למה משמש ציוד סטומה?

תוכן עניינים

עבור אנשים רבים שחיים עם סטומה, עלות הציוד הדרוש מהווה נטל כלכלי קבוע. למרות העובדה שסטומה היא הכרח רפואי, תוכניות ביטוח וסיוע של הביטוח הלאומי – אינן תמיד מספקות מספיק כיסוי העלות של האביזרים והאספקה הדרושים לטיפול נאות בסטומה.

חוסר כיסוי זה יכול להקשות על אנשים עם סטומה להרשות לעצמם את הציוד שהם צריכים כדי לשמור על בריאותם ואיכות חייהם. בטקסט שלפניכם נחשוף אתכם למה משמש ציוד סטומה, איפה אפשר להשיג אותו (גם אם אין לכם הרבה כסף) ועוד מידע רב וחשוב בנושא סטומה.

 

למה משמש ציוד סטומה

ציוד סטומה משמש לאנשים עם סטומה, שהיא פתח בבטן המאפשר סילוק פסולת מהגוף לאחר ניתוח להסרת המעי הגס או זיהום בפי הטבעת. הציוד כולל שקית סטומה, הנצמדת לעור מסביב לסטומה לאיסוף הפסולת, ואביזרים שונים כגון מסירי דבק, מחסומי עור ותמיסות ניקוי. הציוד משמש לסיוע בניהול ותחזוקת הסטומה, ולשיפור איכות החיים של אנשים החיים עם סטומה.

 

איפה אפשר להשיג ציוד סטומה

ניתן להשיג ציוד סטומה ממגוון מקורות, למשל בית המרקחת של קופת החולים. בתי מרקחת רבים, בדגש על בתי המרקחת של קופות החולים, מחזיקים במלאי שלהם גם ציוד רפואי – כולל ציוד סטומה. בדרך כלל, בתי מרקחת של קופת החולים יהיו צמודים למרפאה, כך שאולי אפילו תוכלו להתייעץ עם רופאה או אחות מומחית בנוגע לציוד שאתם קונים.

בנוסף, כיום לא מעט מהקניות שלנו אנחנו עושים דרך קמעונאים מקוונים. ישנם קמעונאים מקוונים רבים המתמחים בציוד סטומה, למשל גאמידה care. לעיתים קרובות הם יכולים להציע מגוון רחב יותר של מוצרים מאשר בתי המרקחת. במידה ורכישת ציוד הסטומה מכבידה עליכם כלכלית, ניתן לפנות למגזר השלישי – עמותות, גמ"חים או וואקף – שמחזיקים בציוד רפואי במחיר מוזל.

 

סטומה זמנית וסטומה קבועה

עבור חלק מהאנשים שעברו ניתוח סטומה, הסטומה היא זמנית בלבד. בהמשך הם יעברו ניתוח היפוך, כלומר המנתח יסגור את הסטומה ויחבר מחדש את החלקים הנותרים של המעי. אולם, לחלק מהאנשים עשויה להיות סטומה קבועה שתישאר איתם לשארית של חייהם.

ישנם שני סוגי ניתוח סטומה – קולוסטומיה ו-אילאוסטומיה. בעוד שניתוח קולוסטומיה מאפשר ניתוח היפוך, בניתוח אילאוסטומיה – במרבית המקרים – הסטומה תהיה קבועה. סוג הניתוח נקבע לפי חוות דעתו של הרופא, מצבו הפיזי של המטופל ועוד מספר שיקולים. כל סוגי הסטומה הם מאתגרים.

 

סיכום

לסיכום, סטומה היא אירוע מפנה בחייו של אדם. מעבר לקושי הרפואי, נוצר גם קושי נפשי בשל הטלטלה שחווה החולה. בנוסף לכך, רכישת ציוד סטומה – שהיא הכרחית בדיוק כמו שאדם בריא חייב ללכת לשירותים מספר פעמים ביום – יכולה ליצור קושי רפואי. ציוד סטומה ניתן לרכוש באינטרנט או מבית המרקחת. במידה ומדובר בסטומה קבועה, ועלויות רכישת ציוד הסטומה יוצרות נטל – מומלץ לפנות למגזר השלישי לקבלת התמיכה שמגיעה לכם.

ציוד סטומה

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.