מתי חשוב להתחיל לבנות לילד ביטחון עצמי ?

תוכן עניינים

כל אדם נולד לעולם עם אמונה בעצמו ובטוב שבו, ניתן לראות זאת כשצופים בהתנהגות של ילדים – התמימות, הקלילות והחוצפה השובבה מעידים על כך.

לצערנו, במשך החיים יש אירועים קשים או כישלונות שפוגעים בתודעה של האדם ומורידים את רמת הביטחון העצמי.

כמו כל דבר, ביטחון עצמי עובד לפי ספקטרום – אין ביטחון מושלם ואין איש בלי שום ביטחון – לכן, התפקיד של כל מחנך או הורה הוא להביא את הילד לרמה הכי גבוהה שניתן.

 

מתי נכון להתחיל להתחשב בבניית ביטחון עצמי ?

מרגע שהבאתם ילד לעולם יש להתחשב בהתפתחות הרגשית שלו, אין זמן מוקדם מדי בשביל זה. פסיכולוגים טוענים שלגיל הרך יש השפעה גדולה על ההתפתחות הרגשית, בתוכה גם נכלל הביטחון העצמי. מחקרים מראים שילדים שחוו את ההורים שלהם כדמויות משמעותיות בגיל הרך הפכו לעצמאיים יותר בחיים הבוגרים.

 

מה חשוב לספק לילדים שלכם כבר מגיל צעיר ?

נוכחות

נוכחות הורית משמעותית עד גיל שלוש משפיעה מאוד על הביטחון העצמי והביטחון בעולם. מומלץ להקפיד על בילוי שעות רבות ככל שניתן עם התינוק שלכם ולהשתדל שלא להיפרד ממנו לתקופה ארוכה.

 

גבולות

אולי קשה להאמין לזה, אבל גבולות מייצבות את הביטחון העצמי. פסיכולוגים טוענים שילד שידע להתמודד עם גבולות שהציבו לו וקיבל אותם הפך למבוגר שסומך על עצמו ומאמין בעצמו. חשוב לציין שגבולות חונקים או חוסר גבולות עלולים להשפיע בצורה שלילית על הביטחון.

 

הימנעות מביקורת

כל אדם ספג כל כך הרבה עקיצות מאנשים שונים לאורך החיים – הורים, מורים, חברים, סבא וסבתא וכו'. האמירות השליליות האלה, קטנות ככל שיהיו, כשהן באות בכמות גדולה או ברגע לא נכון – הן הרסניות. תנו לילדים שלכם תחושה שבמידה והם טעו אתם עדיין אוהבים אותם ומאמינים בהם. כמו כן, למדו אותם איך להתמודד עם טעויות ומכשולים – הסבירו להם שכך הם יצמחו וישתפרו.

 

האם ביטחון עצמי הוא בר שינוי ?

כיום רווחת הדעה שהמוח הוא גמיש ומשתנה, לכן כל אמונה שנספגה באדם בקשר לעצמו או לסביבה יכולה להשתנות. כמו שאין גיל להתחיל לבנות ביטחון עצמי לילדים ( אולי כדאי אפילו בזמן ההיריון), אין גיל להפסיק. אם הילד שלכם כבר נער או אפילו אדם עצמאי – תוכלו להשפיע על הביטחון העצמי שלו, נסו שזה יהיה לטובה.

 

לסיכום

מומלץ לדאוג להתפתחות תקינה של ביטחון עצמי כבר בגיל הרך. הקפידו על זמן איכות, גבולות ברורים והימנעו מביקורת. ביטחון עצמי יכול להשתנות בכל גיל, לכן אל תתייסרו על טעויות ועשו מאמץ לתקן !. כל אדם בכל גיל עלול להיות מושפע ממכם, אתם תקבעו אם לטובה או לרעה. רוצים לדעת יותר על ביטחון עצמי ? היכנסו לאתר ותיהנו מכתבות איכותיות.

 

הורים וילדים

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.