האם התדרדרות נפשית משפיעה על הבריאות הפיזית?

תוכן עניינים

התשובה לשאלה זו היא חד משמעית – כן! הדוגמא הטובה ביותר לשאלה זו היא כל אותן האנשים אשר מגיעים לגיל פרישה לפנסיה ומתחילים לחשוש מה הם יעשו בפנסיה. רוב האנשים פוחדים מהמצב הלא נודע לזה. חלקם מרוב חשש מתחילים לדמיין עד כמה רע וקשה יהיה להם ומתוך המקום הזה מתחילים לפתח סימפטומים של חולי מכל סוג שהוא.

 

מי לא מכיר -התדרדרות בריאותית אחרי יציאה לפנסיה

לכולם יש האיש שהכירו, חבר של אבא, השכן או הדוד שכל חייו עבד בעבודה קשה ולא לקח יום חופש אחד וכאשר יצא לפנסיה החלה בריאותו להתדרדר. מאדם בריא הפך להיות אדם חולה, פתאום סוכר גבוה, פתאום כולסטרול פתאום גילו לו מחלה נוראית… לא פשוט בכלל. חשוב להבין שזה לא סתם פתאום אלא תוצאה ישירה מהמחשבות והחששות של אותו אדם אשר לא ידע מעולם איך זה להיות בחופש, לא ידע למנן את החיים.

 

מחשבה יוצרת מציאות – הגוף שלנו מגיב למצבנו הנפשי

כאשר אנחנו, בני האדם, מגיעים למצב קיצון שלא עמדנו בו לפני כן המוח שלנו מגיב ראשון למצב "הלא נורמלי" הזה – למה עכשיו? מה עלי לעשות? אני לא מכיר שום דבר אחר, איך אני מתחיל מאפס? וכך המחשבות הולכות ומתרחקות עד שמגיעים למקומות אפלים כמו : מי יצטרך אותי עכשיו? עד עכשיו הייתי מישהו, לא עוד? עד עכשיו קמתי בבוקר ועשיתי את אותן הפעולות במשך עשרות שנים, ועכשיו מה? ואז באופן מאוד לא מפתיע מתחילים להתעורר כאבים שונים בגוף.

 

תופעה שכיחה שנובעת ממתח נפשי

המתח הנפשי משפיע! כאמור, כאבים שונים מתעוררים בגוף כמו כאבי ראש חזקים שיכולים להתפתח למיגרנה ומשם "לרדת" לכאבי צוואר ושרירי השכמות, להוביל להתכווצויות שרירים קשות בגב ובמקומות נוספים בגוף ואפילו לכאבי ברכים קשים שיפגעו לנו בתפקוד היום יומי. ישנם מקרים שאף הגיעו לרמה סיעודית והיה צורך במטפל מתוך קבוצת עמל ומעבר.

בנוסף לכל התדרדרות הנפשית והמוח שעובד שעות נוספות, גם השינה הולכת ופוחתת ואפילו שכאשר ישנים השינה הופכת לטרופה ולא מספיק איכותית לפעילות המוחית והפיזית, אנחנו זזים המון במהלך השינה, מתעוררים המון ומפתחים בעיות שינה שמובילות להמון מחלות לא רצויות בפרט בגיל השלישי.

 

לסיכומו של עניין

המחשבות הטורדניות, השאלות הפתוחות, הדאגה והחששות במיוחד בגיל השלישי יכולות להוביל למתח גדול ולהתדרדרות נפשית גדולה מאוד ותוביל בהחלט להתדרדרות פיזית רצינית עד כדי הגעה למצב סיעודי במצבים קיצוניים. על כן אם יש לנו אדם שמגיע לשלב הזה וזהינו את המצוקה, נושיט לו יד לעזרה כדי שיתרחק כמו מאש ממקומות אפלים שכאלה.

מומלץ להגיע למרפאה ולקבל טיפול נכון בין אם ע"י תרופות ובין אם ע"י טיפולים אלטרנטיביים, נכון לעיתים ההמתנה ארוכה אבל כדאי להתאמץ כדי שנוכל להבריא או לפחות לקיים שיגרת יום סבירה.

הרבה בריאות!

בריאות גופנית

כדי לקבל יעוץ פסיכולוגי

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.