איך מאבחנים את מחלת האנדומטריוזיס ומה הטיפול בה?

תוכן עניינים

אנדומטריוזיס הינה מחלה גניקולוגית של נשים והיא נפוצה אצל 5-10% מכלל הנשים שנמצאות בגיל הפוריות ולמרות זאת, המודעות למחלה הינה נמוכה.

המחלה גורמת לכאבים רבים בזמן המחזור (לכן קשה לאבחן אותה) עד לכדי פגיעה בתפקוד היומיומי.

תסמינים נוספים: כאבי אגן גם לא במחזור, כאבים בעת קיום יחסים, בעיות פוריות וגם הפרעות במערכת העיכול.

 

מחלת האנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס (פנים הרחם) היא מחלה כרונית ודלקתית תלויה באסטרוגן, כאשר תאים דמויי תאי רירית הרחם (הרקמה הפנימית של הרחם) מתפתחים וגדלים באיברים מחוץ לרחם כמו: שחלות או חצוצרות וגם באזור האגן והבטן. מה שקורה בעצם זה שבזמן המחזור, "הדם יוצא" מחוץ לרחם ונדבק לאיברים אחרים וזה מה שגורם לכאבים החזקים.

 

איך מתרחש אנדומטריוזיס

בתוך הרחם ישנה רקמה רירית הנקראת אנדומטריום (ומכאן שם המחלה) ומתי שהיא גדלה אל מחוץ לרחם=אנדומטריוזיס. במרבית המקרים, הנגעים מתפשטים אל האיברים שקרובים לרחם- איברי הרבייה (חצוצרות ושחלות) ולעיתים גם באגן, מעיים, שלפוחית שתן ובמקרים נדירים יגיעו גם רחוק מזה. כאשר האישה מקבלת את המחזור החודשי, פרט לדימום הרגיל, ישנו גם דימום מאותם הנגעים אך בניגוד לדימום ברחם שיוצא אל מחוץ לנרתיק, לדימום מהנגעים אין לאן לצאת וכך נוצרות הידבקויות בין האיברים לבין הנגעים.

 

אבחון המחלה

אבחון אנדומטריוזיס מתחיל בחשד ראשוני אצל הרופא נשים כאשר המטופלת סובלת מחלק מהתסמינים ולאחר מכן היא מופנית למומחה לאנדומטריוזיס. אצל המומחה/מרכז מתמחה למחלה המטופלת עונה על שאלון יסודי ומתבצעת  בדיקה מקיפה כולל אולטראסאונד להערכת מצב האגן. אבחנה סופית של אנדומטריוזיס היא רק בעזרת לפרוסקופיה (כירורגי) שמתבצע בהרדמה מלאה, כאשר מחדירים לבטן (דרך חתך בטבור) סיב אופטי שמצלם את הבטן האגן לחיפוש אחר נגעים חשודים.

 

טיפול במחלה

הטיפול תלוי בחומרת המחלה וברצון של האישה להרות והוא מבוסס על משככי כאבים ו/או ניתוח. הטיפול נחלק לנוגד כאבים, הורמונלי וניתוחי.

טיפול ראשוני נוגד כאבים טיפול בעזרת הורמונים ניתוח
כל חודש בזמן המחזור, שימוש בתרופות נגד כאבים ונגד דלקות. שימוש בהורמונים כדי להפסיק את המחזור ובכך למנוע את הופעת התסמינים והכאבים: גלולות מבוססות פרוגסטרון בלבד אותן נוטלים באופן רציף בלי הפסקה (כדי למנוע הופעת מחזור) או התקן תוך רחמי שגם כן מפריש רק פרוגסטרון. כמו שעושים את הלפרוסקופיה: חודרים לחלל הבטן ומסירים את הנגעים כמה שאפשר.

אם האישה לא מעוניינת להיכנס להריון או היא אחרי הריונות אפשר לבצע גם כריתת רחם ובכך למנוע לצמיתות את המחזור והדימום ללא צורך בשימוש בהורמונים.

אנדומטריוזיס היא מחלה יחסית נפוצה אצל נשים פוריות אך אין מודעות אליה בחברה ולרוב, הנשים שמתלונננת על כאבי המחזור זוכות להתעלמות, מה שמוריד בסיכוי לאבחון. לכן, אם את חושדת שיש לך את התסמינים תפני למרכז מתמחה באנדומטריוזיס.

 

דופק לב

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.