להסיט את מסך העשן – 3 סימנים לזיהוי התמכרות לסמים קלים

תוכן עניינים

קבוצת הסמים שנחשבים לגורמים נזק גופני קטן יחסית ולאחוזי תמותה אפסיים נקראת סמים קלים. בין הסמים הקלים נוכל למצוא את הקנאביס והגת שבשנים האחרונות נמצאים תחת אור הזרקורים כאשר מתנהל דיון ציבורי על חוקיות השימוש בהם ועל השימוש בהם עבור חולים. שלל המידע שמופץ במדיות השונות יצר תפיסה רומנטית של הסמים הללו ולא מעט חושבים שאי אפשר להתמכר לסמים הקלים. זוהי טעות מכיוון שגם לסמים הקלים יש השפעה ממכרת.

 

מהי התמכרות

לא כל אדם שמשתמש במשהו (סמים קלים לצורך העניין) נחשב למכור, ולכן ישנו רצף המתחיל בשימוש, ממשיך בשימוש לרעה, ומסתיים בהתמכרות. המעבר לאורך הרצף הדרגתי, ומשתנה על פי המאפיינים של החומר והמשתמש. אדם שמעשן קנאביס כדי להירגע או לרומם את מצב הרוח לעתים נדירות נחשב למשתמש, אדם שמעשן קנאביס כדי להפחית כאב או חרדה נחשב למשתמש לרעה. לאחר שימוש ממושך תגיע התמכרות שמאופיינת בתלות בחומר וקושי לתפקד ואף עצבנות בהיעדרו, פיתוח חסינות לכמות מסוימת של החומר וצורך בהגדלת המינונים, ועוד.

 

איך אפשר לזהות התמכרות לסמים קלים?

הצעד הראשון בתהליך של גמילה מסמים קלים הוא זיהוי והבנה שיש בעיה של התמכרות. חשוב מאוד לזכור שלא תמיד אפשר להבחין בקלות בהתמכרות תוך זמן קצר, ולעתים גם אחרי זמן ארוך יחסית של התמכרות לא מבחינים בשינויים ניכרים של האדם, במיוחד כאשר הוא מנסה ומתאמץ להסתיר את ההתמכרות. עם זאת ישנם כמה סימנים חשובים שברגע שאתם מבחינים בהם צריכה להידלק לכם נורה אדומה בראש ואתם צריכים להתחיל לחשוב על האפשרות שהחבר או בן המשפחה שלכם מכור לסמים קלים.

 

הסימנים להתמכרות לסמים קלים

אספנו כאן עבורכם רשימה של שלושה סימנים שבעזרתם תוכלו לזהות אם האדם הקרוב אליכם מכור לסמים קלים:

  1. עלייה רצופה בצריכה – אחד הסימנים הכי ברורים להתמכרות הוא הגדלת המינון. זהו לא תמיד סימן שבולט באופן מיידי אך אם אתם מזהים לאורך זמן שתדירות השימוש של האדם בסם הולכת וגדלה, ושהכמות אותה הוא צורך גדלה מפעם לפעם נראה שמדובר על התמכרות.
  2. עצבנות ללא הסם – כאשר החבר או בן המשפחה מפגינים חוסר שקט, לחץ או עצבנות אם אין להם סם זמין ומתעסקים באופן אינטנסיבי בהשגת הסם כנראה שמדובר על התמכרות.
  3. תסמינים פיזיים – הסימפטומים הפיזיים הנפוצים ביותר של צריכת יתר של קנאביס הם עיניים אדומות, גרון יבש, ליחה, עלייה בדופק, קמטים ושינוי גוון העור, צינונים ממושכים, אובדן זיכרון לטווח קצר וחשדנות גבוהה.

 

לסיכום

אם אתם מזהים חבר קרוב או בן משפחה שמתחיל להפגין חלק מהסימנים שמופיעים ברשימה כדאי מאוד לברר מה המצב. זכרו, ככל שתהליך הגמילה יתחיל מוקדם יותר, כך הוא יהיה פשוט ובעל סיכויי הצלחה גדולים יותר.

פרחים

 

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.