהיה הגורם האחראי להעברת הבקשה לקבלת טיפולי יום לאישור הפסיכיאטר המחוזי.

 

היכן יש יחידות לטיפול יום?

רשימת מרכזי אשפוז היום והיחידות לטיפול יום זמינה במדריך הסדרי הבחירה של קופות החולים השונות.

במדריך השירותים של הקופה תוכלו למצוא את כל המכונים, הרופאים והמטפלים מתחום בריאות הנפש שיש להם הסדר עם הקופה.

 

כן. יש שתי דרכים בהן אפשר לקבל את ההפניה. הפירוט במאמר הבא.

כחלק מהתהליך, יעבור המטופל אבחון פסיכיאטרי וטיפול תרופתי (אם יש צורך). מידע נוסף על כל התהליך והטיפול, באתר שלנו.

ביחידות טיפול יום המטופלים מקבלים כלים שיאפשרו להם להשתלב מחדש בחברה. המשיכו לקרוא כדי לגלות מהם היתרונות הנוספים שיש בטיפול.

חלק מהאנשים, להם המסגרת לא תתאים, הם אנשים הנמצאים במצב בלתי יציב המונע מהם לדאוג לצרכים הבסיסיים שלהם. על עוד אנשים להם יחידת טיפול יום אינה מתאימה, במאמר הבא.

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.