מהי עזרה ראשונה נפשית?

תוכן עניינים

הרבה מאתנו מכירים את המונח עזרה ראשונה, והמשמעות שלה בהצלת חיים ועזרה במצבי חירום גופניים. אך לא כולם מכירים בחשיבות עזרה ראשונה נפשית. מה היא ומה התועלת שבה? ומהן הפעולות שעלינו לעשות כמגישי תמיכה נפשית? על כך ועוד נדבר במדריך זה.

 

מתי נצטרך להשתמש בכלים של עזרה ראשונה נפשית

לעיתים אנחנו שומעים על אירועים קשים כגון תאונות או פיגועים, והאינסטינקט שלנו הוא לחשוב על אלו שנפגעו פיזית, אך סטטיסטית, בכל אירוע כזה יש יותר נפגעי חרדה מאשר נפגעים בגוף. לאחר מקרים מסוג זה, יש צורך להשתמש בכלים של עזרה נפשית.

 

מיקוד- התחברו לאדם מולכם חיבור ראשוני

המיקוד הוא עניין שלומדים לא פעם כשיעור במהלך קורס עזרה ראשונה. אירועים קשים עלולים להתעצם כאשר תחושת הבדידות אופפת אותם. לכן, צריך לעבור הליך של מיקוד, להסתכל לאדם בעיניים והביעו בעיניכם את האמירה- אני כאן אתך.

קשה להפריז בחשיבות הרגע הזה, שלוקח אותנו לחוויית הלידה לפעמים. צריך לשאול האם קיבלנו מענה? האם החזיקו אותנו? בטראומה הנוכחית הנפגע יהיה מוחזק ומוכל.

 

עידוד- עזרו לאדם לצאת מהקיפאון

פעולות פשוטות שנפגעי טראומה עושים מיד לאחר האירוע עשויים לעזור להם לצאת ממצב הקיפאון אותו הם עלולים לחוות, ולהוציא אותם ממנו. מהם הפעולות אותו הנפגע יכול לבצע בעצמו? להלן מספר דוגמאות:

  • להתקשר להורים להודיע שהכול בסדר
  • לשלוח הודעה בפייסבוק להרגעת הסביבה הקרובה
  • לעזור לאחרים- כך ייתכן ויצא מתחושת חוסר האונים

דוגמאות אלו ואחרות מראות כמה חשוב להפעיל את האדם במצב של טראומה נפשית, ולנסות להוציא אותו בעזרת מעשים שיעשה הוא בעצמו.

 

שאלות- נשאל את הנפגע שאלות פתוחות ופשוטות

חשוב להפעיל את הנפגע לדבר, וכדאי שהשאלות תהיינה פתוחות ולא מוכוונות. איך אתה מרגיש זוהי שאלה שהמענה עשוי להיות מעורפל ולא ברור לכן יש לשאול שאלות פרקטיות. המצב הרגשי ממילא מאוד נסער ולכן יש חשיבות לדבר על נושאים כלליים ולא אישיים ורגשיים.

  • איך הגעת לפה?
  • בדרך לאיפה היית?
  • עם מי באת לכאן?

שאלות כלליות כאלו מטרתן לעזור לנפגע לצאת מהקיפאון ולראות שאפשר לעשות דברים לעזור לעצמנו ולאחרים.

 

הבנייה- עזרו לאדם לעשות סדר בראש

אנשים במצבי טראומה עלולים לחוש בלבול וחוסר התמצאות, וייתכן שיתקשו בדיבור ולא יזכרו מה קרה. חשוב מאוד להסביר להם ולספר להם איפה הם נמצאים ומה סדר ההתרחשויות שהם חוו, כל זאת כדי להכניס אותם לפרופורציה ולהדגיש להם שהאירוע הקשה הסתיים. זה ייצור להם סדר בראש ויפחית את הבלבול.

 

לסיכום

עזרה ראשונה נפשית היא משהו שכל אחד יכול לעשות. אם הגעתם למקום בו יש צורך בתמיכה, כאן הבנתם שלא צריך הרבה יותר מלהחזיק את היד, להתבונן בעיניים של הנפגע ולעזור לו בשאלות פשוטות לצאת מזה. כל אחד יכול לעזור לאחר.

סמל רפואי

 

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.