4 דברים שחשוב לדעת על דיספוריה מגדרית

תוכן עניינים

דיספוריה מגדרית מתארת מצב נפשי שמתעורר אצל אדם עקב תחושה של אי הלימה בין המגדר שבו נולד לבין זהות המגדרית שלו. מצב של דיספוריה מגדרית הוא מורכב מאוד ומוביל, פעמים רבות, לתחושה שבה האדם לכוד בגוף שאינו שייך לו ואינו מתאים לו, וכן לחוויית מצוקה רגשית חמורה. נציג 4 דברים שחשוב לדעת בנושא

 

1 – דיספוריה מגדרית זו לא בחירה

הופעת המונח דיספוריה מגדרית בספר האבחנות DSM היא נושא שיש עליו מחלוקת. הסיבה לכך היא שדיספוריה מגדרית אינה הפרעה נפשית אלא תופעה קיומית, אבל האבחנה המדויקת משמעותית לקבלת טיפול וסיוע נדרש באופן רשמי. האבחנה הרשמית חשובה משום שדיספוריה מגדרית גורמת למצוקה נפשית ניכרת, גם כאשר היא מופיעה אצל ילדים צעירים.

כמו כולנו, גם מי שחווה דיספוריה מגדרית אינו שולט על רגשותיו, והמצב הנפשי והלא רצוני בו הוא מצוי משפיע על כל היבטי החיים שלו. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר שמהווה מרכז מידע בנושא דיספוריה מגדרית.

דיספוריה מגדרית

דיספוריה מגדרית מתרחשת גם אצל מבוגרים

דיספוריה מגדרית מתבטאת לרוב בגיל צעיר, אבל יש מי שלא יודע לפרש אותה או מסתיר אותה בשל חשש שלא יובן. לעיתים יש מי שמדחיק דיספוריה מגדרית גם לאורך רוב חייו, ומתוודע לראשונה לחלק הזה בתוכו רק בגיל מבוגר ולעתים אף בערוב ימיו. יש מקרים רבים בהם דיספוריה מגדרית מתגלה בעקבות אירועי חיים משמעותיים, טיפול פסיכולוגי או שינויים הורמונליים, כמו אלה שמתרחשים באופן טבעי בגיל ההתבגרות ובגיל העמידה.

 

תמיכה מהסביבה היא חלק מהטיפול

ישנם סוגים שונים של טיפול שמתייחסים לפנים שונים של הדיספוריה המגדרית. למשל, טיפול פסיכולוגי ובשלבים מסוימים גם טיפולים רפואיים שנעים בין נטילת הורמונים ועד להליכים כירורגיים תומכים, עבור מבוגרים. בנוסף לתהליכים האלה, יש חשיבות מכרעת לאופן בו מגיבה הסביבה אל פרט שסובל מדיספוריה מגדרית.

שמירה על רווחה נפשית אפשרית כאשר מתאפשר ביטוי של הזהות המגדרית האמיתית. תגובה של חוסר הכלה או של דחייה ואפליה, עלולה להחריף את הסבל הרגשי.

 

דיספוריה מגדרית מתבטאת אחרת אצל כל אחד

בדומה למצבים רבים נוספים, גם דיספוריה מגדרית מתבטאת באופן שונה אצל כל פרט שסובל ממנה. כל אחד מביע את הזהות המגדרית הפנימית שלו באופן אישי, וכל אחד בנוי אחרת מבחינה רגשית. משום כך, גם הדרכים להתמודדות עם דיספוריה מגדרית מותאמות לפרט ולאופן שבו הוא חווה את הדיספוריה באופן סובייקטיבי.

למרות שמדובר בחוויה אישית, ניתן לראות במחקרים כי ישנן דרגות עוצמה לסימפטומים שמאפיינים דיספוריה מגדרית, אבל לא ניתן להשוות ביניהן בגלל הייחודיות של כל חוויית דיספוריה מגדרית.

 

לסיכום

דיספוריה מגדרית היא מצב קיומי שמקורו באי התאמה בין המין הביולוגי לזהות המגדרית הפנימית. למרות מאפיינים דומים, כל פרט חווה את הדיספוריה באופן שונה ומכיר בה בשלב שונה בחיים. לכולם מגיעה קבלה, תמיכה, סיוע וסולידריות.

דיספוריה מגדרית

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.