חדשות רעות – מה זה פחד מחדשות, מי סובל מזה ואיך להפסיק לפחד

תוכן עניינים

קורונה, צבע אדום, בחירות רביעיות, מנהרות של טרוריסטים, משברים כלכליים, פיגועים, הרוגים ופצועים…

נראה שאין לנו רגע דל.

משהו מדאיג תמיד קורה במדינת ישראל והחדשות תמיד מטרידות.

קריאת החדשות יכולה להיות מעוררת לחץ גם ברגעים הטובים ביותר.

כאשר החדשות מדאיגות במיוחד, רבים מאיתנו חווים רמות חרדה כה גבוהות עד שנוכל להתקשות בהתמודדות.

אז איך נוכל להישאר נטולי חרדות (באופן סביר) כשהתקשורת מפציצה אותנו בכותרות שמלחיצות אותנו? במאמר שלפניכם נבחן כמה דרכים להילחם בחרדה הקשורה בחדשות.

המשיכו לקרוא!

 

מדוע החדשות הן (כמעט) תמיד רעות?

זה אולי נראה כאילו נכנסנו לעידן של חדשות רעות. במשך כל השנים האחרונות, עיתונים ואתרי חדשות הפכו למקור בלתי נדלה לכותרות מלחיצות ומטרידות.

יש חדשות על מלחמות ואי שקט אזרחי, מגיפות שמאיימות להכחיד את המין האנושי, הפיכות דתיות, פיגועי טרור, אסונות אקולוגיים הממשמשים ובאים, כלכלות כושלות, אלימות ביתית, הרעלות מזון במסעדות, ושאר אירועים מקומיים אלימים ועצובים.

חייבים להודות שיש כאן מגמה כלשהי. 

למרות שהתקשורת לכאורה שואפת לספק לקוראים ולצופים תוכן בונה, שימושי ומועיל, בסופו של דבר, דרמה היא דבר ויראלי ויש נטיה מכוונת להדגיש דווקא את החדשות שעשויות להיות מלחיצות כדי זה מה שמעלה את הרייטינג ומביא תנועת גולשים.

אז בעוד שכוונתם של חלק מערוצי המדיה היא בגדול חיובית – להזהיר את הציבור הרחב מפני סכנות אפשריות ולתת לו כלים להימנע מהן, התוצר הסופי הוא שהתוכן השלילי בחדשות עלול להוביל לדאגה וחרדה שמסכנות אנשים בהיבטים אחרים.

אז מה אתה יכול לעשות אם מה שנראה כמו מחזור קבוע של חדשות שליליות בכל כלי תקשורת גורם לך לחוש חרדה תמידית ומפריע לרווחתך? המשך לקרוא ותגלה כמה טיפים מועילים במיוחד להתמודדות עם סוג החרדה הייחודי שנובע מחשיפה לכותרות מלחיצות.

 

פחד מהחדשות – האם זו הפרעה נפשית?

בעוד שחרדה הקשורה לחדשות קיימת ככל הנראה כבר מאות בשנים, היא הפכה לאבחנה שכיחה במיוחד בשנת 2016, שנה שהיתה עמוסה באירועים גלובליים מטרידים.

כשיותר ויותר אנשים התחילו לדווח על מתח וחרדה שנבעו כתוצאה מהצפה של כותרות מדאיגות בחדשות, מומחים מתחום בריאות הנפש החליטו להתייחס לחרדה הזו כפוביה בפני עצמה.

 

האם יש אוכלוסיות שנמצאות בסיכון ללקות בחרדת חדשות?

על פי מחקר משנת 2012 , נשים נוטות יותר לזכור חדשות שליליות לתקופות ארוכות יותר מגברים.

יש להן גם תגובות פיזיולוגיות מתמשכות יותר ללחץ שנגרם כתוצאה מחדשות כאלה, מסכמים עורכי המחקר.

אנשים שחווים פחד מהחדשות חשים בושה, חוסר ביטחון וחוסר וודאות לגבי העתיד.

קבוצות בגילאים שונים דיווחו על רמות מתח שונות שהם מייחסים לחשיפה לחדשות, כאשר יותר אנשים בשנות ה – 30 לחייהם הודו כי הם נסערים בעקבות צפיה במהדורות החדשות.

כתוצאה מכך, אנשים רבים בוחרים להתמודד עם נושא זה על ידי הימנעות מהחדשות.

 

חרדים מהכותרות? קחו הפסקה מהחדשות

כשאתה מתמודד עם חרדה מפני מה שמרגיש כמו מחזור קבוע של חדשות שליליות, הגישה הטובה ביותר עשויה להיות להתרחק מגורם החרדה, ולקחת הפסקה מהדיווחים הללו, לפחות לזמן מה.

עבור חלק בלתי מבוטל מהאנשים, הכעס, חוסר התקווה ותחושת חוסר האונים שיכולים לנבוע מחשיפה מתמשכת לחדשות מלחיצות באמת, יכולים לעמוד בדרכם להיות פרודוקטיביים על בסיס יומיומי.

 

כיצד ניתן להפחית את הלחצים שהתקשורת מייצרת?

בנוסף ללקיחת הפסקה מצריכת תכנים חדשותיים, ישנה חשיבות גם לפנייה לפעילויות אחרות במקום.

ההתמקדות בפעילויות אחרות תסייע לא רק להסיח את דעתך מתרחישים שליליים לזמן מה, אלא גם תתמוך בוויסות הרגשות ויצירת הקשרים חיוביים.

למשל, לצאת לטבע, לעסוק בשיחות פנים אל פנים עם אנשים חיוביים, ולהתנתק מהמסכים לזמן מה.

