6 דברים שכדאי לדעת לפני הביקור הראשון שלך אצל הפסיכיאטר

תוכן עניינים

אם אתם מרגישים שלפנות לפסיכיאטר בפעם הראשונה זה דבר די מלחיץ, דעו שאתם לא לבד!

למען האמת, אנשים רבים נמנעים מלפנות לטיפול פסיכיאטרי שיכול לעזור להם מתוך חשש או מבוכה.

עם זאת, חשוב לדעת שבאמת אין לכם ממה להתבייש או לחשוש.

אם כבר עשיתם את הצעד המשמעותי והחשוב הזה של קביעת פגישה עם פסיכיאטר, אך המחשבה על הפגישה הראשונה שלכם גורמת לכם להרגיש חרדים, דרך אחת לסייע לעצמכם להתמודד עם זה היא לדעת מראש למה עליכם לצפות. בדיוק לשם כך הכנו עבורכם את המדריך שלפניכם. 

אם כבר קבעתם את הפגישה הראשונה שלכם עם הפסיכיאטר, חשוב שתקדישו מספר דקות לקריאה ותגלו למה אתם יכולים לצפות מהביקור הראשון שלכם אצל הפסיכיאטר, בנוסף לטיפים שיעזרו לכם להתכונן לפגישה מראש ולהרגיש בנוח יותר במהלכה.

 

האם יש מסמכים שצריך להכין לקראת הפגישה הראשונה עם הפסיכיאטר?

אז מה דרוש כדי להגיע מוכנים לביקור הראשון שלכם אצל הפסיכיאטר? זה יכול להיות כל דבר, החל מהיערכות מוקדמת עם ההיסטוריה הרפואית והפסיכיאטרית המלאה שלכם – כולל תיעוד רפואי רלוונטי, ועד ללהכין את עצמכם נפשית לעובדה שהטיפול הראשון שלכם עשוי לעורר רגשות מסוימים, ולדעת שזה בסדר.

 

במהלך המפגש הראשון שלכם עם הפסיכיאטר, סביר להניח שהוא ישאל אתכם על ההיסטוריה הרפואית והפסיכיאטרית שלכם – אישית ומשפחתית – אז רצוי להגיע מוכנים עם המסמכים שלהלן:

  • רשימה מלאה של תרופות מכל סוג שהוא שנטלתם בעבר או שאתם עדיין נוטלים בהווה
  • רשימה של כל התרופות הפסיכיאטריות שעשיתם בהן שימוש בעבר או בהווה, כולל כמה זמן לקחתם אותן
  • תיעוד הנוגע לכל בעיה רפואית שעשויה להיות לכם ואת כל האבחנות הרלוונטיות
  • היסטוריה משפחתית של בעיות פסיכיאטריות, אם יש כאלה
  • אם טופלתם בעבר מול פסיכיאטר, זה מועיל מאוד להביא עותק של הרשומות הרפואיות שלכם אצלו, או לשלוח את הרשומות שלך מהמשרד הקודם לפסיכיאטר החדש שתראה.

 

היו מוכנים לכך שהפסיכיאטר ישאל אתכם שאלות אישיות

כאשר תגיעו לפגישה שלכם עם הפסיכיאטר, אתם יכולים לצפות שהפסיכיאטר ישאל אתכם מה הסיבה שהגעתם לראות אותו.

 

הוא או היא עשויים לנסות ולברר את מטרת הגעתכם לטיפול אצלם במגוון דרכים שונות, כולל שאלות בנוסח:

"אז מה מביא אותך לכאן?"

"מה שלומך?"

"איך אני יכול לעזור לך?"

אולי השאלות הללו נשמעות לחלקכם כשאלות שגרתיות ופשוטות למדי, אך עבור אנשים רבים, שאלות פתוחות הן דבר קצת מלחיץ, במיוחד אם אינך יודע מאיפה או איך להתחיל לענות עליהן.

