מה זה קטמין ומהם היתרונות שלו?

תוכן עניינים

בשנת 1962, במעבדה של חברת תרופות אמריקאית, פותח חומר הרדמה, שנועד להקל על המטופלים שנאלצו להתמודד עם תופעות לוואי קשות לאחר שימוש בחומרי הרדמה קודמים. הפיתוח החדש נקרא קטמין והוא הפך לאחד מחומרי ההרדמה היעילים והבטוחים ביותר בעולם, במקביל לשמירה על מחירו הנמוך. אבל זו הייתה רק ההתחלה – לקטמין יש שפע של יתרונות נוספים.

 

אז מה זה קטמין?

קטמין הוא סם הרדמה סינטטי שפותח בשנות ה-60. הקטמין משפיע על קולטנים של מוליכים עצביים בקליפת המוח ובהיפוקמפוס. המוליכים העצביים, גלוטמט ואספרטט, הם חלק חשוב בתהליכים קוגניטיביים כמו זיכרון, כאב ורגשות. המטרה המקורית של הקטמין הייתה לשימוש כסם הרדמה והוא הפך לתחליף נפוץ מאוד בעולם הרפואה ובעולם הרפואה הווטרינרית.

ההשפעה הדיסוציאטיבית (מייצרת ריחוק או ניתוק של המודע מהמציאות הפיזית) של הקטמין גרמה לתחושות לא נעימות אצל מטופלים בשדה הקרב במלחמת וייטנאם אבל הובילה לשימוש פנאי בסם, שהוביל לגילוי יכולותיו הפסיכיאטריות.

קטמין

 

יתרונות הקטמין כסם הרדמה

בתפקידו כחומר הרדמה להליכים כירורגיים שונים, נמצא שהקטמין אינו מדכא את הנשימה באותה המידה שעושים זאת סמי הרדמה קודמים. לכן הוא הפך לברירת המחדל בניתוחי חירום כאשר אין ידע רפואי מוקדם על המטופל. טיפול בקטמין מאפשר גם להקל משמעותית בטיפולים כואבים.

חומרי ההרדמה שהיו נפוצים קודם לפיתוח הקטמין היו בעלי תופעות לוואי חמורות, ולעומתם הקטמין נחשב לחומר הרדמה יעיל ובטוח לשימוש. מחירו הנמוך, באופן יחסי, של החומר, גרם לו להפוך לנפוץ מאוד בעיקר במדינות נחשלות ובשימושים וטרינריים, לשיכוך כאבים או הרדמה של חיות מחמד כמו כלבים, חתולים וסוסים.

 

יתרונות הקטמין לטיפול בהפרעות פסיכיאטריות

ההשפעות הקוגניטיביות של הקטמין הביא אותו לשוק סמי הפנאי ובעזרת משתמשים התגלו גם יתרונותיו של הקטמין כטיפול פסיכיאטרי לסובלים מהפרעות שונות, ביניהן: דיכאון, הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, פוסט טראומה, הפרעה דו קוטבית, מיגרנות, כאב כרוני עצבי ועוד. אחד היתרונות המרכזיים של טיפול בקטמין הוא השפעתו המהירה גם על מצבים חמורים של דיכאון או של אובדנות. רוב המשתמשים דיווחו על השפעה חיובית מיידית של הקטמין על המצב הנפשי או תוך מספר שעות.

קטמין

טיפול בקטמין

טיפול אחראי בקטמין מתקיים לאחר ייעוץ עם רופא שמכיר את ההיסטוריה הרפואית ואת המצב הפיזי של המטופל. אם קיבלת אישור להתנסות בטיפול בקטמין, חשוב לעשות זאת בפיקוח, כדי למזער את האפשרות לסכנות נלוות כמו חומר מהול, שימוש יתר או התנהגות תחת השפעת הסם. בטיפול מקצועי, הקטמין משתלב כחלק מטיפול דינמי וישנו פיקוח רפואי מתמשך על המטופל בזמן הסשן, וכן שיחה מקדימה ושיחה עוקבת כדי לוודא את מצבו הנפשי .

 

לסיכום

הקטמין התגלה לפני כ-60 שנה ומאז התגלה כיעיל גם כחומר הרדמה יעיל ובטוח, גם כמשכך כאבים יוצא דופן וגם כתרופה בעלת השפעות פסיכיאטריות משמעותיות ומיידיות.

קטמין

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.