COG FUN – תוכנית קונטיבית תפקודית לילדים – חוויה אישית

תוכן עניינים

לקחתי את בני בן ה- 8 לטיפול COG FUN, זה טיפול ישראלי מוכח מחקרית לטיפול לילדים עם הפרעת קשב וריכוז, למי שמתלבט או לא שמע על זה, אני כאן בשביל לספר ובנוסף, עברה שנה מהטיפול אז יש לי גם אינדיקציה למה קורה לאורך זמן, מתלבטים, מתעניינים? הנה זה בא:

 

למה הלכנו לטיפול?

ערב נחמד, כל אחד מהילדים מעסיק את עצמו, אני מתקשרת לאחל מזל טוב לחברתי ואז תומר בן ה- 8 שלי שואל איפה יש בטריות לגיימבויי שלו, אמרתי לו. הוא מחפש שם, לא מוצא, אז הוא שופך את כל תכולת המגירה על הרצפה, הכל מתפזר, אני צועקת עליו שיאסוף, הוא מסביר שהוא מחפש בטריות, אני עונה שיאסוף קודם ואז אני אביא לו, הוא אומר שאין לו כוח לאסוף, אני מתעצבנת ואומרת שאם הוא לא אוסף – אין בטריות, והוא בתגובה מעיף את הגיימבוי שלו למרחק ומנפץ אותו.

נשברתי

התקשרתי לחברה שהיא גם פסיכולוגית ושאלתי אותה אם לבן שלי יש בעיות התנהגות קשות, או שזה נורמלי? ומה אני כאימא יכולה לעשות עבורו? רציתי עזרה אבל לא ידעתי למי לפנות. היא שאלה אותי שאלה אחת "הבן שלך אובחן עם ADHD?" עניתי שכן ושהוא מקבל תרופה בבוקר ובכיתה הוא מקסים, והוספתי שאני לא מתכוונת לתת לו עוד תרופה גם לבית. ואז היא המליצה לי על COG FUN (קוג פאן) וחיינו השתנו.

 

מה זה COG FUN?

לפני שהלכתי לטיפול עם תומר ביררתי קצת. אז ככה: COG FUN זה טיפול קוגניטיבי תפקודי  (Cognitive Functional Intervention) עם הרבה FUN – כיף.  הטיפול ניתן בהתפתחות הילד עד גיל 9 ובגילאים מבוגרים יותר באופן פרטי. הטיפול מועבר על ידי מרפאים בעיסוק ועוזר לילדים, למתבגרים ולמבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז מאובחנת.

הטיפול הוא המצאה ישראלית, ופותח בבית הספר לריפוי בעיסוק של האוניברסיטה העברית בראשות פרופ' עדינה מאיר.

מכיוון שלקחתי את בני לטיפול אני אפרט על ההתערבות הניתנת לילדים בלבד.

 

למה זה עוזר?

עוד קצת מידע: טיפול בשיטת COG FUN עובד על טיפול "בתפקודים ניהוליים" – היכולת של המוח לנהל מצבים. נדמה זאת למנהל מפעל, על מנת להצליח הוא צריך לבצע תפקידים רבים: לפקח על כל העובדים ולבקר אותם, לתכנן מערך עבודה, לעצור מסיחים ולעורר עובדים עצלנים.

בדומה למנהל מפעל, כל אדם הוא המנהל של חייו ומשתמש "בתפקודים ניהוליים" על מנת למצות את הפוטנציאל שלו.

 

מהם תפקודים ניהוליים?

עיכוב תגובה – היכולת לעצור ולהמתין, לדוגמה תומר שלי התקשה לתת לבעלי ולי לשוחח והתערב בשיחות מבוגרים, תומר ענה את כל התשובות ששאלתי את אחותו הקטנה. והעיף את הגיימבוי האהוב שלו כי לא קיבל בטריות.

בקרה – תומר התקשה לסדר מערכת, והתקשה להביא לי את הקניות המדויקות גם כשאני שולחת אותו עם פתק.

מעברים – הבוקר אח, הבוקר! עד שקם, עד שמתלבש, עד שיוצא מהבית… ובערב, עד שנכנס להתקלח, עד שיוצא מהמקלחת, עד שנרדם…

גיוס כוח – "אין לי כוח" כמה נפוץ! אין לו כוח לסדר, אין לו כוח להכין שעורים.

תכנון – רעיונות מעולים ויצירתיים וקושי בביצוע, לדוגמה תומר רצה להכין לבעלי הפתעה ליום ההולדת, אז הוא הכין שלט ענק וקישט אותו מדהים וכתב עם טוש "לאבא מזל טו" ואז נגמר לו המקום בדף. אגב, לסדר את החדר זה גם תכנון.

 

מה עושים בטיפול COG FUN?

הגענו להתפתחות הילד ופגשנו את הילה המרפאה בעיסוק המדהימה, בהתחלה היינו בראיון ארוך, בעלי ואני וסיפרנו לה על תומר והיא סיפרה על השיטה.

ואז הילה פגשה את תומר, ומכאן התחיל החלק הכיפי באמת: הם הכינו יחד קופסת הצלחות, והכניסו לתוכה פתקים בהם כתובות הצלחות של תומר, לדוגמה "תומר יודע לנגן באורגן" ואפילו "תומר יודע לטפל בבעלי חיים", או "תומר יודע לשרוק" הוא היה מאושר. בבית הוספנו לו בעלי ואני עוד הצלחות והתחלנו לשים לב שתומר מוותר לאחותו הקטנה, שתומר עוזר לסדר את הקניות, גילינו שתומר שלנו מקסים, טוב לב, מצחיק, ועוזר.

ואז הילה התחילה ללמד אותו לעצור, לעכב תגובה, היא השתמשה בהמון משחקים ואימנה את היכולת שלו לעצור, במקביל המשכנו למלא את קופסת ההצלחות שלו בפתקים של "הצלחתי לעצור!"

בהמשך הטיפולים הילה לימדה את תומר לבקר את עצמו, להכין מערכת כראוי, להצליח לשמור על החפצים בקלמר ולהתארגן בבוקר במהירות. והכל על ידי משחקים ועם שיתוף פעולה ועבודת צוות של תומר ושלנו.

ולסיום הילה לימדה את תומר שיטות לגיוס כוח להכנת שעורי בית! תודה הילה!

אחרי 17 מפגשים סיימנו את הטיפול.

 

למי מתאים טיפול COG FUN?

הילה הבהירה לי שיש שלושה תנאים:

  1. ילד שמאובחן עם הפרעת קשב וריכוז. (יש דוח מרופא מורשה)
  2. ילד שיכול לדבר ולתקשר
  3. הורים מעורבים ופנויים רגשית ופיזית לעשות את התהליך כי הרוב נופל על ההורים.

 

כיום

עכשיו אנחנו שנה אחרי טיפול COG FUN. תומר נשאר תומר, הוא עדיין עם ADHD (והילה הבהירה שזה לא הולך לעבור, זה כאן כדי להישאר). עדיין יש לתומר קשיים, אבל עכשיו יש לנו ולו כלים להתמודד! הילה נתנה לנו (ההורים ותומר) מלא טיפים להצליח לעבור את היום בשלום, לימדה אותו לעכב תגובה ולא "לפעול מהבטן" לימדה שיטות להתארגנות בבוקר, שיטות לגיוס כוח להכנת שיעורים ושיטות להכנת מערכת ומעבר על רשימות. גיליתי את הבן שלי מחדש וגם הוא גילה את עצמו.

 

תלמידים

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.