שלבי ההתפתחות לפי אריקסון – כל מה שרציתם לדעת

תוכן עניינים

כל איש חינוך יכול לדקלם לכם מתוך שינה את שלבי ההתפתחות לפי אריקסון שנחשב להוגה חשוב. בתור בעלי תואר שני בחינוך ומומחים בתחום, החלטנו להוציא מדריך שעוסק בשלבים אלו, כדי להנגיש את המידע גם עבור מי שלא עוסקים בתחום החינוך. אנו מזמינים אתכם לקרוא את המדריך המקוצר שיאפשר לכם להבין במילים פשוטות את שלבי ההתפתחות לפי אריקסון.

 

תכירו את הרקע לכתיבת המדריך

המדריך הנוכחי עולה לאחר שנכחנו בוויכוח שאירע בין שני אנשים. האחד הציג את שלבי ההתפתחות לפי אריקסון הנכונים, בעוד השני בכלל הציג את שלבי ההתפתחות המינית של פרויד. ראוי לציין כי יש קשר בין השניים. שכן, אריקסון ביסס את השלבים שלו על אלו של פרויד. אך בעוד פרויד מדבר על 3 תקופות, אריקסון מתמקד ב – 5. המדריך הנוכחי נכתב כדי להראות לשניים מי מהם הצודק.

 

השלב ה – 1 לפי אריקסון: השלב האוראלי סנסורי

אי אפשר לכתוב מדריך מקיף על שלבי ההתפתחות לפי אריקסון ולא לציין את השלב האוראלי סנסורי. זהו השלב שמתרחש בשנת החיים הראשונה של כל תינוק. הוא בעצם לומד איך לבלוע ולהכיר את העולם דרך החושים. התינוק צריך לקבל את הצורך הבסיסי האוראלי כדי שהוא יוכל לגדול להיות מבוגר עם תחושת תקווה חיובית לגבי העתיד שלו.

 

השלב ה – 2 לפי אריקסון: השלב השרירי אנאלי

שלב זה מתקיים בגילאי שנתיים – שלוש. השלב מאופיין במשימה פיזיולוגית שנוגעת לשליטה על הסוגרים של הגוף. זה השלב שבו הפעוט לומד לאחוז בחפצים וגם לעזוב אותם לפי דרישה מצד הסביבה. המשימה של שלב זה היא להשיג אוטונומיה. ברגע שזו מושגת אפשר לראות שהפעוט משיג את המעלה של כוח רצון חופשי ועצמאות.

 

השלב ה – 3 לפי אריקסון: השלב התנועתי גניטלי

שלב זה מתקיים בין הגילאים 3 – 5. המשימה פה היא להשיג יוזמה. הרי הילד הופך להיות פעיל ואקטיבי יותר. הוא לוקח אחריות על כל מיני דברים והוא כבר מבצע אינטראקציות עם ילדים נוספים ומטפל באחיו. חשוב מאוד לאפשר לילד להציג מטרות ולהתקדם לעבר ההגשמה שלהן ללא חשש מעונש.

 

השלב ה – 4 לפי אריקסון: שלב החביון

שלב זה כולל משבר של יצרנות אל מול נחיתות. כאשר המעלה היא תחושת היכולת. מדובר בשלב שמתקיים בין הגילאים 6 ל – 11.בשלב זה צריך לתת לילד את התחושה שהוא מסוגל לבצע דברים גם אם הוא חווה משבר בדרך.

 

השלב ה – 5 לפי אריקסון: שלב ההתבגרות

שלב ההתבגרות מתקיים בין הגילאים 12 ל – 18 והוא מאפשר למתבגר לבחון זהויות ותפקידים שונים. כאשר המטרה הסופית היא לצאת מהשלב עם זהות מגובשת ואישיות.

 

לסיום

עד כאן 5 שלבי ההתפתחות לפי אריקסון שאתם צריכים להכיר מקרוב. כעת, כשיש לכם את המידע, תוכלו להכיר את הילד שלכם מקרוב.

שלבי התפתחות

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.