מה זה דיברטיקוליטיס ואיך מטפלים בו?

תוכן עניינים

דיברטיקוליטיס הוא למעשה זיהום או דלקת של כיסים שיכולים להיווצר במעיים שלכם. שקיות אלו נקראות דיברטיקולה. השקיות בדרך כלל לא מזיקות והן עשויות להופיע בכל מקום במעיים שלכם. אם יש לך אותם מבלי סימפטומים נוספים, יש לך דיברטיקולוזיס. אך אם הם נדבקים או מודלקים, יש לך דיברטיקוליטיס. לפעמים, דיברטיקוליטיס הוא מינורי ולא נדרש לטיפול מיוחד. עם זאת, הוא עשוי להיות חמור, עם זיהום או ניקוב מסיבי (הרופא שלך יקרא לזה קרע) של המעי.

 

התסמינים של דיברטיקוליטיס

ניתן לקבל את הדיברטיקולטיס מבלי לדעת על כך בכלל. הדיברטיקולה לרוב אינה כואבת וגורמת לתסמינים מועטים, אם בכלל.

עם זאת, קיימים מקרים בהם ניתן להבחין בתסמינים יותר מובהקים. כך למשל, התכווצות בצד שמאל של הבטן שלכם שחולפת לאחר פליטת גזים או יציאות. סממן נוסף עשוי להיות דם אדום ובוהק ביציאות אותם אתם נותנים. וכמובן, התסמין הבולט ביותר לדיברטיקוליטיס אשר הכי פחות אינדיקטיבי הוא כאבי בטן חזקים וחום (כיוון שעשויים להשתייך למחלות אחרות).

 

סוגי דיברטיקוליטיס

דיברטיקוליטיס עשוי להיות חריף או כרוני.

הצורה החריפה:

בהינתן קיום הצורה החריפה, ייתכן שיש לכם התקף חמור אחד או יותר של זיהומים ודלקות.

הצורה הכרונית:

בדיברטיקוליטיס כרוני, הדלקת והזיהום עלולים לרדת אך לעולם לא להיעלם לחלוטין. עם הזמן, הדלקת עלולה להוביל לחסימת מעיים שעלולה לגרום לעצירות, צואה דקה, שלשולים, נפיחות וכאבי בטן. אם החסימה נמשכת, כאבי הבטן והרגישות יגדלו, ועשויים להרגיש בחילה בבטן או תופעות רבות של קיא.

 

טיפול בדיברטיקוליטיס

הטיפול בדיברטיקוליטיס נעשה לרוב על ידי שינוי תזונתי ואנטיביוטיקה ובמקרים חמורים ניתוח. מקרים קלים מטופלים באמצעות מנוחה במיטה, מרככי צואה, תזונה נוזלית, אנטיביוטיקה, שימוש באמצעים כמו משחות לכאבי שרירים וכן טיפול טבעי לדיברטיקוליטיס ועוד. במקרים חריגים וקשים יותר עשוי להידרש אשפוז שעשוי אף לכלול ניתוח להסרת החלק הנגוע במעי.

 

מה גורם לדיברטיקוליטיס

עד היום, לא ממש ברור מה הגורם המרכזי להתפרצות הזיהום. ינשם מספר מחקרים המצביעים על כך שהגנים המולדים עשויים להיות רלוונטיים ומהם נובעת הדלקת. עם זאת, ישנם מספר דברים שעשויים להוביל לדלקת – השקיות על המעיים שלכם נדלקות או נדבקות כשהן נקרעות או נחסמות על ידי צואה. כך, אם יש לכם יותר חיידקים 'רעים' מאשר חיידקים 'טובים' במעיים, זה עלול לגרום לכך.

יתרה מכך, הסיכויים שלכם לחלות בדיברטיקוליטיס עולים עם הגיל. זה שכיח יותר אצל אנשים מעל גיל 40. גורמי סיכון אחרים כוללים עודף משקל, עישון סיגריות, חוסר בפעילות גופנית, אכילת בשר אדום בכמות רבה ומיעוט סיבים תזונתיים.

 

לסיכום

אם יש לכם דיברטיקוליטיס, אתם עשויים שלא להרגיש אותו כלל. עם זאת, במידה שהוא קיים בתצורה היותר חמורה שלו – אנחנו ממליצים לכם להסתכל על הסקשן של הטיפול וליישם הצעות כמו שימוש בתרופות טבעיות ופעילות גופנית. מאחלים לכם רפואה שלמה!

מִשְׁחָה

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.