בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות אצל בני נוער

תוכן עניינים

גיל ההתבגרות הוא שלב דרמטי בחייהם של בני ובנות נוער רבים. הגוף משתנה באופן משמעותי, התלות בהורים פוחתת במידה ניכרת ולמעשה כמעט ונעלמת, לאינטראקציות החברתיות יש משקל עצום, הלימודים הופכים לתובעניים הרבה יותר מבעבר והזהות העצמית עדיין לא מגובשת מספיק כדי להוות עוגן.

התוצאה: במקרים רבים ספינת החיים מיטלטלת ויש גם מצבים שבהם בן או בת הנוער מתקשים לראות שישנו גם אופק יציב ומיטיב עבורם. כשזה המצב, מומלץ לפנות לעזרה מקצועית – טיפול רגשי שיספק רגיעה וכלים להתמודדות עם האתגרים השונים.

 

נורות האזהרה שמחייבות פנייה לטיפול רגשי

ישנם מקרים שבהם בן או בת הנוער עצמם מבקשים הכוונה בדמות טיפול רגשי מקצועי. יחד עם זאת בדרך כלל ההורים הם אלה שנדרשים לזהות את המצוקה ולדאוג כי הילדים יזכו לאותה עזרה נחוצה.

סימני האזהרה העיקריים הם הסתגרות, התבודדות, קושי ממשי לייצר אינטראקציות חברתיות טובות, שימוש בסמים ו/או אלכוהול במינונים משמעותיים, הידרדרות בלימודים, שינוי דרסטי במשקל, הפרעות שינה, התנהגות אלימה, תלונות על מצוקות פיזיות שגם לאחר בירור יסודי לא ברור המקור שלהן וחוסר עניין גורף. טיפול רגשי לבני נוער, עם אשת מקצוע מנוסה, מבטיח מענה מלא לכל אחת מהתופעות הנ"ל.

 

הדגשים העיקריים של טיפול בבעיות רגשיות בגיל ההתבגרות

על-מנת שהטיפול יניב את התוצאות המקוות, נדרשת פתיחות מלאה מצד בן או בת הנוער. זהו אתגר משמעותי עבור המטפלת, מפני שהמתבגרים עלולים להתנגד לתהליך, בין אם באופן מודע ובין אם לא מודע. אשת מקצוע מיומנת תדע למוסס את ההתנגדות, כשבכל מקרה המרחב הבטוח, היעדר השיפוטיות והביקורת והקשב הרגיש לבן או בת הנוער יוצרים יחסי אמון ומובילים לכנות.

דגש שני הוא שילוב ההורים בתהליך. אם במסגרת טיפול רגשי לילדים ההורים הם תמיד חלק בלתי נפרד מהטיפול, ולפעמים אף נוכחים פיזית בקליניקה במהלך המפגש עם הילד, טיפול במתבגרים מצריך איזון עדין – ההורים עדיין אחראים (כולל מבחינה חוקית, עד גיל 18), אבל במקביל ישנה חשיבות רבה לפיתוח וטיפוח העצמאות של בן או בת הנוער.

 

שיטות טיפול אפקטיביות בבעיות רגשיות של בני נוער

השיטות המומלצות לטיפול בבעיות רגשיות בגיל צעיר הן CBT ואימון אינטגרטיבי. CBT הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי שמתמקד במחשבות של המתבגרים ובפעולות שהם מבצעים. שינוי דפוסי החשיבה מוביל לשינוי ההתנהלות, ושינוי ההתנהלות מייצר תגובות חדשות מהסביבה ולכן סט האמונות משתנה – כך שזוהי סינרגיה רבת עוצמה.

אימון אינטגרטיבי עוסק במכלול המרכיבים המשפיעים על ההתנהגות: תחושות, רגשות, כוונות, דיבור, אמונות ועוד. הטיפול ההוליסטי מעלה את מפלס המודעות העצמית ועוזר למתבגרים להתחבר לעצמם ולמצוא בתוכם חוזקות רלוונטיות. המכנה המשותף הוא שניתן להגיע לשיפור ניכר באיכות החיים גם בתהליך ממוקד וקצר מועד יחסית.

טיפול רגשי לילדים

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.