איך מאבחנים חרדה אצל מבוגרים

תוכן עניינים

כנראה שאין אדם, שלא חווה מימיו התקף חרדה. ישנם אנשים שזה יקרה להם פעמים בודדות, הם אפילו לא יתעמקו בזה וימשיכו עם חייהם כרגיל.

וישנם אנשים אחרים, שהתקף חרדה אחד, יביא איתו התקפי חרדה נוספים וישנה את אורח חייהם, כפי שהכירו עד כה.

אם אתם נמנים עם הקבוצה השנייה, אנשים שצמד מילים "התקף חרדה" הוא כבר מציאות, הכתבה הבאה היא בשבילכם.

 

 למה זה קורה לנו

עם השאלה הזאת פנינו אל אורי פוקס , מומחה ומטפל בהתקפי חרדה. לדבריו, התקף חרדה, אם לא נתעמק מדי במונחים רפואיים, זהו מצב שבו הורמונים מסוימים מופרשים אל מחזור הדם שלנו. זו תגובה רגילה של הגוף לגירוי כזה או אחר, מה שהופך את המצב ללא תקין, זה שהגוף מפרש לא נכון סיטואציה מסוימת, רואה סכנה במקום שאין בו סכנה. הגוף שלנו, משחר הימים, בנוי להגיב לסכנה ב2 צורות –  להילחם או לברוח. כאשר הוא "קורא" לא נכון את המצב ומכין אותנו לתגובה לא נחוצה, אנחנו חווים התקף חרדה, שמלווה בכל הסימפטומים המוכרים – הזעה, רעידות, דפיקות לב וכדומה.

 

 שיטות להרגעה עצמית

דבר ראשון והחשוב ביותר הוא הסדרת הנשימה. נשימה נכונה נעשית מהבטן ולא מהחזה, כאשר נשימה אורכת כ4 שניות ונשיפה היא ארוכה יותר, כ8 שניות. ברגע שאנחנו מתמקדים בלנשום נכון, אנחנו גם מסבים את תשומת הלב שלנו לדבר שונה מאותה הרגשת חרדה, וזה מסייע לנו בהרגעה עצמית.

שיטה נוספת, טובה לא פחות, היא שיטת ההשתרשות. רגליים יחפות שנוגעות בקרקע מוצקה ויציבה, התבוננות מסביב ותשומת לב לחפצים מסביבנו – כל זה עוזר לנו לשוב אל עצמנו.

ולבסוף, אם רואים שאף אחת מהשיטות לא עוזרת, אפשר בהחלט להשתמש בכדור הרגעה. מה שחשוב לזכור במקרה זה, שאומנם כדור יפתור לנו את הבעיה זמנית, אך הוא מטפל רק בתסמינים ולא בבעיה עצמה.

 

 טיפול פסיכולוגי

כאמור, הבעיה היא תמיד עמוקה יותר מהתקף, שהוא בסך הכל תסמין. קיים סיכוי שיש בנו פחד בלתי נשלט מסיטואציה מסוימת, חוויה טראומטית כלשהי שעברנו או רגש שאותו אנחנו מדחיקים, לעיתים אפילו בתת מודע. על מנת לפתור את הבעיה, צריך לרדת לשורש הבעיה.

 

 טיפול פסיכולוגי לכל החיים

לא בהכרח. כמובן ישנם אנשים שיצטרכו את הליווי הפסיכולוגי לאורך הזמן, אך השאיפה של המטפלים היא להקנות למטופלים שלהם את הכלים להתמודדות עם אותם ההתקפים ורוב המטופלים מגיעים לשלב שבו הם מרגישים שהם יכולים לבד.

חשוב מאוד שמטופלים יבינו שאין נוסחת פלא שעובדת עם כולם, ישנם אנשים שהדרך שלהם תהיה ארוכה משל אחרים ואין זה אומר שברגע שתסיימו את הטיפול, לעולם לא תחוו יותר התקף חרדה. מה שכן יקרה, זה שיהיו לכם הכלים והחוסר פחד מאותם ההתקפים, משהו שיגרום לכך שההתקפים יפחתו משמעותית עד ייעלמו כלל.

 

אישה בהתקף

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.