ילדים עם צרכים מיוחדים – מה חשוב לדעת על צורת ההתמודדות איתם?

תוכן עניינים

גידול משפחה הוא עסק מורכב, המצריך רגישות לצד סיבולת גבוהה, יכולת התמדה לצד אהבה אינסופית, הענקת חום ותמיכה לצד יכולת להגן על המשפחה מכל פגע ועוד.

כאשר נוספים על אתגרי ההורות המקובלים גם אתגרים הכרוכים בגידול ילד עם צרכים מיוחדים, ההורים עלולים למצוא את עצמם שחוקים, מותשים ועל סף אפיסת כוחות.

איך מתמודדים?

 

מנגנוני חוסן

מחקרים רבים אשר נעשו בתחום מראים כי הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מפתחים מנגנוני חוסן, המאפשרים להם להתמודד עם הסיטואציה המורכבת.

אבל רגע לפני שהמנגנונים הללו מתחילים לפעול, ההורים צריכים לעבור דרך כמה שלבים לא קלים, של סערת רגשות, כדי להגיע לבסוף להשלמה וכדי למצוא את הכוחות הנחוצים להתמודדות מוצלחת.

 

גישה ביצועית

אחד המנגנונים הבולטים והמוצלחים הוא גם המנגנון המאפשר לאנשים להתמודד עם מצבי משבר, לחצים כבדים ואף טראומות והוא המנגנון המספק את היכולת לפעול ביעילות, למרות הלחצים.

התמקדות בפעולה יעילה מאפשרת דחיקה של הרגשות הקשים ולכן גם מאפשרת תפקוד יעיל יותר, במיוחד כאשר יש צורך לפעול מול הרשויות ולתפקד ברמה גבוהה, הנדרשת כדי לשמור על תפקוד מלא של משפחה הנמצאת בקשיים.

 

תמיכה רגשית – נפשית

תמיכה רגשית ונפשית עבור הורים לילדים עם צרכים מיוחדים היא קריטית, בעיקר כאשר מדובר על הורים שצריכים להתמודד בכוחות עצמם עם האתגרים הבלתי רגילים הנקרים בדרכם לאורך תקופת גידול הילדים.

לא מדובר בהכרח על פגישות עם פסיכולוגים, אם כי פגישות כאלה יכולות לסייע ולהקל במידה עצומה, אלא דווקא בתמיכה של קבוצות הורים המתמודדים עם אותם אתגרים, חברות בקבוצות כאלה בפייסבוק, או בחיים האמיתיים, לצד מעגל חברים ומשפחה תומך, יכול להקל במידה רבה על הקושי הרגשי.

 

מעגל תמיכה פרקטי

לצד התמיכה הרגשית, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים זקוקים גם לכל עזרה אפשרית בתפקוד היומיומי. משום כך, כל עזרה אפשרית מחברים ומשפחה יכולה להקל במידה עצומה.

הסעות, ניקיון, הכנת ארוחות ולמעשה עזרה בכל המטלות היומיומיות הרגילות, שיש לכל משפחה שאינה צריכה להתמודד בנוסף – גם עם טיפול בילדים מיוחדים.

 

רכישת ידע

ידע הוא אחד האמצעים החשובים לרכישה של תחושת שליטה במתרחש. הוא מאפשר להורים להבין כיצד להתמודד עם סוגים שונים של בעיות, תוך למידה של מידע חדש וחשוב, אשר יכול בתורו לסייע להם לקבל למשל את סל הזכאות שלהם מהמדינה, כמו גם דרכים חדשות להתמודד עם קשים קיימים.

 

לסיכום

אין להקל ראש באתגרים העומדים בפני הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. יחד עם זאת, ניתן למצוא שפע של אפשרויות לקבלת תמיכה ,סיוע, עזרה – מהמדינה, עמותת קול הזכויות ומעמותות שונות, מהסביבה הקרובה ועוד.

כל אלה מספקים אנרגיה חיונית להתמודדות עם אתגרי היומיום ומגדילים את סיכויי ההצלחה של הילדים ושל המשפחה.

למה קשה לשמור על תזונה נכונה עבור ילדים עם צרכים מיוחדים

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.