מה שחשוב לדעת זה שבאמת אין שום דרך שגויה לענות על אף אחת מן השאלות שהמטפל שלכם שואל אתכם, ושפסיכיאטר טוב כבר ידע להדריך ולכוון אתכם במהלך הראיון.

חשוב שתרגישו בנוח לשתף את הפסיכיאטר במה שאתם חווים וגם, אם אתם מרגישים בנוח, ביעדים שהייתם רוצים להשיג מן הטיפול.

 

זה בסדר לחוות רגשות שונים

במהלך המפגש הראשון שלכם עם הפסיכיאטר, דעו שאתם עלולים לבכות, להרגיש נבוכים או לחוות רגשות מסוגים שונים תוך כדי דיון בדאגות והקשיים שלכם, אך עליכם לדעת כי זה דבר נורמלי ולגיטימי לחלוטין.

להיות פתוח ולשתף את הסיפור האישי שלך דורש הרבה כוח ואומץ, שיכולים להרגיש מתישים רגשית, במיוחד אם שמרתם את הרגשות שלכם בבטן די הרבה זמן.

בכל קליניקה של פסיכיאטר ומטפלים מתחום בריאות הנפש בכלל, אתם יכולים לצפות למצוא קופסת טישו, אז אל תהססו להשתמש בממחטות.

אחרי הכל, בדיוק בשביל זה הן שם.

קחו בחשבון כי חלק מהשאלות שעשויות לעלות בהקשר של ההיסטוריה הנפשית שלכם, עשויות להעלות סוגיות רגישות, כמו היסטוריה של טראומה או התעללות.

אם אינכם מרגישים בנוח או מוכנים לחלוק עדיין את הפרטים האינטימיים יותר של חייכם, דעו כי זה בסדר ליידע את הפסיכיאטר על כך שמדובר בנושא רגיש שאתם עדיין לא מוכנים לדון בו לעומק או בכלל.

 

עובדים יחד כדי לבנות תוכנית טיפול

מכיוון שרוב הפסיכיאטרים בדרך כלל מספקים טיפול תרופתי, במרבית המקרים, אפשרויות הטיפול יידונו בסוף הפגישה הראשונה שלכם עם הפסיכיאטר.

תוכנית של טיפול פסיכיאטרי עשויה להיות מורכבת מטיפולים תרופתיים ו / או הפניה לטיפולי פסיכותרפיה (טיפול פסיכולוגי אשר מבוסס על שיחות עם המטפל).

רמת טיפול הדרושה והאינטנסיביות של הטיפול הן דינאמיות ונקבעות בהתאם למצבו הפרטני של כל מטופל ומטופל.

למשל, אם יש צורך בטיפול אינטנסיבי יותר בכדי להתייחס באופן הולם לסימפטומים שלך, יידונו אפשרויות למצוא תוכנית טיפול מתאימה במסגרות כמו טיפול יום, אשפוז מלא, קבוצות תמיכה וכדומה. 

בנוסף, עשוי הפסיכיאטר על פי שיקול דעתו, להפנות אתכם לבדיקות מעבדה לפני תחילת הטיפול התרופתי כדי לוודא שמצבכם הרפואי מאפשר לכם לעשות שימוש בתרופות הפסיכיאטריות שהוא מעוניין לרשום לכם, ועל מנת

לשלול כל בעיה רפואית אפשרית אשר עשויה לתרום לתסמינים הנפשיים שאתם מציגים.

חשיבות הבדיקות המוקדמות היא גם בהקשר של מעקב אחר השפעת התרופות הפסיכיאטריות על הגוף לאורך זמן והשוואת המדדים של המטופל לפני תוך כדי ואחרי השימוש בתרופות.

אם יש לך שאלות לגבי האבחנה, הטיפול שלך או שאתה מעוניין לדון בחששות או דאגות שעשויים להיות לך, הקפד לשתף את הפסיכיאטר שלך בהן בנקודת זמן זו, לפני סיום הפגישה.

