כיצד אפשר לאמוד את לקות השמיעה?

תוכן עניינים

לקות שמיעה היא אחת מהבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר המקשות על החיים והשגרה של הסובלים ממנה באופן יום יומי. אם אתם חוששים שמתפתחת לכם או למי מהסובבים אותכם לקות שמיעה, המאמר הזה בדיוק בשבילכם. 

בניגוד לבעיות רפואיות אחרות המקשות על חיינו, לקות שמיעה יכולה להיות ערמומית ומסתורית במיוחד. הסיבה לכך היא שלרוב לקות שמיעה מתפתחת בהדרגה ובאיטיות, ובלי שאנחנו שמים לב השמיעה שלנו הגיעה למצב המצריך עזרה רפואית. בשביל שנוכל להבין יותר טוב איפה אנחנו עומדים, חשוב להבין מה היא בכלל לקות שמיעה, ממה היא נובעת ואיך ניתן לטפל בה.

 

מה הם הגורמים ללקות שמיעה?

ברוב המקרים, ניתן לחלק לקויות שמיעה לשני סוגים עיקריים בהתאם לגורם הראשי שלהם: לקות שמיעה הולכתית ולקות שמיעה עצבית. לקות שמיעה הולכתית מתאפיינת בהפרעות בהולכת גלי הקול אל אזור האוזן הפנימית, לרוב כתוצאה מנזקים פיזיים באוזן החיצונית או התיכונה. הסיבות העיקריות ללקות שמיעה מסוג זה הן הצטברות של שעווה באוזניים וחסימה של תעלת השמע, חור בעור התוף, הצטברות של נוזלים ונזקים בעצמות האוזן התיכונה.

לקות שמיעה עצבית נגרמת לרוב מפגיעה במסלולים העצביים בתוך המוח או בעצבי השמיעה. אצל מבוגרים, לרוב נראה לקות שמיעה עצבית הנגרמת כתוצאה ממחלת הפרסביאקוזיס הגורמת לאובדן של תאי השערה באוזן הפנימית, אשר נפוצה במיוחד בגילאים מבוגרים.

יכולה להגרם לקות שמיעה עצבית גם כתוצאה מזיהומים ומחלות ויראליות שונות, חשיפה לרעשים חזקים, ושימוש בחומרים ותרופות שונות. כמו כן, ישנם גם ליקויי שמיעה גנטיים, המועברים בתורשה בין דור לדור עקב מוטציה בגנים מסוימים האחראיים על מבנה האוזן.

לקות שמיעה

מה הם הסימנים המעידים על לקות שמיעה?

אצל בוגרים, לרוב נוכל לשים לב בעצמנו שאנחנו או הסובבים אותנו סובלים מבעיות בשמיעה, כך שנוכל לגשת לבדיקה רפואית במקרה הצורך. הבעיה האמיתית מתעוררת כאשר יש חשש שלילדים ותינוקות מתפתחת לקות שמיעתית, אליה הם בכלל לא מודעים.

אצל תינוקות, הסימנים הבולטים ביותר ללקות שמיעה הם חוסר יחס לרעשים חזקים וחוסר מענה לקריאות בשם התינוק. כמו כן, עיכוב בהתחלת יצירת שפה מהווה סימן אפשרי ללקות שמיעה.

 

מה הם הפתרונות הטובים ביותר ללקות שמיעה?

למרבה המזל, ישנם מגוון פתרונות רפואיים יצירתיים ונוחים במיוחד להתמודדות עם לקויות שמיעה ברמות קלות וגבוהות גם יחד. מכשירי השמיעה החדשניים היום מאפשרים לאנשים הסובלים מלקות שמיעה לחיות באופן שגרתי ורגיל לחלוטין בנוחות מקסימלית, ולהנות מהצלילים של העולם בדיוק כמו כל אחד אחר.

במקרים מסוימים, ייתכן שאפילו לא יהיה צורך במכשיר שמיעה, במיוחד אצל ילדים צעירים, בהם ניתן לעיתים לטפל דרך שיקום אצל קלינאי תקשורת. חשוב לזכור שלקות שמיעה אינה גזירת גורל, וניתן לחלוטין לחיות איתה בנוחות ובהנאה. מומלץ להיוועץ עם מומחים ואנשי רפואה רלוונטיים בשביל להבין יותר טוב מה הפתרונות המומלצים ביותר עבורכם.

לקות שמיעה

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.