שיטות הטיפול השונות- איזה טיפול רגשי יכול להתאים עבורי?

תוכן עניינים

הקדמה

עולם הטיפול הנפשי רחב, מגוון ומציע כיום סוגים רבים ושונים של סיוע אפשרי לאדם המחפש מענה רגשי. אנשים רבים המחליטים לפנות לסיוע, עלולים למצוא עצמם מבולבלים ומתלבטים אל מול סוגי הטיפול השונים ואל מול מטפלים רבים.

חשוב לזכור כי מטרת העל של הטיפול הינה לסייע בשיפור איכות החיים של האדם. ישנם מטפלים רבים ובחירת המטפל עצמו חשובה לא פחות מסוג הטיפול. במאמר זה מוצגות שלוש שיטות טיפול עכשוויות בולטות, היכולות לסייע בסדר ראשוני בנושא.

 

טיפול פסיכודינאמי

הגישה ה"קלאסית" ביותר בעולם הנפש הינה הגישה הפסיכו דינאמית. זיגמונד פרויד, שם שוודאי מוכר לחלקכם, הינו האדם שייסד ועיצב גישה זו. הגישה למעשה מאחדת מספר זרמים בפסיכולוגיה, הנכנסים כולם תחת אותה תיאוריית על. בבסיס הגישה, ישנה הנחב כי ישנו רובד לא מודע בנפש האדם. רובד זה הינו המניע של התגובות הרגשיות וההתנהגויות שלנו.

טיפול נפשי הדוגל בגישה זו, מבקש לסייע למטופל להגיע לרובד לא מודע זה ובעזרת כך להבין את מקור התגובות הרגשיות וההתנהגויות המנהלות אותו. טיפול זה מתאפיין בשיח ועיבוד חוויות העבר של המטופל. טיפול דינאמי עשוי לסייע במקרים בהם האדם חווה משבר, אובדן, חוסר אוריינטציה וקשיים בזהות ובערך העצמי.

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

גישה נוספת שהפכה פופולארית בשנים האחרונות, הינה הגישה הקוגניטיבית התנהגותית, או בשמה השני "CBT". גישה זו מבוססת על ההנחה כי ההתנהגויות שלנו מבוססות על עולם מחשבות ואמונות ומונעות מהן.

הדגש בטיפול זה אינו על ניתוח ועיבוד חוויות העבר כמו בטיפול הפסיכודינאמי, אלא על התנהגויות עכשוויות המפריעות לאדם בהתנהלותו היומיומית. עיקר הטיפול עוסק בשאלה כיצד ניתן למגר ולשנות את אותן ההתנהגויות במטרה לשפר את איכות חייו של האדם.

בשיטה זו ניתנות למטופל משימות שונות שעליו לבצע מחוץ לשעות הטיפול, שמטרתן לשנות את דפוסי המחשבה המגבילים ודפוסי ההתנהגות המקשים. טיפול זה ניתן לרוב לאנשים המתמודדים עם הפרעות חרדה, דיכאון, פוביות, OCD וגם לאנשים החווים קשיים מהותיים בקיום שגרת היומיום בגלל זיבות אלו ואחרות.

 

טיפול ביופידבק

ביופידבק, הינה גישה המשלבת בין תובנות נפשיות לתובנות ביולוגיות. שילוב זה מכוון למוך בחיבור בין תגובות פיזיולוגיות לנפש האדם. טיפול זה במקרים רבים נלווה לליווי רגשי פסיכולוגי אך יכול להוות גם כטיפול רגשי בזכות עצמו.

במסגרת הטיפול מתיידד ומכיר המטופל את לחץ הדם, קצב הלב ומשתנים נוספים המושפעים ממצבו הרגשי בעת לחץ או שינוי רגשי. המטופל לומד לזהות את תגובותיו ולומד לעבוד על וויסותן בזמן אמת. טיפול זה מומלץ לאנשים המתמודדים באופן לקוי המקשה על התנהלותם עם מתח, חרדה, בעיות שינה ועוד.

 

לסיכום

כיום מרבית המטפלים אינם מחזיקים בשיטת טיפול אחת, אלא מתבססים על שילוב הגישות והזרמים השונים ויוצרים גישה אקלקטית. כך עושים גם במקום כמו מרכז להפרעות אכילה  לכל קושי וצורך נפשי ישנן מגוון שיטות שיכולות לסייע. החיבור בין המטפל והמטופל והתאמת הטיפול לצרכי המטופל, הם שיקבעו את טיב הטיפול ואת הצלחתו. אווירת טיפול מכילה, מכבדת והדדית היא שתאפשר לטיפול להשפיע ולהצליח.

טיפול רגשי

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.