 

מה לעשות אחרי הפגישה הראשונה עם הפסיכיאטר?

לעתים קרובות לאחר הביקור הראשון אצל הפסיכיאטר, יצוצו בראשכם נושאים שרציתם לדון בהם עימו ושכחתם.

חשוב לשים לב לדברים הללו ולהקפיד לרשום אותם לעצמכם כך שלא תשכחו לציין אותם בביקור הבא שלכם אצל הפסיכיאטר שלכם.

במידה ויצאתם מהביקור הראשון שלכם אצל הפסיכיאטר בהרגשה גרועה, חשוב להכיר בכך שבניית הקשר הטיפולי עשויה להימשך יותר מביקור אחד.

לכן, אלא אם האינטראקציה שלכם עם המטפל היתה מחרידה באופן בלתי נסבל, מומלץ לתת צ'אנס ולראות כיצד הדברים מסתדרים במהלך הביקורים הבאים שלכם אצל הפסיכיאטר.

 

יתכן שהפסיכיאטר הראשון שלך לא יתאים לך

למרות שעל פי רוב הפסיכיאטר הוא זה שמוביל את הפגישה הראשונה עם המטופל,

חשוב שהמטופל ינסה לשים לב לכימיה שיש לו עם הפסיכיאטר שלו, כדי לראות אם הוא או היא מתאימים לו.

קחו בחשבון שהמנבא הטוב ביותר לטיפול מוצלח תלוי באיכות הקשר הטיפולי.

לחילופין, אם הטיפול שלכם עם הפסיכיאטר לא מתקדם עם הזמן ואתם לא מרגישים שהבעיות שלכם מטופלות לשביעות רצונכם, סימן שהגיע הזמן לחפש פסיכיאטר אחר ולקבל חוות דעת שנייה.

 

בשורה התחתונה

תחושת חרדה לקראת פגישה ראשונה עם פסיכיאטר היא תחושה שכיחה, אך אל תתנו לפחדים האלה להפריע לכם לקבל את העזרה והטיפול שאתם זקוקים להם.

הבנה כללית של סוגי השאלות והנושאים שידונו בפגישה בהחלט יכולים להקל על חלק מהדאגות שלכם ולגרום לכם להרגיש בנוח יותר בפגישה הראשונה עם הפסיכיאטר.

כאמור, לפעמים הפסיכיאטר הראשון שאתם פוגשים לא בהכרח יתגלה כמתאים ביותר עבורכם.

גם זה בסדר. אחרי הכל, זה הטיפול שלכם – מגיע לכם לעבוד עם פסיכיאטר שאתם מרגישים איתו בנוח, שיהיה מוכן לענות על שאלותיכם, ושישתף פעולה עימכם בכדי להשיג את יעדי הטיפול שלכם.

 

רשימה מלאה ותיעוד של התרופות שנטלתם, היא חלק מהדברים שיש להביא לפגישה הראשונה עם הפסיכיאטר. על מסמכים ומידע נוסף שיש להביא – במאמר הבא.

בטיפול עצמו, הפסיכיאטר ישאל אתכם שאלות אישיות וחשוב שתהיו מוכנים  לכך. אין צורך להתגונן, השאלות הן כדי ללמוד עליכם ומה יהיה הטיפול המתאים עבורכם. עוד מידע בנושא הטיפול עצמו, האתר אצלנו.

אתם והפסיכיאטר תבנו ביחד תוכנית להמשך הטיפול (תרופתי / פסיכותרפי / אחר). המשיכו לקרוא לקבלת מידע חשוב על סוף הטיפול הראשון ומה קורה בהמשך.

שימו לב לכימיה שלכם עם הפסיכיאטר, זו לא בושה להחליף לפסיכיאטר אחר במידה ואינכם מרגישים בנוח. מידע נוסף על תחושות ומידע לסוף הטיפול, במאמר אצלנו.

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.