כפי שהראה מחקר, קריאה יכולה גם לסייע בהפחתת מתח, כמו גם פעילות גופנית, האזנה למוזיקה ותרגול מדיטציה.

 

מדוע חשוב להתמקד בעיקר בבעיות שתוכלו לפתור

במקום לבחור להתנתק מהחדשות, דרך נוספת להתמודד עם חרדות הקשורות לחדשות היא להתמקד בסוגיות שתוכלו לפתור.

חדשות עולמיות שליליות, ביחס למעשי אלימות, מגיפה קטלנית או השפעת הוריקן הרסני, למשל, יכולות לגרום לאנשים לחוש חסרי אונים ומובסים.

אבל כל אחד יכול לעשות משהו קטן כדי לשפר את העולם – על ידי תרומה לשינויים חיוביים בקהילות, משפחות או אפילו בחייו האישיים.

קבלת החלטה מודעת להתרחק מהחדשות ולהתחיל להתמקד בשינויים חיוביים בחייו של האדם יכולה לתרום להעצמה אישית ולעזור להקל על חרדה.

מחקרים הראו כי מעורבות בקהילה על ידי התנדבות למטרות מקומיות יכולה להגביר את תחושת הרווחה של האדם, להחזיר תחושה של ייעוד ולחזק את תחושת השייכות שלו לקהילה.

 

חדשות טובות – יש דבר כזה?

מחקרים גילו שכאשר אנו צופים, קוראים או מקשיבים לחדשות שליליות, זה יכול להחמיר את הנטייה שלנו לדאוג ולדמיין תרחישים הרסניים לגבי סוגיות בחיינו הפרטיים, גם אם אין להן קשר ברור לנושאי החדשות.

החוקרים מדווחים כי צפייה בתוכנית חדשות עם תכנים שליליים רבים, העלתה את מדדי החרדה והעצב של אנשים והביאה לאחר מכן לקטסטרופיזציה המוגברת של הדאגות האישיות.

זו הסיבה שלאחרונה נשמעים קולות רבים בקהילה המדעית, שטוענים שאנחנו צריכים עיתונאות בונה יותר.

 

מהי עיתונאות קונסטרוקטיבית?

עיתונאות קונסטרוקטיבית או עיתונאות בונה, היא מונח מחקרי שבא לתאר סוג של עיתונאות המתמקדת יותר בפתרונות אפשריים לבעיות מתמשכות ובהצגת "הצד השני של המטבע", במקום להתמקד בבעיות עצמן ובהשלכותיהן הרות האסון.

עיתונאות קונסטרוקטיבית מבקשת לאזן את התיאור השלילי של העולם המיוצר על ידי עיתונות חדשות קלאסית, ולחזק את האתיקה העיתונאית המסורתית.

עיתונאות בונה הוגדרה בתור עיתונאות הכרוכה ביישום טכניקות פסיכולוגיות חיוביות על תהליכים והפקה של חדשות במאמץ ליצור סיקור פרודוקטיבי ומרתק תוך עמידה בתפקידי הליבה של העיתונות. נשמע טוב, נכון?

 

האם הפתרון הוא להימנע לחלוטין מהחדשות מעכשיו ועד הודעה חדשה?

כאשר מהדורת החדשות ממוטטת את רוחנו עם הצפה של בשורות רעות, חשוב מאוד לשאול את עצמנו שאלות הנוגעות למערכת היחסים שלנו עם החדשות.

מדוע בעצם אנו צורכים אותן, ומה אנו מקווים לקבל מכך? כשאנחנו בוחרים להיחשף אל החדשות עלינו לנסות לתעדף את רווחתנו שלנו, על מנת שנוכל לבצע שינויים חיוביים בחיינו ובעולם בכלל.

החשיפה לחדשות עם פן חיובי היא חשובה ביותר בהקשר של מלחמה בחרדה הנובעת מחדשות שליליות.

חדשות חיוביות, עוזרות למוחנו לאזן את השליליות, וגם מספקות כמה רעיונות מעשיים לפעולה.

זאת בניגוד לחדשות מסורתיות שלרוב מספרות לך על אסונות שכבר קרו ולפעמים מצביעות על הדרכים בהן אתה נפגע מהתרחיש הקשה, מבלי להציע לקורא או לצופה אף פתרון מעשי. 

 

איפה מוצאים חדשות טובות?

כאשר זה מרגיש כאילו מטח של חדשות רעות יכול להגיע לכולנו בקלות רבה מדי, לפעמים עלינו להתאמץ למצוא דווקא את החדשות החיוביות בעולם.

זה יכול לעזור לנטרל חרדות הקשורות לחדשות.

אנו עשויים לחוש כי באחריותנו להבין מה משתבש בעולם כדי שנוכל למצוא דרך לתקן את זה, אך חשוב מאוד גם לברר אילו אירועים חיוביים מתרחשים סביבנו, כך שנרגיש מוטיבציה, תקווה ואופטימיות מדי פעם.

 

חדשות רעות הן דבר ויראלי (מדבק, נחשף במהירות) ולכן, רוב החדשות (המוצגות לנו) – רעות. עוד פירוט על חדשות רעות, במאמר הבא.

אפשר להגיע למצב שהתגובות הלא נעימות שאנו חווים מהחדשות, נמשכות לאורך זמן. המשיכו לקרוא על חרדת חדשות, אצלנו באתר.

חדשות שליליות הן חלק מהחיים ולא נוכל לשנות את רובן. הדברים שכדאי להתמקד בהם בשביל להתמודד עם הלחצים הקשורים בחדשות, מופיעים בהמשך.

חשוב להבין את מערכת היחסים שלכם עם החדשות – מה אתם מרוויחים מהצפייה? מה אתם מצפים לקבל? על עוד שאלות ומידע בנושא, במאמר.

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.