מהי מנתחת התנהגות?

תוכן עניינים

מנתחת התנהגות כשמה כן היא, אשת מקצוע מומחית בזיהוי הגורמים המשפיעים על ההתנהגות. אצל ילדים ובעיקר ילדים עם עיכוב התפתחותי, אוטיזם וצרכים מיוחדים, מנתחת ההתנהגות מומחית בבניית תוכניות שיסייעו לצמצם את הפער בהשוואה לבני גילם. לכן חשוב להיעזר בשירותיה של מנתחת התנהגות מקצועית ומנוסה, שתוכל להתאים לילד את המעטפת הטיפולית לה הוא זקוק. במאמר זה נסקור את החשיבות של מנתחת התנהגות ונבחן את היתרונות שלה.

 

מנתחת התנהגות – קווים לדמותה

מנתחת התנהגות נועדה לבחון את ההתנהגות של הילד, על מנת לאבחן את דפוסי ההתנהגות האופייניים לו. מחקרים רבים שנעשו בתחום, הראו כי התוצאות שלה זוכה ההתנהגות להשפעה באופן ניכר על הסבירות שההתנהגות המדוברת תחזור על עצמה.

הבנה זו חשובה במיוחד בעבודתה של מנתחת התנהגות, מאחר והיא מובילה אותה ליצירת השינוי המיוחל בהתנהגות של הילד. למעשה, כדאי לציין כי מנתחת התנהגות אינה מתמחה רק בעבודה עם ילדים, אלא היא יכולה לסייע גם למשפחות, לקהילות ולארגונים שונים. המטרה המרכזית של מנתחת ההתנהגות היא ליצור שינוי חיובי בחיים של המטופלים שלה ובסביבה שעוטפת אותם.

מנתחת התנהגות – קווים לדמותה

 

התפקיד של מנתחת התנהגות

מנתחת התנהגות משתמשת במגוון רחב של כלים שונים, במטרה לזהות ולהבין את הקשר הקיים בין ההתנהגות של המטופלים שלה לבין הגורמים בסביבה המשמרים אותה. רוב העבודה שלה מתבצעת באמצעות תצפיות והערכות, שנועדו לאבחן את ההתנהגות המדוברת.

כל תוכנית טיפול מותאמת אישית לכל מטופל, על מנת להקנות לו את הכלים להם הוא זקוק וליצור השינוי הנדרש עבורו. מנתחת התנהגות יכולה לסייע לכם במסגרת תוכנית טיפול ביתי, מסגרות שונות של משרד החינוך, הדרכת הורים או הנחיית שילוב. כמו כן, חלק ממנתחות ההתנהגות בוחרות לעסוק בהנחיה של קבוצות חברתיות שונות, ייעוץ שינה או תוכניות גמילה.

 

כיצד לבחור מנתחת התנהגות?

היום ניתן למצוא בארץ מבחר רחב של מנתחי התנהגות, אך יש לזכור כי לכל מנתחת התנהגות יש את ההכשרה והניסיון שלה. לכן מומלץ לבחור מנתחת התנהגות המתמחה בתחום הרלוונטי עבורכם, בין אם מדובר על שילוב במסגרת חינוכית ייעודית, או לחילופין, ייעוץ שינה.

רק מנתחת התנהגות שעוסקת בתחום הרלוונטי עבורכם תוכל לספק לכם את התוצאות הטובות והמקצועיות ביותר. בדיוק כפי שלא תלכו לרופא עור על מנת לטפל בכאבי עיניים, כך חשוב לתת את הדעת על ההתמחות של מנתחת ההתנהגות המתאימה ביותר עבורכם.

 

מנתחת התנהגות המתמחה בילדים

מנתחת התנהגות המתמחה בילדים תדאג קודם כל להכיר את הילד שלכם וללמוד את החוזקות והקשיים שלו. היא תמפה את הפרופיל האישי שלו ואת המיומנויות שיש ברשותו בהשוואה לילדים אחרים בני גילו, תנתח את השיבושים והעיכובים ההתפתחותיים השונים, שעשויים לאפיין ילדים עם צרכים מיוחדים ותבחן את ההתנהלות שלו בכל סביבות החיים הרלוונטיות עבורו. בהתאם לכך, היא תוכל לבנות עבורו תוכנית טיפול ושילוב, שתסייע לשפר את איכות החיים שלו ושל המשפחה שלו.

 

לסיכום

מנתחת התנהגות עובדת בשיתוף פעולה עם ההורים, הילד, המטפלים ואנשי הצוות, המעורבים בטיפול בילד. המטרה היא לשפר את איכות חייו ולהקל על המשפחה.

מנתחת התנהגות המתמחה בילדים

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.